Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
frasco810

Skrovnummer på Fingal 28?

Rekommendera Poster

Köpte en Fingal 28 i tisdags och undrar nu var man hittar skrovnumret (om det alltså finns nåt)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Välkommen bland oss tokar som har blivit bitna av att segla.

Å speciellt Fin-Gal.

Vad jag vet så finns det inget skrov nr. Känner inga andra som har hittat det. Men det kan finnas. Ditt nr 28, syftar du på båtlängden 28´ . Dvs 28 fot? Vad har du för segelnummer? Man kan spåra den vägen. Om nu båten var registrerad hos Kryssarklubben förstås.

Skickar du upp en bild kan jag kanske hjälpa dig med att tala om ifall du har en tidig el sen båt.

Var köpte du båten? Tidigare ägare? Båtnamn?

Jag är nyfiken och försöker så gott jag kan hålla reda på en del Fin-Gal båtar. Det ligger en i Domsten, norr Helsingborg, hon är osåld, dvs var det i förra veckan.

Hör av dig, jag hjälper gärna till med vad jag kan.

Önskar sköna seglatser.

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, tänkte man sku få notis per email för nya svar (kollar inställningarna). Seglade båten från Köping över Mälaren till Stockholm var jag var tvungen att lämna båten några dagar för att åka hem till Finland över helgen. Åkte sedan tillbaka i måndags förra veckan och anlände hem idag.

Segelnummer är S-1171. Undrar närmast vad man sku lägga för uppgifter då man tar försäkring. Åtminstone då man gör det på nätet så frågas det oftast efter tillverkningsår och serienummer, emedan båda dessa var okända för säljaren.

Fick båten billigt men där finns också en hel del småsaker att fixa. Får den hoppeligen inomhus till vintern så man har tid att göra saker i lugn och ro innan sjösättningen nästa vår.

Bilder:

http://i.imgur.com/hTQkB.jpg
http://i.imgur.com/10Dxb.jpg
http://i.imgur.com/40mU5.jpg

Senast ändrad av frasco810 | 01 augusti 2012 | 23:36

post-10018934-1394237193,7128_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Synd jag inte visste om det. Du seglade förbi där jag bor!

Din båt är en tidig modell. det ser man på blåa relingslisten samt hålen för förtöjningslinan. Likaså har du en lite mindre nedgångslucka som sitter lite högre upp.

De stora rutorna är ditsatta efteråt likaså de aktre vinscharna. Din pushpit har öppning i mitten. Det är inte original vad jag vet. Om du inte har inombordare, man ser utombordaren, så kan du ha ett matbord sonm går at dra fram under sittbrunsdurken. Då är det en tidig modell. Då har du åsså pentryt om styrbord mot huvudskottet.

Skrovet verkar fräscht på bilden.

Segelnumret kan du kolla själv via Kryssarklubbens listor. Får du reda på mera där så berätta det gärna. Det fanns en anna Fingal i Köping för några år sedan. Hon hade bensininombordare och var i allmänt dåligt skick. Tror inte det är samma båt. Jag skulle kunna känna igen den på huvudskotttet ner mot durken på bild. Den var speciell av någon anledning.

Till försäkringsbolaget kan du säga år -72. Det räcker. Jag har hittils inte lyckats hitta ett enda serienr på någon Fingal.

Likaså söker jag svar på de två skruvar med ev. lyftöglor som man kan hitta, om de ej är bortsågade, och undrar om man kan lyfta hela båten i dem eller om de användes enbart vid bygget. Någon som vet?

Hör gärna av dig mera. Du kan skriva email direkt till mig om du vill.

Så hon är i Finland nu? Hur gick resan? Berätta. Har ni seglat annat tidigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Snälla hjälp någon, jag är ny ägare av en Fingal 28, försäkringsbolag säger de måste ha ett skrovnummer och att det ska finnas höger bak, men jag hittar inget. Är det någon kvar i detta forum som via segel nummer kan få fram det?

IMG-20230430-WA0001.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har inte tillverkats över 600 exemplar, vad jag kan se, så numret på seglet är inte rätt. Men tillverka en egen skylt av en bit plåt och nita fast på önskad plats. Stansa in ett nummer som känns bra, och ge det till försäkringsbolaget. Om de är så stelbenta får de stå ut med att folk hittar på nummer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Tack för svar. Jag har fått instruktion hur jag ska ge båten mitt egna skrovnummer nu när jag inte finner något så det får det bli. Det ska vara två skyltar, ett synligt och ett dolt osv

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till Fin-Gal gänget!

En trevlig stadig båt som tål mycket stryk å hårda vindar å sjö.

Nyfiken på vilken Fin-Gal du köpte. Kan du lägga upp en bild? Det vore trevligt. Gärna detaljer.

Hur gick det med nr-skylten? Det finns inga original. Å vad säger bolaget?

Däremot så finns det på en del båtar några lyftöglor. Många har sågat bort dem. De användes mest under tillverkningen men det skall gå att lyfta hela båten i en wire med hanfot även när däcket kommit på. Hur ser det ut på din båt? Vore intressant att få svar på det. Den "mest" kända Fingal har levererats till USA å har seglat jorden runt ett antal ggr å finns  just nu på land mitt i staterna. Den heter "Atom".

Bif bild på min Fin-Gal

Hör av dig å berätta mer.

Hälsar en ruskig prick,

alias Ruskpricken.

IMG_2081_cr.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...