Palle1971 0 Postad 22 Juli , 2012 Min Mariner 9,9 4-takt har badat.. Rejält. Den går å dra runt och när jag sprutar in startgas i luftinsuget slår den några slag, men inte mer. Har hela tändsystemet paja eller.. Är motorn helt körd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Juli , 2012 Välkommen till MG. Är det i saltvatten den har badat? Skulle inte försökt starta utan att smörjningen är säkerställd, ny olja etc.Saltvatten är ett elände, ligger gärna kvar kristaller efter tork och drar till sig fukt som sen leder elektricitet och ger rost. Stora mängder sötvatten löser och spär ut salthalten. Tappar man exempelvis en systemkamera i havet rekommenderas därför att lägga den i hink med sötvatten och snarast bära in den så till reparatören. Senast ändrad av Thomas-1 | 23 juli 2012 | 13:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palle1971 0 Postad 11 Augusti , 2012 Hej å tack för svar.. Det är i sötvatten den badat. Har bytt olja, rengjort förgasare.. Tändstift bytta..men som sagt går bara på startgasen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Augusti , 2012 Går den på startgas, är inte motorn körd, då ligger felet på bränslesidan. Haver elektronik badat, tag ur batteriet omedelbart innan man lägger den i blöt i sötvatten. Skölj rikligt och torka i ugn med låg värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palle1971 0 Postad 19 Augusti , 2012 Ok, tack för svar. Jag har inget battri kopplat till den. Startar med snöre. Vet inte riktig hur och allt vad jag måste torka ur.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 19 Augusti , 2012 Tänder den på startgas funkar elsystemet. Rengör bränslesystem inklusive förgasare igen. Tryckluft är bra. Prova E85 (blandar sej med vatten) Hur mår luftfilter efter badet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Augusti , 2012 Jag tror att Lasses tips var mer generellt för elektronik typ mobiltelefoner, kameror etc. Nu har det ju gått ett bra tag sedan din motor badade så den fukt som motorns elektronik utsattes för lär vara borta nu. Då gäller det att jaga oxid. Lossa alla kablar och kontakter (en i taget!) och spraya med oxidlösare. Jag har aldrig mekat med de nya 4-taktarna men det borde går att felsöka styrboxar och dyl hos en verkstad. Montera loss dem och ta med dem till närmaste auktoriserad mek så kanske de kan testa dem. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palle1971 0 Postad 19 Augusti , 2012 Hej å tack igen:). Ska göra det.. Jag var in till en mek tidigare.. Men utan å titta nånting på grejerna. Så peka han på sitt sortiment med nya motorer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Augusti , 2012 Gå till en annan mek...den nya sortens mekar tycker inte att det är kul att laga saker...de vill bara sälja nytt, mindre jobb för mer pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
darkien 0 Postad 19 Augusti , 2012 gå till en riktig mek som föregående talare sa dom nya vill bara sälja för o tjäna pengar inte laga som gamla hedeliga mekar gör hade en mek gjort så mot mej hade ja adrig satt min fot mer hos den meken de e säkert men efter som den går på startgas så lite trixande så borde nog din motor gå att få liv i personligen tror ja felet sitter gissningsvis inuti gasaren eller så vid pumpen testa lossa utgående slang från pumpen o dra igång den me startgas o se att den verkligen pumpar soppa kan va så enkelt att pumpen gett upp efter badet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser