Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Corvus_corax

Solpanel till flipper 700

Rekommendera Poster

Hej på er alla trevliga glada och positiva båtägare.

Jag har tänkt komplettera min båt med en solpanel för att på så vis få lite mer komfort med möjlighet till att faktiskt våga slå på kylskåpet och lite annan elektrisk utrustning.

Funderingen är 

1.storlek i effekt, har tänkt mig 50W.

2. Typ av panel marin med plåtundersida eller konventionell med aluminiumram.

3. Montering på båten fastskruvad direkt i båten eller med någon form av stativ.

Kanska någon har gjort denna komplettering och kan ge lite råd på vägen.

Min egen idé är att fästa panelen i ett stativ som NOA har, det består av två rör/armar som fästes i grabbräcket. Tanken är att sedan låta andra änden av panelen vila mot kabintaket, finns det risk att panelen börjar slå upp och ner eller annat galet ? hmmm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

Ett exempel på hur man kan göra med en lös solpanel hittar du i mitt fotoalbum här:
Den solpanelen (80w) jag har här är monterad på en ställning från Clas Ohlsson.
Fördelen med en lös är att du kan flytta den för att få optimal vinkel mot solen. Att montera en på rufftaket på din 700 funkar säkert bra. Kolla runt lite bland olika paneler för det skiljer en del på måtten. Så länge du inte ska gå på panelen så funkar det lika bra med vanliga paneler med aluram.Marina paneler är ofta gjorda för att tåla lite påverkan uppe på panelen men kan man montera panelen så man inte går på den eller liknande så tycker jag att det är en onödig extrakostnad.

mvh
L-G

Senast ändrad av Figo | 23 juli 2012 | 09:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ser ju bra ut  men du ställer alltså ut den på badbryggan eller rufftaket när du ligger still.

Jag tänkte mig att den skulle kunna finnas på plats även under gång.

Hur sitter stativet fast i båten, eller sitter det inte fast alls ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderade på detta mycket när jag hade Flipper 700, även om jag aldrig kom till skott. Jag är av den uppfattningen att panelerna ska sitta så att de inte är i vägen och att de ska sköta sig själva (dvs inte flyttas runt eller behöva plockas ner vid körning).

Bästa lösningen tror jag är två marinpaneler som monteras på varsin sida om gösstaken, enklast blir att skuva i hörnen med genomgående bult genom rufftaket. Det finns täckbitar i plast som kan sättas över muttern/bultskallen på undersidan, eller så kan du använda en hattmutter som är snyggare.

Risk finns att gösstaken skuggar panelerna. En lösning på detta kan vara att korta den något eller att montera den på ett gångjärn så att den kan fällas ner vid behov.

Marinpaneler har fallit i pris och jag tror att totalsumman för sådana blir lägre jämfört med att köpa vanliga paneler men sen behöva lägga en halv förmögenhet på monteringsbeslag. Ett alternativ kan gara att köpa från Ebay där de är billigare (men så tillkommer såklart frakt), sök på flexible solar panel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig var enda lösningen att ha en panel som jag tar bort under gång. På en DC finns det för lite plats att montera en större panel konstant. När jag ligger vid kaj har jag den på badbryggan och när jag ligger ute och vistas i båten sitter den på fördäck. Har monterat tre öglor där så jag använder samma smala spännband som jag sätter fast den med på badbruggan. Hela operationen att sätta upp och ta ner den tar ca två minuter. Vad gäller marinpaneler så visst har de sjunkit i pris men jag hävdar ändå att de är för dyra jämfört med vanliga om man ska montera dom på exempelvis ett rufftak. Min panel har nästa exakt samma aluminiumram som en motsvarande marin panel från exvis Hjertmans.
Vill du ha ett fastmontage på en 700 så är jag nog inne på samma linje som ovan. Montera två paneler på rufftaket. Skuggning från gösstaken tror jag inte blir nått bekymmer då du parallellkopplar panelerna. Satsa dock på en bra regulator med mppt funktion. Har själv en maxpower och är helnöjd.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för värdefulla synpunkter, nu ska jag ta reda på vad mppt funktion är för något.

Har för övrigt kollat priser på ebay och det var inte billigare där.

Jag tycker att marinpanelerna är väl dyra i förhållande till  den effekt som ges.

Problemet är ju att fästdetaljerna kostar skjortan i andra fallet.

När jag räknar så kommer jag upp till cirka 50-60 kr/ W  ingen aning om det är dyrt eller billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fästdetaljer behöver du ju i vilket fal oavsett vilken typ av panel du köper.

Jag köpte min 80W panel härifrån
http://www.blocket.se/stockholm/Solceller__solpaneler_10W_230W_41132053.htm?ca=7&w=3

Skarvade sedan på 4mm2 kabel i lämplig längd. Skulle du fastmontera dina paneler så finns det oftast fördiga skuivhål i aluminiumramen som man kan använda. 
En annan bra sak som jag upplever som väldigt värdefull är en batteriövervakning. Du kan se denna på en av mina bilder bredvid kontakten för solpanelen. Här har jag koll på aktuell laddningsstatus på batteribanken, hur mycket jag för tillfället gör över med eller laddar på, tid kvar vid nuvarande förbrukning etc.
Min installation av solcellsladdning på 80W samt batteriövervakning har gått på ca 4500kr vilket är ungefär vad enbart en marin panel kostar i den storleken.

