Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
SaraStoffe

Svart runt skruvarna till mastfoten.

Rekommendera Poster

Hej alla..

Vi håller på att renovera en kings cruiser 29 och rev igår enr taket. Jag tittade upp på skruvarna till mastfoten. Det är ett svart märke runt dessa och jag kan trycka upp en penna i det svarta. Det verkar precis som om det har kommit in vatten och löst upp plasten runt om. Ska jag montera dit en stor plåt i aluminium eller något som fördelar kraften eller hur ska jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom inte med någon bild verka det som... testar igen. Om den inte fungerar så återkommer jag med länk från bloggen.

Senast ändrad av SaraStoffe | 22 juli 2012 | 20:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att förminska bilden så brukar det funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort mastfoten och borra bort rutten plast. Låt torka ut ordentligt. Gjut igen med epoxi och borra nya hål genom dessa pluggar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey.. så jag måste göra något åt det? en metallplatta under är inte tillräckligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nu är jag inte direkt ngn världsmästare på segelbåtskonstruktion. Men är det bilden visar det enda förbandet som masten är fäst i (förrutom stag) ?

Om så är fallet kan jag som gammal konstruktör tycka att det nog är väldigt klent. Framförallt dimensionen på brickorna som med stor sannolikhet kommer att krypa igenom förr eller senare. 

Förövrigt håller jag med consensus men jag skulle dessutom rekommendera en rostfri stålplatta. Inte aluminium som är för mjukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är det enda som håller fast mastfoten på däck förutom stagen.

Det lutar åt att göra som ni säger om de tyder på att det är klent och inte tillräckligt.

hur ska man göra för att få dit den på exakt samma ställen sen då? Man vill ju inte att masten skall sitta snett eller för långt bak eller fram. Kanske rita på däcket? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ett jädra tryck där masten står. På min båt hade plasten tryckts ner pga för kort maststötta förmodligen, det var en del meck att fixa med laminering och annat. Om jag var dig skulle jag såga upp plasten uppifrån och sedan laminera upp ett massivt laminat med matta och epoxy eller polyester, inte köra med spackel eller bara göra pluggar runt skruvhålen. Bort med all sandwichen runt mastfote, det ska vara massiv plast där. Sedan kan du måla eller lägga på topcoat. Borra nya hål enligt ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Krister K´ s förslag är ju ännu bättre men rekomenderar ändå iaf om inte plåtplatta så iallafall ordentliga brickor. Punktbelastningen med endast skruvskalle kommer ofrånkommligen att äta sig igenom även homogent laminat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj... mer och mer jobb..

Vi vill såklart göra det så bra att den blir säker att segla med.. men om man skall såga upp, lägga epoxi, topcoat och allt då kommer det bli en himla massa jobb för en som aldrig lagt verken glasfiber eller topcoat.

Är det verkligen det som krävs? Att såga upp och lägga om allt eller räcker det att såga upp lika stort hål som själva mastfoten så man slipper nyansskillnader på däcket. För att hitta en färg till topcoaten som är likadan som den som är nu är väl omöjlgt kan jag tänka mig.

Vi vill göra jobben riktiga på båten men vi måste hålla ner alla projekt lite.. dels för att vi inte ska tröttna och sen för att vi kan inget igentligen, jag läser bloggar och böcker men i praktiken så kan vi tillsammans väldigt lite... om ni förstår vad jag menar? wink

Vi har rivit ner skrovbeklädnad och håller på att ersätta trä i inredningen.. (se mina andra foruminlägg)

Vi har att göra... se blogg ;)

http://kungkryssaren.blogg.se

Senast ändrad av SaraStoffe | 22 juli 2012 | 22:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det nu lite lugnt och fundera på hur lasten från masten ska tas upp av däcket. Masten står i ett fäste på däck, detta fäste hålls på plats i sidled av de skruvar du fotat. Mastens stabilitet påverkas inte av hur tjocka plåtar du lägger under rufftaket. Du har ett läckage mellan mastfoten och däcket som inneburit att distansmaterialet verkar ha ruttnat. Jag skulle skruvat bort mastfoten, borrat/fräst/huggit bort plasten underifrån så att jag fick bort det ruttna distansmaterialet utan att hugga bort den glasfiber som bildar ytterskiktet med gelcoaten på. Därefter lamineringsepoxy/glasfiberspackel/glasfiber o polyester (välj vad du har och/eller är van att jobba med) för att fylla de urkarvade hålen underifrån. Använd mastfoten och de gamla hålen som mall för att borra nya hål till skruvarna. Skaffa större brickor av typ karosseribricka i rostfritt så får du bättre anhåll för muttrarna när du skruvar ihop. Försänk hålen lite i gelcoaten (ovanifrån) så att det blir en krage av tätningsmassa runt skruvarna mellan mastfoten och rufftaket när du monterar tillbaka så förebygger du nya läckage.

Det jag undrar över avseende stöttningen av din mast är avsaknad av maststötta inne i båten. Det skymtar en balk på ditt foto. Om masten står över denna balk så har nog konstruktören dimensionerat den balken så att den ska klara lasterna från masten. Om masten står utanför denna balk så skulle jag bli orolig för stöttningen (men då hjälper det inte med varken aluminium- eller rostfri platta för att skruva fast mastfoten utan en riktig stötta som står mellan mastfoten och botten av båten).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Lintott. Stora plåtar i vilket material det än må vara hjälper ingenting. Krafterna från masten kommer ju rakt upp ifrån och skall tas upp av däcksbalken. 

Men klart är ju att det inte bra om plasten är dålig runt bultarna, mastfoten får inte kunna röra sig i sidled. I förlängengen skulle den kunna kalva av foten i så fall, men det är långt dit.

Redan på 70-talet när PP ritade denna modell visste han vad han gjorde!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...