SaraStoffe 0 Postad 23 Juli , 2012 Hej alla. Min sök-funktion fungerar inte riktigt så jag gör ett nytt inlägg och hoppas ingen blir upprörd över detta. Vi ska klä om insidan och båten (Kings Cruiser 29 1974) och behöver då få bort spränglisten som sitter över de repiga och grummliga fönstrena. Fråga 1: Hur gör man för att få bort de? Sök på internet efter tummen i spåret men hittar inget. Fråga 2: När vi väl fått ut de så måste de ersättas med nya kan jag tänka mig, är detta något två amatörer kan göra ett ska man låta en glasmästare göra de? Och om vi ska göra de, hur gör man? Fråga 3: Vilket glas, plastglas ska man använda sen om man ska byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 23 Juli , 2012 Språnglisten sitter på utsidan, och man petar upp en ände med en skruvmejsel eller kniv. Sedan drar man helt enkelt bort spränglisten. Därefter pressar man försiktigt ut fönstret och den gamla listen, man kan hjälpa till med skruvmejseln genom att bända mellan vägg och gummilist. Var man kan få tag på nya rutor vet jag inte, men det går ju alltid att höra med en glasmästare om han vet. Antingen återmonterar man med ny gummilist, eller så sätter man dit aluminiumbågar vilket är säkrare vid överbrytande sjö. Ö-metall säljer satser och har du bara måtten så tillverkar de nytt. http://www.ometall.se/produkter.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Juli , 2012 Det är lite svårt att se på bilden vad det är för typ av list men om vi förutsätter att det är en helt normal spränglist så: 1. Leta upp skarven på den list som ger ordet spräng i spränglist. Det är alltså en plastlist som sitter i mitten av gummilisten och så att säga spränger ut denna. Pilla ut ena änden av plastlisten och vräng sedan ur den ur sitt spår i gummilisten. 2. Om gummit i listen är i bra skick så finns det ingen anledning att byta den. Lägg Sikaflex i gummilistens spår som sitter mot hålet i båten. Sätt listen på plats och tryck sedan in spränglisten i sitt spår. Det finns ett speciellt verktyg för spränglisten, men det är ju lite onödigt att köpa bara för en montering. Kolla med en glasmästare om du kan låna eller hyra istället. Annars går det att få in listen med typ en skruvmejsel eller annat lämpligt verktyg. Lite såpvatten i spåret underlättar rejält. 3. Jag har glömt namnen på glasmaterialet man ska ha men det finns i princip två typer att välja mellan. Den ena är reptålig men spicker lätt och den andra är lite repkänsligare men spricker inte. Jag skulle välja den sistnämnda...kan det vara polykarbonat kanske? Hör med glasmästaren...ska du ändå köpa nytt glas av honom så tycker jag du borde få låna spränglistverktyget gratis! Mvh Fred PsJag har sett en sida på nätet där någon gjort en guide om hur man byter glas och lister men minns inte var det var. En googling borde hitta den...minns att det var någon segelbåt han bytte på. Ds Edit: Sorken var lite snabbare. Senast ändrad av Flintstone | 23 juli 2012 | 22:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2012 Som beskrivits, bort med spränglisten och sen är det bara att trycka ut rutan. Undersök sen gummilisten, är det inga sprickor och den är mjuk och smidig i gummit så kan du behålla den. Men är rutorna grumliga så har listen troligen gjort sitt. Köp ny list och tryck fast men inget sika-kladd eller likn. Dessa gummilister burkar hålla tätt och fungera i 20-30 år så det finns ingen anledning att experimentera med kladd eller andra betydligt mer kostsamma ramar. Ska man nu absolut ha kladd så är det fö butylgummi man ska ha, det är vad glasmästaren använder. Nya rutor gör du av plexiglas, det är reptåligt och UV-beständigt men kan spricka om man borrar nära kanten. Polykarbonat (Lexan mm) är betydligt starkare men också repkänsligt. Dessutom måste man se till att få en sort som tål UV. Polykarbonat rör sig mycket mer pga vilket ofta leder till läckage. Dessutom är det avsevärt mycket dyrare. Plexiglas är starkt, hållbart och duger gott. Bäst är egentligen härdglas, det blir aldrig repigt men det kostar en slant. Många har plockat bort gummilisterna och bultat plexi eller polykarbonat. Jag gjorde det med en ruta men tycker det ser förskäckligt ut så tog mig en ordentlig funderare. Det gamla var härdglas i gummilist. Om det nu funkat i mer än 30 år så bör det klara 30 till om man bara byter gummilist. Dessutom behåller båten sitt ursprungliga utseende. Men det kan vara ide att ta en glsamästare till hjälp. En bekant fick i en ruta på en halv dag, sen kom glasmästaren och satte i resten på en timma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2012 Har ni inte dragit i några rutor tidigare tycker jag att ni ska vända er till en glasmästare, speciellt om ni byter list. På din bild ser det ut som spännlisten sitter på insidan, är det så? Kalle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 24 Juli , 2012 Jag tackar för alla tips och förslag. Vi får se hur vi ska göra med fönstrena men det lutar nog att vi kontaktar en glasmästare som får kolla på de och eventuellt byta det också. Det sitter en spränglist på utsidan och insidan faktiskt. Det blir nog att byta glaset eller plasten med och sätta in nytt... härdad glas är ju bäst och så himla dyrt kan det inte vara att få glas till de små fönstrena.. hoppas jag. Återkommer med hut vi gör.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2012 Med tanke på att ni har spännlist på båda sidor så har ni nog rutor som inte kan tryckas in, /glaset är större än hålet i sidan på båten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 24 Juli , 2012 Okey. Vilket medför att vi inte kan byta eller vad menar du? Sitter glaset intergrerat med skrovet? För så korkade kan de väl inte vara när de byggde den? eller? :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2012 härdad glas är ju bäst och så himla dyrt kan det inte vara att få glas till de små fönstrena.. hoppas jag. Du har nog rätt. En bekant tror sig veta att ett 6 mm härdglas kostar ca 7-800 kr/m2 dvs ungefär som plexi. Sen tillkommer kostnaden för att få rätt dimensioner. För härdglas i köket lär det kosta ca 50 kr för ett hål för elutag om man kan ange måtten för var det ska sitta. Ska de ta ut hålen efter en mall kostar det 300 50 kr. Antar att kan man lämna en ritning i AutoCad el likn så blir extra kostnaden obetydlig. Hm nu har jag fått något att fundera på, jag vill göra en skylight. Intressant att lägga till lite och få energiglas som inte släpper igen värme lika mycket. Vill man ha extra styrka så kan man lägga på splittersyddsfilm. Vi gjorde det på vanliga fönster för att få bättre inbrottsskydd. Det tar en stund att ta sig igenom ett sådnat glas med yxa och då var det vanligt fönsterglas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 24 Juli , 2012 Ja jag ska försöka få tag i glasmästrarna i stan när de kommit tillbaka från sin semester. Men frågan är vad de kommer kosta att sätta dit nya lister med. Om man kan göra de själv eller om man ska låta ett proffs göra de pengarna bara springer iväg :/ ny skrovbeklädnad = 7000:- så man vill ju gärna hålla nere kostnaderna om de går. Hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Juli , 2012 Klart ni ska försöka själva! Jag bytte glas och lister på min Stortriss (kanske lite enklare men ändå) och det gick utmärkt! Jag sågade till och med ut glasen själv med de gamla som mall. Ämnar ni ut med båten på öppet vatten? I så fall kan det vara värt att anlita någon eftersom dåligt utfört jobb kan innebära att rutorna trycks in om båten sköljs över av stora vågor. Om ni bara tänker slösegla bland öar och skär är det inte alls lika viktigt med styrkan, då är det viktigaste att det blir tätt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2012 Risken för inslagna rutor pga sjön är sällsynt. När det händer brukar det vara pga ett nedslag i en Atlantstorm el likn. Överbrytande sjöar slår aldrig ut en ruta, det krävs väldigt mycket kraft. Metallramar som används mycket är oftast svagare.Vill man vara riktigt säker ska man ha den typen av fönster som används på ubåtar. Det finns lite olika glaslister, tex en typ som är intryckningssäger (rutan är större än hålet). Att montera glaslisten är inte svårt och att göra det själv kan vara ett bra sätt att spara pengar. Härdglasrutor beställer man och senkan man prova att trycka i rutorna själv, djävlas det kan man tillkalla glasmästaren. Lägger man ut allt på glasmästaren så är risken att det blir ganska dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 24 Juli , 2012 Glasningslister kan vara utformade för lite olika typ av montering. Kolla på http://www.bryggan.nu/ och bläddra ner till Däcksutrustning/skruv och vidare till Relingslist/glaslist så hittar du ett antal olika typer av glaslister där. GL40 och GL41 är exempel på glaslister där rutan är större än hålet. Med de två listerna så överlappar rutan hålet med 5 respektive 6 mm som du ser på måttskisserna. En sådan montering är säkrare mot intryckning än glaslisterna där rutan är mindre än hålet som GL 2 - GL 6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 24 Juli , 2012 Jag har ingen egen erfarenhet av att få någon ruta inslagen, men en dansk man med likadan båt, (Bianca 27), fick den främre rutan inslagen av en överbrytande sjö när han rundade Skagen. Han skriver inte att kalsongerna blev bruna men läser man mellan raderna från berättelsen, förstår man varför han bytte från rutor säkrade med gummilist till rutor säkrade med aluminiumlist. Jag har demonterat och monterat mina lister själv och kan intyga att det inte är speciellt svårt. När man monterar sätter man fast listen i glaset och i skåran som skall vara i väggen pillar man in en elkabel, sedan pressas rutan utifrån mot hålet där den skall sitta och elkabeln dras ut inifrån. Samtidigt med att elkabeln dras ut följer den del av listen som skall vara på insidan med. När listen är slutjusterad så sticker man pipen av tätningsmassa typ MS Polymer mellan list och kant utifrån och lägger i sådan tätningsmmassa. Därefter monterar man spränglisten med hjälp av ett speciellt verktyg, avsett för monteringen. Verktyge köper man alternativt hyr/lånar av en glasmästare. Det förtjänar att påpekas att det är rätt så smart att tejpa runt om gummilisten för att slippa behöva rensa bort en rackans massa tätningsmassa som tränger ut när man monterar spränglisten. Jag tejpade inte, och fick betala det med mer än erfoderligt arbete vid monteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 24 Juli , 2012 Vi får se hur det blir när vi väl tagit bort de om huruvida de blir proffshjälp eller fix och tricks själva. Nu kan detta låta lite som en dryg kommentar och det är absolut inte meningen. Men jag jobbar på en ubåt (inom Försvarsmakten) och vi har inga fönster men jag vet att du menar runda fönster som tål tryckskillnader. Men tanken är att båten ska gå längs Sveriges kuster och inte på Atlanten så kanske aluminiumlister räcker ändå. Vi får se vad som händer i nuläget. Blir de för dyrt att byta glas/plast och lister så får vi nog leva med skarvar. Men någon gång från 1974 och framtiden så går de nog sönder eller sluta hålla tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 24 Juli , 2012 Tack så mycket för tipsen. Ska kolla detta i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2012 en dansk man med likadan båt, (Bianca 27), fick den främre rutan inslagen av en överbrytande sjö Visst kan det hända, jag bytte den rutan mot en bultad vilket ny starkt misspryder denna oerhört vackra båt. Men det måste ha varit riktigt gamla och ihoptorkade gummilister för att slå ut rutan. Jag testade genom att kägga på en träbit och klippa till rejält med hammaren men inte fasen slog jag in den. Men jag har varit med om att en person lutatede sig mot en lite större rta i en motorbåt och rutan trillade ut, troligen pga gammal list och kanske för stort hål. -- Jag vet att ubåtar inte har fönster, ubåtsfönster är alltså inga fönster alls! Det som inte finns kan inte krångla. Men ack så tråkigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 25 Juli , 2012 Hahahaha! så sant. Inga fönster är ju bra fönster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser