macon 0 Postad 22 Juli , 2012 Hej, hade sjösättning utav båten i förrgår och det blev en premiär tur för att se att grejerna funkar, det är en Bayliner 2152 med OMC 5.8L cobra. Båten startar och går men när jag ska lägga i framåt växeln så dör motorn och tappar orken och man måste vänta typ 5-10 sek innan han börjar hosta igång och man kan gasa på. Förösker man gasa på direkt när man lägger i växeln så händer inget utan han dör helt och lägger av.. Prövade med att lägga i växeln och sedan jucka lite på gashandtaget och då gick det bättre, att lägga i backen fungerar felfritt. Även när jag har fått i vaxeln framåt och jag pluttrar i ca 10 knop och ska trycka fullgas så orkar den inte riktigt, vi var 5 pers i båten och den orkade knappt plana kändes det som. Direkt när man trycker fullt så lixom hör man hur den inte orkar men efter några sekunder så börjar den gå och då kommer den upp ur vattnet. Min första tanke var att det kanske är tändnigen som står fel så att den inte tänder rätt utan tappar botten styrkan.. Tacksam för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 23 Juli , 2012 Hej. Det är riktigt att motor skall dö några sekunder. Det är för att man inte skall ha för höga varv när växeln går in. När det gäller att den inte orkar så är det ett tecken på att den får för lite soppa. kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser