loke67 1 Postad 22 Juli , 2012 Hej har en VP145 med dubbla solex som är svårstartad när den är halv varm. Inga större problem vid kallstart, bara att vrida på nyckeln och pumpa lite med gasen så hoppar den i gång, sedan varmköra på ca 2000v som de flesta 145:or. Problemet är när motorn stått någon timme och är halv varm. Har inte kommit underfund hur jag bäst förfar. Ingen gas, lite gas , fullgas, pumpa. Hur jag än bär mig åt så får jag nöta en bra stund. Fått för mig att den surnar men vet inte riktigt. Kan motor rums fläkten göra att den får lite luft?. Hur gör ni andra som har denna motor? Mvh Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 23 Juli , 2012 Exakt samma typ av problem på VP140 med dubbla förgasare. Jag har provat alla tänkbara metoder ibland med framgång men tyvärr så kan man inte använda samma metod varje gång,det är kritiskt hur varm motorn blivit. Det som har betydelse och som ger ett något mer gynnsamt utgångsläge är en väl inställd tändning med friska delar som brytare kondensator osv. Med rätt inställning av fördelaren så ökar chanserna, på samma sätt är det med blandningsskruvarna. Jag provade själv med ett hallelement i stället för brytare, men det gick riktigt dåligt. En ljummen gammal VP lever tydligen sitt eget liv och är svårt känslig för alla faktorer som kan påverka att den startar.Det som verkar fungera bäst är ett gaspådrag som omedlebart ger cirka 2500 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 24 Juli , 2012 Där ser man inte bara jag som har problem. Ska prova 2500v vid start så får vi se. Har instalerat brytarlöst tändsystem och efter det så är kallstarterna inga problem men men varmstarterna är ett annat kapittel. Får ju alltid i gång motorn men det blir en del nötande . Ingen annan som har synpunkter / tipps?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 26 Juli , 2012 Ett tips - Kolla upp att du verkligen har rätt termostat. Det är inte helt ovanligt att det sitter en biltermostat på äldre 145:or. Dessa öppnar vid helt fel tillfälle och leder till att motorn är för varm = bensinånga finns i förgasaren. Syptomen är sur motor / får inget bränsle. Det tog mig två säsonger att hitta detta fel. Jag hade av misstag monterat en biltermostat som jag tror öppnat på 67 grader i förhållande till 62 grader för båt. (Kan minnas fel rörande grader) Felet på min båt uppkom endast när jag hade kört båten varm, stannat i ca: 15-45 min för t.ex. tankning. När jag väl hade bytt termostat så strulade det aldrig mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser