Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
wisslan

Propeller/ varvtal / fart / bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Hej alla kloka !

Jag skulle vilja ha lite synvinklar på mina funderingar.

På min gamla stålbåt med pro 40 motor och 280 drev har jag nyligen bytt drev, jag hade 15 och bytte till 19 då pratar vi stigning, diametern är inte förändrad.

Syftet var att kunna sänka varvtalet en aning men ändå behålla marchfart på 6 Kn.

Med den gamla propellern låg toppvarvet på 3200 varv, men med den nya orkar hon inte varva mer än 2300,.

Jag nådde mitt syfte med behållen fart vid lägre varv, men frågan är nu om jag pinar motorn i onödan, går hon för tungt ?

Jag marchar alltså 6 kn. nu, vid 1600 varv, mot todogare 1900 varv, och inbillar mig nu efter ca. 150 distans att hon har blivit mycket törstigare....

Någon som känner sig manad att sprida lite ljus i mina funderingar ?

Ha det så gott på sjön, och kör snyggt !!

// Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå! Vi har samma spis i bärplansbåten och där marschar vi vid 3000/3200 varv timme ut och timme in. Den varvar enkelt ur vid 3600.

Jag tycker maskin känns väldigt trött på låga varv innan turbon börjat ladda.

Din gamla propeller stämmer nog bättre med motorns karaktär tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Coppertail för din åsikt, dock har vi inte riktigt samma spis, jag har den tidigare versionen utan turbo, (AQD40A)   Jag kanske har fel i min tro att motorn skulle må bra av att ligga på låga varv ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittar faktiskt ingen 40:motor utan turbo? AQD40A har definitivt turbo som original. Dock ingen intercooler aq(A)d40B.

Hursomhaver så skall toppvarv som lägst vara 2900 enl, Penta.

Här har du instruktionsboken för gratis nedladdning ifall du inte har den.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspxHmm

Edit: Och vad f-n är det med forumet nu då? Varför funkar inte länken?

Senast ändrad av coppertail | 23 juli 2012 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Som förtydligande, manualerna är helt gratis fast det står Välkommen till vår webshop eller något sådant. Mycket sympatiskt av Volvo Penta att tillhandahålla denna service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste komma upp till fabrikantens rekomenderade varvtal på motorn annars är propellerstigningen för stor.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...