Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
GurraG73

Askeladden 525 excel med udda egenskaper?

Rekommendera Poster

Hej Har tagit över en trevlig båt men är lite förbryllad över dess egenskaper. Båten har en 90 hk Mercury Optimax från 2008 som är servad varje år på varv. Först gör den bara 26 knop enligt gps. Känns alldeles för lite, borde gå minst 35 vad jag kan få fram. Vidare kan jag bara trimma upp motorn till ca 25 % innan den kommer för högt. Funderar på om motorn sitter för högt? Men tidigare ägaren som tyvärr är död sa aldrig något negativt om båten trots att jag åkt med flera gånger. Jag bottenmålade inte innan jag sjösatte, men det kan väl inte göra 10 knop? Någon som har tips eller erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo beväxning från första maj till nu, dvs snart 3 månader kan lätt göra 9 knop.

Det finns båttvättar litet här och var. Testa en sån. 25% trim är mkt i marschfart men inte i maxfart. Dessutom kanske du har ett sånt stort motstånd att motorn vill mer än vad båten reagerar på. Då tapar proppen greppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, läskigt men får testa en båttvätt o se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast båten legat på land sedan förra året tills nu, så troligen tänkte ägaren bottenmåla i år men det blev inte av? Det är iaf inte massa snäckor som behöver borstas bort i båttvätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har själv en Excel 525 med 90hk och den gör mellan 35-38 beroende på tyngd i båten.

Dock har jag varit med om att den bara gjorde ca 25 kn och detta berode på fel på en tändbox.

Hur går din motor på tomgång?

Upplevs motorn slö?

Är det original propeller?

Om botten är beväxt, så naturligtvis gör det sitt, samt det växer vädigt fort.

När det gäller tilten,utgår jag ifrån att du menar 25% på tiltmätaren? Den mätaren visar lite konstigt på min med kan tyckas. Men min brukar ligga någonstans mellan mitten och längst ner när jag ligger i march fart, typ 23-27 kn och lite mer mot mitten vid maxfart.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 9/14/2012 at 1:13 PM, Pericso6 said:

Hej,

Har själv en Excel 525 med 90hk och den gör mellan 35-38 beroende på tyngd i båten.

Dock har jag varit med om att den bara gjorde ca 25 kn och detta berode på fel på en tändbox.

Hur går din motor på tomgång?

Upplevs motorn slö?

Är det original propeller?

Om botten är beväxt, så naturligtvis gör det sitt, samt det växer vädigt fort.

När det gäller tilten,utgår jag ifrån att du menar 25% på tiltmätaren? Den mätaren visar lite konstigt på min med kan tyckas. Men min brukar ligga någonstans mellan mitten och längst ner när jag ligger i march fart, typ 23-27 kn och lite mer mot mitten vid maxfart.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Från 2012 men provar ändå.

Har också en Askeladden 525 excel med Mercury Optimax 90.

Vilken höjd på motorn har/hade du och vilken propeller?

Jag har mitten hållet och 13x19 blackmax(original alu).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 8/29/2018 at 6:10 PM, croos81 said:

Hej.

Från 2012 men provar ändå.

Har också en Askeladden 525 excel med Mercury Optimax 90.

Vilken höjd på motorn har/hade du och vilken propeller?

Jag har mitten hållet och 13x19 blackmax(original alu).

Ytterligare några år senare så gör jag också ett försök här.

Har samma båt och motor som dig och jag maxar i 30knop med samma propeller som du har men då når motorn bara ett varv på 4800 (maxvarv på motorn är 5750) så frågan är vilket varv du har när du ligger på maxfart?

Jag skulle behöva byta propeller till 17 eller kanske till och med 15 för att komma upp till rätt varvtal.

Om nu inget annat kan vara fel på min motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...