mansmag 0 Postad 22 Juli , 2012 Jag har köpt en båt med en Mercury 500 från -78. Enligt bruksanvisningen ska blanda 50:1 efter inkörning. Det står att man ska bland 40 cl per 20 liter bensin. Är det den balndningen jag ska köra på även nu när motorn börjar bli rätt gammal? Det står även att man ska använd QuickSilver Formula 50-D olja men den är nog rätt svår att få tag på. Vilken olja rekommenderas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 22 Juli , 2012 Du skall blanda 50:1, dvs 20cl. olja på 10 liter bensin. Du behöver inte använda Quicksilver Formula 50. Köp en bra 2T från någon känd tillverkare men det skall vara en TCW3 olja. TCW är till för vattenkylda 2-taktare. Själv använder jag Biltemas 2T olja men Biltemas produkter har ju diskuterats vilt på detta forum hur vida de är bra eller inte. Gör ditt eget val av tillverkare/leverantör av olja. Min 80Hp Mercury från 1972 fungerar dock finfint efter flera år av Biltema olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser