draco23 2 Postad 23 Juli , 2012 Min 298 hittar inte några sateliter! Var ute nästan hela dagen igår utan att den låste någon satelit, jag prova o starta om den ett antal gånger. Idag på vägen hem så helt plötsligt stod det uppdaterar på skärmen, och ca 5 min senare fungerade allt som vanligt. Någon som har varit med om liknande fenomen? Man vill ju kunna lita på prylen ifråga..... Var idag inne på Garmins hemsida och det verkar som jag har senaste uppdateringen därifrån. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Nu är jag förvisso inne på min andra säsong med en Garmin 720 men hade en 172C innan där detta hände vid 2 tillfällen, vid det andra tillfället så lät jag den stå på en halvtimma och då började den uppdatera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 24 Juli , 2012 Hej. Då ställer sig ju vän av ordning frågan vad uppdateras via gps sateliterna? Dom sateliterna lär ju inte veta vilken gps jag har. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 24 Juli , 2012 Den uppdaterar nog satellitdata. Din GPS behöver positioner, bandata mm för satelliterna för att kunna räkna ut positioner åt dig. Ibland tappar GPS-en minnet p.g.a. batteribyte, reset eller annat strul. Då måste nya data läsas in för att den ska fungera igen. Eftersom GPS-en inte vet var på jordklotet den befinner sig så kan det ta lite tid innan den börjar hämta ner satellitdatat. Det brukar ibland fungera på samma sätt första gången du startar en GPS (kallstart). En del GPSer kan ges en ungefärlig position (aktuellt land brukar räcka) för att positioneringen ska gå snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 24 Juli , 2012 Den uppdaterar nog satellitdata. Din GPS behöver positioner, bandata mm för satelliterna för att kunna räkna ut positioner åt dig. Ibland tappar GPS-en minnet p.g.a. batteribyte, reset eller annat strul. Då måste nya data läsas in för att den ska fungera igen. Eftersom GPS-en inte vet var på jordklotet den befinner sig så kan det ta lite tid innan den börjar hämta ner satellitdatat. Det brukar ibland fungera på samma sätt första gången du startar en GPS (kallstart). En del GPSer kan ges en ungefärlig position (aktuellt land brukar räcka) för att positioneringen ska gå snabbare. Jo jag köper det resonemanget men att det ska behöva ta 10-12 timmar utan att gps:en hittar några sateliter tycker jag är lite lång tid! På våren vid första sjösättning/på sättning av gps:en brukar det ta max 5-10 minuter innan positionen låses så nåt strul är det. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 20 Oktober , 2012 Har råkat ut för sammasak i sommar. Funderar på att skicka på service (om det går). Har iof baraanvänt två ggr i år. Kanske därför. Får se hur den fungerar kommande sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 21 Oktober , 2012 Har kompisar som haft samma problem i sommat med denna modell. Efter uppdatering till senaste mjukvara fungerar båda enheterna problemfritt. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 Oktober , 2012 Om du har extern antenn kan det var fel på den....skulle kunna vara det om den inte hittar sateliter. bör aldrig ta mer än ca 5 minuter och sedan alltid finnas så länge den är på. Fel kan vara både permanenta och intermitenta, det senare mer irriterande! Annars är det är mycket snack om att man ideligen skall måsta uppdatera med uppdaterad programvara till olika el-prylar. (Gäller helt klart PC som blir hoppllöst föråldrad av både det och att alla tillämpningprogram hela tiden görs mer krävande) men en GPS skall i alla fall hitta sateliter utan att det är det som krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 25 Oktober , 2012 Det verkar ha varit en millenium bugg i sommras. Gps:en fungerade som vanligt vid hummerfisket i höstas. Fortsättning följer nästa sommar. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser