Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
svenne_haraldsson

Volvo Penta Växelställdon - haveri...

Rekommendera Poster

Kör en 10 m Dc med VP D6 330 evc med 290 DPH drev, allt från 2008, fungerat klnderfritt till igår..

På väg ut ur hamnen lade jag i låg fart i backen...varningston och motorn dog. Pga starkt solljus såg jag inte vilket varningsmeddelande som stod i displayen - var mer fokuserad på att inte driva på en annan båt och kunde utan vidare starta motorn...

Körde konfunderad 3-4 distansm till en sjömack och tänkte jag skulle kolla backslaget innan jag gav mig in i sjömackens trånga hamn... samma sak igen... och nu gick motorn inte att sätta varken i neutrallage eller backa, trots att reglaget kunde föras hur som...elektronik..

Fick köra i tomgång, 700 v/m och 4 knop och göra en skapligt nervös tilläggning i naturhamn i 9 m/s utan vare sig neutral, back eller riktig kraft framåt. Har kollat hela förmiddagn på kontakter, mm men hittar inget fel.

Instruktionsbokens text ger ju inte mkt hjälp - sök hjälp hos aukt verkstad... inte så lätt en söndag mitt i juli!  Har läst mig till hur nödväxling går till manuellt men det hjälper ju inte, jag kan ju alltid halta hem i 4 knop...men sen???

Är det någon som varit med om ngt liknande?  Vad göra?  

En kompis föreslog att det kanske bara var konan som fastnat och att det kunde ev lösas genom att man manuellt snurrade propellrarna åt fel håll - kan det stämma?

 

Tacksam för hjälp!

Svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...kan tillägga att en aukt firma gjorde drevservice och bytte bälg i sommras, båten har legat stilla 4-5 veckor men bara gått 5-7 Nm sedan service!!  Är det kanske EVC som spökar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga förslag?

Fick tag på varvet - han gissade på havererad Akutator (=där de elektriska signalerna omvandlas till rörelser i reglagevajern).

Ca 8000 kr plus jobb....  Jippi...  ingen här som har en duglig gissning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svenne, jag fick liknande problem,motorn stannade vid friläge och larmet tjöt , bytte växelvaijer och smorde aktuatorn, går som en klocka igen. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara växelkabeln (vajern), som kärvar. Om den gör det slutar aktuatorn arbeta, och man får felmeddelandet som  du fick. Om du kopplar loss kabeln från akuatorn, och provar att växla, så ser du om aktuatorn fungerar. Kabeln kan ha blivit skadad när drevet demonterades. Att snurra på propellrarna, för att lösa problemet, funkar nog inte, om konan har fastnat, måste man nog ta isär drevet och byta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Känner igen felsymptomen! Fick liknande dock redan vid start försök varvid det inte gick att starta. tilta upp drevet till hälften o sedan gick det att kvittera/starta. Har nu en lite längre växelvire. Jag har förvisso en Kad44 men skulle tro att aktuatorn är den samma som du har. Alltså innan du åker till varvet o pungar ut med en massa pengar kolla växelviren.....

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla tips! Det låter ju rätt troligt att det är något med vajern, för det vore ju en väldig slump att aktuatorn skulle haverera precis i samband med en drevservice....  Jag har bara ca 200 timmars gångtid på motorn.  Men ska se om det hjälper att lossa den och jobba med den lite. Besök på varv kommer ju ta lite tid - 4 knop.... - och är ju inte alltid billigt..

Såg att de tidigare Akutatorna från VP har utgått och att man har kommit med en ny (förmodat förbättrad)   Acutator  ... men den ligger ändå på nära 8 000 kr.. :-(

Ska lossa vajern från akutatorn först, men hur hittar jag neutral då för att kolla om det är vajern som kärvar eller akutatorn som är kass..... just nu är det ju drift på hela tiden!!?

Men dyker ner i motorrummet och kollar - på Grandezza 31 är det rätt rymligt men akutatorn sitter lite gömd bakom batteriracket så det är lite pilligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Skulle tro att om du kopplar bort växelviren från aktuatorn och provar så känner elektroniken av om lägena är ok. På 290DPE så ställs spelet in på drevet så jag antar att det samma gäller ditt drev. Det är om inte annat värt ett försök innan du åker till varvet med stora plånboken.smiley

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svenne , lite hjälp , för växelvaijern betalade jag ca 450 kr på Åland , drog upp båten med båtvagn , bytte vaijern på ca 1 tim , på min D6 sitter vaijern i ett skydd gummislang ner till skölden.

Gamla vaijern gick lätt , men kunde låsa sig ibland därav felavälsning av akuatorn, med stopp

som resultat, jag ville testa med ny vaijer och nu är det ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kollade Akutorn enl tipsen genom att koppla loss vajern.... och akutatorn verkadec fungera problemfritt.. men vajern var nära på stum. Fick åka till varv ändå och de lyfte båten (den är för stor för att jag skall kunna traila upp den med Volvon...). De kunde direkt se att vajerhöljet mellan skölden och drevet var knäckt, vinklade ca 25 graderi vecket. Tydligen uppenbar konsekvens av felaktig montering efter vårens drevservice... skall vara fixat till i morgon och semestern räddad!

Har också kontaktat dfet varvet som monterade på drevet efter servicen och de var på det klara med sitt ansvar, så det kanske slutar med att jag lärt mig mer om båten (och hur Göteborgs hamninlopp ser ut - i 3,5-4 knop hinner man se mkt) utan att det kostar mig pengar.

Ett tips dock - i limp home mode - dvs bara drift framåt på tomgång så kunde jag dra reglaget bakåt (mot normal back) och därmed höja varvtalet. Jag nöjde mig dock att gå upp ett par hundra varv till ca 6 knop, kändes jättefort plötsligt! :-)



Senast ändrad av svenne_haraldsson | 25 juli 2012 | 23:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2012-07-25 på 09:20, SIRI25 säger:

Hej Svenne , lite hjälp , för växelvaijern betalade jag ca 450 kr på Åland , drog upp båten med båtvagn , bytte vaijern på ca 1 tim , på min D6 sitter vaijern i ett skydd gummislang ner till skölden.

Gamla vaijern gick lätt , men kunde låsa sig ibland därav felavälsning av akuatorn, med stopp

som resultat, jag ville testa med ny vaijer och nu är det ok.

Hej, hur fick FU ur vajern ur slangen? Det tar bombstopp i skölden. Mutter etc är borttagna men jag får inte igenom vajern. Hur gjorde du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte går att få ur den gamla växelkabeln kan man kapa höljet på utsidan och dra ut kabeln. Det kan vara lite knepigt att få i den nya. Jag brukar spraya lite fettspray i slangen innan jag trär i den nya kabeln, så glider det lättare. Om slangen på insidan är buntad med buntband brukar man behöva ta loss den så att man kan räta ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dph drev är det en trixig krök på slangen nära skölden vilket gör det svårt att få i/ur vajern. Man kan behöva plocka bort avgasröret för att komma åt bättre genom att då kunna vinkla slangen bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...