labbibia 3 Postad 22 Juli , 2012 Letar båt igen, efter att ha sålt segelbåten. Segla var inte min grej tyvärr. Blåser jämt åt fel håll! ;-) Jag har tittat runt en del och fastnat lite grann för Safir Cabin, en 70-talare med i mitt tycke väldigt rena vackra klassiska linjer. Vore tacksam om du som eventuellt har några erfarenheter av båttypen delade med dig av dem här. Positivt och negativt. Bifogar en bild som jag hittat på Blocket. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 22 Juli , 2012 Har inga erfarenheter av båten, men kika lite på www.safircabin.se, där verkar det finnas lite av varje om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Juli , 2012 Tråkigt att höra att seglingen inte gav dig tillräckligt. För egen del så får de nog lyfta ut mig ur segelbåten den dagen det är dags. Men skulle jag mot allt sunt förnuft behöva byta ner mig till en båt som tar sig fram endast för propellerdrift så lockar en Ryds Natica av den enkla anledningen att den är perfekt i allt. En utombordare som enkelt kan bytas ut när det behövs. En styrplats långt fram för bra sikt framåt. En nedgångslucka i mittfönstret. Ett separat toautrymme med dörr. Ett kök på akterdäck under kapell för att slippa matos i ruffen. Öppet kapelltak som en dc. Och lågt pris. Fanns för ett par veckor sedan 5 objekt på blocket, men nu är det bara 2 kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 23 Juli , 2012 Timson: Tack för tipset, där fanns en del matnyttigt att läsa Pseudonym: Ryds Natica verkar vara en chysst båt. Påminner mycket om Monark 670, som jag ägt en tidigare. Det är absolut inget fel på båttypen, tvärtom, men jag vill faktiskt sitta ute och köra. Just att sitta inomhus och köra såg jag som en av få nackdelar med den typen av båt.......Men visst, det var ju rätt skönt när det var skitväder.....Safir är lite mer av en DC, och det passar mig bättre nu när ungarna är mer eller mindre utflugna ur boet. Till skillnad från många andra DC verkar Safir vara lättdriven, måste förmodligen bero på ett lite plattare skrov än exempelvis just Monark 670 (nyare skrovet) och Ockelbo DC 21 för att nämna ett par båtar i ungefär samma storleksklass? Enligt vad jag läst toppar den ca 28 knop med en Volvo B20, vilket är ganska bra för en båt i den storleksklassen, tror jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Juli , 2012 Ryds Natica'n har styrplatsen inne men ändå ute eftersom den har kapelltak på bågar om du ser efter. Köper du en Safir så kolla på motorn för allt i världen så den är ok. B20 är gamla grejer idag även om det är billiga delar på skroten. De marinkonverterade kostar ändå en slant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 23 Juli , 2012 Tack! Jo, jag är medveten om problemet. Det finns dock lite nyare Safirer, sent 70-tal, som har B 23:an och 280-drev. Vi pratar förstås fortfarande ruggigt gamla motorer, men B23 känns betydligt tryggare än B20. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LilleWide 0 Postad 23 Juli , 2012 Jag äger en Safir Cabin... Och kan dela med mig av lite erfarenheter, Den jag har är en 77:a med en aq130 motor och 280 drev. En Skottsäker pjäs som är väldigt lättmekad och billig den dagen det händer något. Toppar 28 knop en dag med stiltje och inte för mycket last. Drar väl ungefär 1 L/ Nm i marchfart (20-22). Båten är mycket välplanerad enligt mitt tycke och är väldigt stabil både när man förflyttar sig i båten och i lite grövre sjögång. Jag har sett flera annonser där det står att den är 21 fot. men detta är lite av en osanning då de troligtvis mäter inkl en badbrygga. Båten är 20 fot! Dock så var de tidiga exemplaren något kortare, då de höll på och utveckla skrovet. Däremot så är safirens systerbåt Vinga Cabin en fot längre, men den har inte alls lika bra sjögång. Varesig du väljer en med B20 motorn eller B23 så är trimplan att föredra, då den är lite baktung. /LW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 24 Juli , 2012 Stort tack för att du ville dela med dig av din kunskaper och erfarenheter om Safir. Det låter verkligen som något som skulle kunna passa mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 Juli , 2012 Lillewide Vet du hur mycket motorn varvar vid 20 knop? Toppvarv är väl ca 5300-5500 varv/minut antar jag? Vill ha så lågt varv som möjligt vid marschfart, eftersom det blir lite tystare då, och, motorn håller bättre naturligtvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LilleWide 0 Postad 25 Juli , 2012 Jag vet inte om jag har originalpropellern på min.. för den toppar bara ca 4700 rpm. Men när jag ligger i 20 knop så har jag väl kanske 3700-3800 rpm eller något sånt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
action 0 Postad 25 Juli , 2012 http://www.blocket.se/sodermanland/Unik_yellow_740_motorbat_med_ruff__B20_AQ130_41567069.htm?ca=12&w=1 Liknande modell fast mysigare ruff.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPettersson 0 Postad 26 Augusti , 2012 Vi har just blivit ägare till en Safir Cabin -78 med AQ130 och 280 drev. Båten är i mycket bra skick men kommer inte att sjösättas i år utan vi gör klart allt förarbete nu i höst så de bara är att lägga i den när våren kommer. Spännande att följa denna tråd och se om man kan få eller delge tips om båttypen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser