Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
nemtrix

Nya problem med min värmare, Ardic.

Rekommendera Poster

Efter att ha sotat ur min värmare i vintras ville den inte starta mer. Nu har jag bytt veke och även modifierat om brännaren med ny glödspiral eller glödstift som det blev efter att ha läst en guide på ett norskt forum, anledningen var att värmedoktorn inte kunde leverera någon ny glödspiral.

Efter lite pill startade värmaren och gick fel fritt, men nu till nästa problem. Efter några minuter slår värmaren ifrån och vill inte brinna mer. Efter omstart hoppar den igång igen men lägger sedan av igen efter ett par minuter. Det jag har märkt är att den har lite svårt att lufta sig men så fort den fått bränslet verkar det funka.

Har lusläst manualen och funderar nu på om det är så att så att bränslepumpen bara fungerar sporadiskt, membranet i pumpen ser fin ut och jag har inte hittat någon skit i bränslesystemet.

Pumpen verkar fortsätta att gå efter att brännaren slocknar så verkar inte heller vara fotocellen.

Någon som vet om det går att sätta i en annan pump,? Att vänta på reservdelar från värmedokorn känns kast eftersom jag och familjen ska börja båtsemestern på onsdag och med den här sommaren känns det tryggt om värmaren vill fungera. Finns det reservdelar i Göteborg?

Någon som kan hjälpa mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du specifierar lite vad det är för värmare så blir det lättare att förslå rätt butik för reservdelar.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med segerlöfs, ligger på ovädersgatan, biskopsgårdens industriområde. www.segerlofs.se

Senast ändrad av pseudonym | 21 juli 2012 | 22:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en kille i Bromsten som servar bl.a. Ardic. Kommer inte ihåg namnet på honom, men han kan få ordning på den mest hopplösa gamla dieselvärmare.

Sen kan en ny värmare t.ex. Wallas 30 eller 40D vara en god idé. De har samma slangdimension som de gamla Ardic tröskverken.

Min Ardic på förra båten fungerade bra, men dels lät den som en jet motor på utsidan, dvs för alla andra båtar i viken. Ardic tillverkades för övrigt av Volvo flygmotor. Dessutom hade den bara av och på termostat, dvs ingen sparlåga som moderna dieselvärmare har.

Plus att hur mycket man än körde rent den så luktade det alltid litet diesel om den. Men den värmde bra, det ska den ha cred för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla men med firmorna ni nämde, lysande tack. Visst låter värmaren lite men jag är ändå nöjd med den. En ny värmare hade varit fint men just nu fungerar det inte ekonomiskt. Jag funderar på om man kan mata membranpumoen med en annan pump, typ en förpump, dock vill jag inte att den får för mycket bränsle och skenar. Hur kollar man så fotocellen fungerar som den ska, går det att koppla förbi den tillfälligt för att kunna utesluta den? Kanske kan räcka med att rengöra den. 

Värmaren är inte monterad i båten så någon riskt för brand är det inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst!, Vet inte om den bara var på dåligt humör igår för nu har den gått 2 timmar non stop!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om du får mer problem med din värmare kan jag rekommendera Gösta Clarin i Onsala, 0300-63382. Han fixar det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...