plotan 0 Postad 22 Juli , 2012 Ska pröva att beskriva vad som hänt. Startade båten 2 gånger utan problem, tyckte det gick lite trögt men den startade. Skulle invänta några som skulle åka så jag stängde av motor(Volvo Penta 4.3GL) sedan ville den inte starta alls. Det klickade lite lätt i startmotor men inte mycket mer. Det hände inget. Misstänkte batteriet, har det på. Laddning just nu, men vi åkte och köpte ett till som var på 70amp, det enda som fanns. Det som satt i var på 75amp. Kan detta göra stor skillnad och göra att den inte drar runt, behövs det mer kräm? Sedan är det en knapp som sitter bredvid tänningslåset som vi inte vet vad den är till. Det står press to reset? Vad gör den egentligen för den känns väldigt slapp? Vad tycker ni ska titta på, förslag? Alla idéer mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 22 Juli , 2012 Ska tillägga att det är årsmodell 2005 Four winns 170 Le Horizon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 22 Juli , 2012 Det kan vara så otroligt mycket så det är svårt att svara på din fråga. Den lilla knappen du pratar om är en automatsäkring, som säkrar upp delar i tändningslåset vill jag minnas. Har den inte löst ut så är det inget du behöver bekrymra dig om angånde ditt problem. Och de kan vara lite slappa. Inget konstigt. Känner du sig osäker så mät upp den på baksidan. Nu till ditt problem: Det finns en risk att din starmotor blivit trasig. Men före du byter ut den. Så kolla så att samtliga kablar som går mellan batteri och startmotorn ser bra ut! En startmotor kräver rätt mycket ström. Något som är svårare att kolla upp är Startreläet, det har du på vänster (styrbordslimpa i framkant) i dosan där du har röda automatsäkringen. De kan bli slitna med åren med diverse konstiga fel. Expempel ett sånt fel du har nu. Jag skulle köpa ett nytt oavsett även om det går att mäta upp. Finns på biltema, inte exakt samma. Men ta bort det och ta med till biltema och se på elkopplingen som står på reläet. Volov Penta tar rätt mycket för denna säkring. Typp 600 SEK? Biltema tar väl 80 spänn. När du vrider på nyckeln så går det en 12v signal till reläet som sedan kopplar på den stora strömmen till själva startmotorn via reläet jag pratar ovanför om. Det behövs faktiskt inte så mycket till batteri för att starta motorn även om 650CCA är rekommenderat för din motor. Även om ett batteri är nytt så kan det behöva laddas, bara så du vet. Och det händer ju att ett batteri kan bara sluta tvärt. Så det är en bra brörjan på att byta det för felsöknings skull om du inte har möjligheter att mäta upp det. Men även en startmotor kan dö tvärt. Om du inter finner något fel på det jag pratat om så är det nog en ny startmotor som behövs. Det finns väl naturligtvis andra fel. Mer skrämmande saker och dyrt men risken att det skall vara det är mindre. Ett sådant är tex att du har vatten i någon cylinder eller flera. Det går inte att komprimera vatten. Vilket gör att startmotorn inte orkar dra runt motorn. Det gör ju inget att ta ut alla tändsfift och se om startmotorn orkar dra runt motorn då. Enkelt och lätt gjort. Lycka till Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 22 Juli , 2012 Tack så mycket för svaret, jag tycker att det låter som skäliga idéer. Jag hade betteriet som suttit i sedan jag köpte båten i och på laddning och tyckte det klickade bättre när det satt i än det nya som inte klickade alls. Men om jag plockar ur startmotorn så bör ju den gå att testa direkt om den går runt och får ström, eller hur? Ska även kolla det andra och hoppas på att inte vittne kommit in i cylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 22 Juli , 2012 Bara en fråga, startrelät, är det det som det låter om i framkant på det du beskrev. Det låter som en liten pump, risig beskrivning, det går en svart lång kabel till den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 22 Juli , 2012 Det låter som du pratar om bränselpumpen. Som sitter längst fram till vänster om motorn. Såhär ser ett relä ut:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 22 Juli , 2012 Återigen, tack för dina svar. Kan meddela att det inte var batteriet, jobbar mig vidare mot startrelä och startmotor. Hoppas på det bästa och lite tur, tycker att detta var så skumt när den startade två gånger men inte tredje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 23 Juli , 2012 Kolla även de elektriska anslutningarna och putsa dessa rena från ärg och smuts. Huvudströmbrytaren kan också vara en strömtjuv. Kolla även minusanslutningen till motorn. Ett bra sätt att kolla detta är att ta startkablar för bil och koppla direkt mellan batteri och startmotor resp jord och sedan försöka starta. Det gör då inget om man har båda batterierna inkopplade paralellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 23 Juli , 2012 Kan säga att jag hadde precis samma symptom på min ena motor nu, med ena stunden fungerande startmotor, sedan klickade enbart, för att sedan inte funka als... På min visade det sig vara ärjat i stora huvudkontakten till motorn. Fick jäkla skumma symptom och mätresultat kan jag säga innan jag hittade felet:) Gjorde rent kontakten, sedan startade den som en klocka:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 24 Juli , 2012 Vill bara meddela att det var startmotorn som havererat, nu är den fixad och tillbaka satt och allt är väl. Tack så mycket för all hjälp, detta forum är lysande pga er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser