Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Soumi_batti

Intressant notering om trim och gaspådrag Yamarin 64DC

Rekommendera Poster

Jag gjorde en intressant upptäckt senaste turen.

Det var väldigt lugnt vatten när vi åkte iväg. Frugan skulle öva på att styra så vi tog det litet lugnare. Gasade upp i plan och lät den flyta ut på 3600 rpm med trimmet i knappt mittläge.

Döm av min förvåning när jag läser 28 knop på mätarn, 1,1 Nm/l (=0,9 lit/distans). 2 vuxna, 2 barn och en massa packning.

Vi körde på i några distans i den farten och ja den fortsatte ligga på 1,1 och ibland 1,2 Nm/lit (0,8 lit/distans).

När jag sen tog över själv gasade jag på något till kanske 4100-4200 och började trimma ut litet mer. Farten ökade kanske 2 knop till 30 knop, men förbrukningen cementerade sig istället där den brukar ligga på 0,9 Nm/lit (=1,1 liter/distans).

Hur kan detta vara möjligt? Hur kan 2 knops skillnad göra 0,2 liter mer per distans? Senare visade det sig att jag med det aggresivare gångläget kunde ligga på en lägre fart dvs 27 knop och likväl drog den 0,9 Nm/lit (1,1 lit/distans)

Slutsats. Att trimma ut motorn och dra på är en ganska dålig idé med en Yamarin 64DC. Bättre att ligga med neutraltrim eller något inställt och plöja på i 27-28 knop. Den gick helt ok i sjön, upplevde inte att den överplanade alls.

0,9 lit/distans tycker jag är snålt på en familjedaycruiser och full packning!



Senast ändrad av Soumi_batti | 23 juli 2012 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara skriva under.

Min drar också 0.9 på 20-30 knop.

idialet 4100 varv.

Måste vara en otroligt bra motor och en bra konstruerad båt.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror snarare flödesmätarn är inte bästa av kvalité. men vad vet jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...