//LG

Senast ändrad av Figo | 23 juli 2012 | 18:20

Senast ändrad av Figo | 23 juli 2012 | 18:21

Senast ändrad av Figo | 23 juli 2012 | 18:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu tagitb reda på vad mppt är.

Det är en laddare med en sinnrik funktion som gör att batterierna laddas på ett mer effektivt sätt.

en mer utförlig beskrivning finns här : http://24volt.eu/mppt.php.

Är det inte ofta så att det finns en tendens till att köpa på sig mer än det som behövs ?

Vilken skillnad ger det mig med en laddare som påstås kunna öka effektiviteten på laddningen med 35%. Hur mäts dessa 35% i förhållande till vad och hur ger det mig nytta i min båt ?

På samma sätt med batteriövervakare de kostar en massa och på vilket sätt har jag nytta av dem ?

Om jag mäter batteriets spänning med voltmeter och kan konstatera batteriets häsa på så sätt räcker inte det ?

Jag undrar om inte många luras köpa mycket mer än vad som är nödvändigt, jo då det inkluderar även mig själv.

Det är väldigt givande att få ventilera sina funderingar på ett sådant här forum och höra andras tankar, även om man envist kommer att göra som man själv tänkt från början. Det kan ju faktiskt vara så att man tänker om helt när man får en bättre insikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst köper man på sig lite för mycket och dyrt ibland smiley

Därför köpte jag en vanlig panel och la krutet på regulator och övervakning istället. Jag rsonerade så här.

Jag har inte plats för en fastmontering där man ev ska gå på panelen då behövs ingen marin panel. Då kan jag lika gärna köpa en billigare vanlig panel (monokristalin). Effekten dessa ger är det ingen skillnad på.

jag ligger till 95% av tiden ute i naturhamnar. Ofta flera dygn i sträck då vill jag ha en regulator som är så effektiv som möjigt för att återladda min elförbrukning på de få soltimmar som vi har wink

Jag vill också veta när jag eventuellt bötjar få slut på soppan i batteribanken. Detta gör jag nu lätt genom en knapptryckning på panelen. Min batteribank sitter så till att jag måste ta bort soffa m.m för att i så fall mäta med en voltmeter. Nu ser jag dessutom om panelen laddar/driver det som är igång eller om vi ligger förbrukar ström.
När vi ligger still så är ju kylen igång (gammalt skåp som drar mycket), lampor på kvällen, mobiler laddas, tv är på nån timme per dygn plus några andra tillfälliga förbrukare. Därför vill jag ha koll på när/om vi börjar få dåligt med ström i banken.

Som det funkat i år har jag aldrig kommit ner till mer än 70% kvar trots att vi legat ute 4-5 dagar i växlande väder utan att starta motorn..

Min nästa (dyra) investering är en ny kyl, men det får bli nästa år. Tur att det är ganska kallt i vattnet än för då håller sig ölen i kölsvinet hyfsatt kalla.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De 35 procenten som refereras ska tolkas som att MPPT-regulatorn gör att du kan tillgodoräkna dig 35 procent mer ström (Ah) jämfört med en konventionell regulator. Ett alternativ är såklart att lägga pengarna på större paneler istället, men eftersom ytan att montera paneler på en Flipper 700 är begränsat så tror jag att MPPT-regulator är en klok idé. 

Gälllandes batterimätare så funkar det såklart också att mäta spänningen med voltmeter, även om en batterimätare är enklare att läsa av. Man behöver å andra sidan inte köpa allt på en gång.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 24 juli 2012 | 13:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en 25-30 wattare till höger om gösstaken. fungerar bra men troligen ska jag monter en stor 80 -125 wattare över luckan. Luckan är 160 x 66. grabb räckena 177 cm så ca 120 cm lång påpassagerara sidan har jag tänkt mig. ca 40-50 cm över att stopp upp huvudet finns då. Och med ställbar variant kanske det blir mer.

post-10021008-1394237799,822_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med två eller flera paneler är att om den ena skuggas kanske de andra levererar. Mät alla tänkbara ytor på båten och surfa runt på webshopparna tills du hittar vad som passar.

På en av mina tidigare båtar hade jag två små paneler, mest för att hålla länspump, lanternor och ekolod igång. Den ena var vänd så att den alltid fick sol när båten låg på sin vanliga plats. De var platta paneler som kunde böjas en aning, därigenom mycket lättplacerade. De köpte jag på http://aurinco.com/ Det var några år sedan och nu känns det som om deras paneler är en aning dyra, men de har både långsmala och kvadratiska så man kan använda de som passar.

I fjol köpte jag ett par paneler till sommarstugan från http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php De har också bra utbud och skapliga priser. Panelerna har fungerat klanderfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...