Hammarobo 0 Postad 23 Juli , 2012 Hej har idag varit och fått tag på en original Yamaha varvräknare. Har en 90 hk -91 motor som jag ska koppla in den till. Men det som jag undrar är vad den ska ställas in på? Har den på 12 nu och då visar den 1500 i varv upp till 6000. Men mäter ja med en varvräknare på svänghjulet så ligger motorn på 750 varv. Undrar är det 12 poler på generatorn alltså 6 pulsar som är på Yamaha 3 cyl 90 hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2012 Hej, Blir litet osäker på vad du menar med en varvräknare på svänghjulet, hur funkar den?[Kan tycka att yamaha-mätarns 1500-6000 RPM kan vara väl så rimligt som 750-3000?] Tycks vara 8 st ladd- och 2 st tändgenererande spolar på statorn enligt denna skiss. ...http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1991/90TJRP/CDI MAGNETO/parts.html Nedan en sajt med bilder och detaljerad förklaring av en sådan. Antalet spolar ihop med permanentmagneternas antal och orientering ger frekvensen. Längst ner beskrivs tachometerns signal som har just som du säger 6 halvvågspulser per varv ...http://continuouswave.com/whaler/reference/PMA.html Vill du halvera yamaha-mätarns utslag så borde du väl ändra dess inställning 12 till 24 (läs 12 betyder 6 st effektiva magnetpar)??[Kanske kan man ta en vanlig kylskåpsmagnet och sakta föra runt svänghjulets periferi, borde iaf ge klarhet om magnetpolernas arrangemang? (Är de 12 st arrangerade enligt exemplets 6 st par så blir det 6 halvvågspulser per varv, alltså givet att samtidigt varannan av seriespolarna har sinsemellan omvänd lindningsriktning.)] Trassligt värre, begriper knappt mitt inlägg själv. ;-) Lyfter tråden så kanske nån med likadan motor kan ge rakare svar. Senast ändrad av Thomas-1 | 24 juli 2012 | 18:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2012 Vet inte om bilden kan förtydliga något, men förmodligen har varannan lindning numera i praktiken alltid omvänd riktning enligt pilarna?[Ger ju högre frekvens och därmed lägre rippel (läs; mindre ojämn topp-spänning), men statorns mjukjärn som leder magnetflödet kanske i vissa tidigare fall behövde göras så klen att magnetflödet gav flaskhalsar. Vete 17?? (Men ovanstående sajtens prat om spolar lindade clockwise etc öppnar väl helt klart för att variationer kan förekomma? I annat fall vore väl saken så självklar att ordande om detta vore helt överflödigt, kan jag tycka?)] Senast ändrad av Thomas-1 | 24 juli 2012 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 24 Juli , 2012 Jag har nämligen en varvräknare som du håller mot svänghjulet den visar 750 varv när Yamaha mätaren visa 1500. Sen gasar ja går båda upp till Max 6000. Så misstänker att det är något galet med mätaren som är Yamaha mätaren när den bara går ner till 1500 som minst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Juli , 2012 Av någon anledning vill varvräknaren räkna båda halvperioderna på låga varv. Prova att koppla in en diod i serie med pulsledningen till varvräknaren. I princip duger det med vilken diod som helst. Jag hade motsvarande problem för många är sedan och löste det på detta sätt. Fungerar det inte så vänd dioden och testa igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 25 Juli , 2012 Har nu bytt varvräknare mot en annan och den fungera som den skulle. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser