Thomp4- 0 Postad 22 Juli , 2012 Hej har en Aq130 med dubbla solex gasare.. Tomgången är perfekt när jag startar den, och den är bra fastän den blir varm. Men om jag far ut å kör å machar kring 4000 varv åsså drar jag ner gasen till tomgång så stannar den på 1500-1600 varv? Smäller i växeln å drar i tomgång igen å vips går tomgågnen ner igen.??? nån som har nått bra tips? Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 22 Juli , 2012 Sannolikt mekaniskt fel i reglaget eller gaswiren eller infästningen vid motorn, eller länkaget mellan förgasarna. Mitt tips är länkaget mellan förgasarna, för att man skall kunna justera varje förgasare för sig är dom inte direkt ihopkopplade så man är beroende av att returfjädrarna orkar föra tillbaka spjället när man drar av på gasen. Kolla att allt löper lätt och är välsmort. I manualen står det beskrivet hur man synkroniserar förgasarna och det finns bra bilder på mekanismen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomp4- 0 Postad 26 Juli , 2012 Har kollat allt sånt.. allt värkar vara som det ska allt går lätt å spjällen stänger som dom ska Har kollat med startgas värkar inte tjuva luft heller.. är det nån som har nå mer tips???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomp4- 0 Postad 26 Juli , 2012 Såg att koppar soppa ledningen är kapad å satt en lite för liten slang på kan detta göra nått med att det blir för lite soppa så den får för mycket luft på tomgång ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Juli , 2012 Nej det kan det inte vara, skulle bensinflödet vara dåligt så märks det först om Du varvar. Förmodligen så behöver förgasarna få en liten renovering med byte av diverse delar. Tar säkert tjuvluft trots att Du inte märker något med startgasen. Typiskt dubbla slitna PAI skulle jag vilja säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 26 Juli , 2012 Kolla för säkerhets skull att centrifugalmekanismen i fördelaren fungerar så att vikterna ställer tillbaka tändningen till grundläget när varvet går ner mjukt, filtbiten i mitten av fördelaraxeln under rotorn skall vara mättad med olja, även själva vikternas lagring skall gå lätt och man kan med fördel smörja dom lite, i en del fördelare är plattan som brytaren sitter på inte heltäckande så man ser vikterna och deras lagring om man vrider motorn i rätt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomp4- 0 Postad 28 Juli , 2012 Var ut å körde båten varm idag å skruvade ner tomgången till 700 varv då slutar den varva efter man släppt gasen.. Men då jag skulle inn i hamnen då man kryper fram är det som att den blir lite sur tvär stanna då jag skulle Backa(Bromsa) vid bryggan.. efter det jätte svår startad??? kan man justera lite på luftskruven eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Juli , 2012 Under förutsättning att alla munstycken mm är fria från smuts och annat som kan sätta igen helt eller delvis så gör så här! Skruva först in luftskruven helt och skruva sen ut luftskruven tills Du får en så hög och ren tomgång som möjligt även om antal varv på luftskruven inte längre stämmer med instruktionsboken. blir tomgången för hög så justera med tomgångsskruven d vs den som reglerar spjällaxlarna. 800-900 v/m är bra. Om detta inte hjälper så bör förgasarna renoveras/rengöras. Glöm inte att synkronisera förgasarna också. Jag rekomenderar också att köpa en elektronisk fördelare, gör underverk. http://www.123ignition.nl/ Senast ändrad av sdk780 | 28 juli 2012 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser