Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Rorkulten

Galvanisk korrosion. Landström. Hur göra?

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare! Har läst i Bryggsnack om offeranader, batteriladdning osv. Blir mer förvirrad. Tacksam att få kloka kommentarer gällande 1. Jag laddar mina batterier via Landström från bryggan. Har ingen elcentral monterad. Minabåtgrannar gör likaledes. Mot denna bakgrund-- kan man göra /bör man göra så med hänsyn Galvanisk korridion? Om nej---- vad skall jag göra då ? Med vänlig hälsning, Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddaren som du använder har galvaniskt helt separata primär (230 V) och sekundär (12 V) kretsar, har du inte ett korrosionsproblem. Då landström inte går annanstans än laddaren som är isolerad, so kommer  korrosionsström inte till båtens /motorens delar och vidare till sjövatten.

Är laddaren inte helt isolerad (inkl. också 230V skyddsjord - den gul-gröna ledningen), så borde batteriet vara helt bortkopplad (både och - ) från resten av 12V kretsen då under laddning.

Kvar blir problemet med eventuell personlig säkerhet: kanske har du åtminstone en läck/diff-strömsskydd vid 230V kretsen.



Senast ändrad av jussi_h | 24 juli 2012 | 17:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jussi Vet du om laddaren Ctek uppfyller kraven du beskriver? Om nej -vilken laddare gör det? Ang. Personlig säkerhet--- räcker jordfelsbrytare? Med vänlig hälsning, Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kollegan sade, Ctek är ok.

Jordfelsbrytare är fin för lite extra skydd. De flesta landströmscentraler har ju en jordfelsbrytare och en/två automatsäkringar inbyggda. (Bäst vore ju att inte ha lösa 230V sladdar i båten utran ha allting installerad permanent och beröringsskyddad...)

 

By the way: detta med isolerad laddare mot galvanisk korrosion betyder ej, att du inte skulle behöva  använda de sedvanliga offertanoder /zink vid propeller /S-drev /motor etc.  En isolerad laddare hjälper bara mot den extra korrosion som kan orsakas av landströmskretsen.



Senast ändrad av jussi_h | 23 juli 2012 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett uttömmande svar. Nu vet jag min Ctekladdare är schysst. Med vänlig hälsning, Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det kan bli problem om Du har en varmvattenberedare som värmas dels av motornskylvatten och 220 volt. Ligge Du på landström och beedaren är på sålär det bli galvaniska strömningar via motorn och s-drev, aquamatic eller propelleraxeln.

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Har ingen varmvattenberedare. Har bara en dusch för upphängning i masten. Man kör vikingastuket. Med vänlig hälsning, Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs den här artikeln också. Mycket bra, men den innehåller ett litet fel; en skiljetransformator är idag inte tung och dyr. Victrons minsta kostar 4500 kr och väger mindre än 10 kg. Mastervolt har en ännu lättare modell.

http://www.atlantica.se/Documents/Atlantica/Trycksaker/Elartikel_rätt .pdf

 



Senast ändrad av breckan | 07 augusti 2012 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...