peter-skane 12 Postad 21 Juli , 2012 Jag funderar på att ev. modernisera min Uttern S52, har idagsläget en Mercury 75hk tvåtakt -04 med förgasare. Funderar på att ev byta till Yamaha 70hk eller Suzuki 70 hk eller Evinrude 75hk. Yamaha känns intressant för den låga vikten ca 40-50 kg under de övriga. Suzuki för den har kamkedja och Evinrude för det är tvåtakt. Många detaljer att ta hänsyn till, men det finns kanske förslag och erfarenhet ute på linjen. Lyssar på alla råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Juli , 2012 Personligen skulle jag ta en fyrtaktare, och ev den då tystaste. yama och suz är likvärdiga i det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Juli , 2012 Varför byta? Är det nåt fel på den du har. Rätt ny dessutom. Trollar du och behöver 4 takt av den anledningen? Eller har du för mycket pengar över som bränner att göra slut på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Juli , 2012 Tycker du tänker helt rätt. En fyrtaktare kommer du uppleva som ett stort lyft. Startar fint, går tyst, ryker inte och går perfekt att glida fram i lägre hastighet. Även att passa på att byta nu när det finns chans att få lite pengar för den gamla motorn. Snart kommer ingen vilja ta i en gammal typ av tvåtaktare med tång. Själv haft en S52 men då med en 60hk Mercury 4-takt. Bra motor och tyst men lite för svag för den båten om man vill vara några stycken. Dina tankar om att välja en lättare motor är rätt tänkt då båten max ska ha en 80hp motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 21 Juli , 2012 Jag har inte för mycket pengar men försöker tänka framåt i tiden och då är det som crabfish skriver att det fortfarande finns en marknad för dessa tvåtaktare. Jag trivs med båten och modellen av den, använder den både till fiske och nöje. Jag provade en med 60 hk fyrtaktare innan jag köpte denna men den uppfattade jag som för liten för mitt behov och nöje att köra. Yamahan känns väldigt intressant men vet inte hur den mindre cylindervolym som Yamahan har påverkar körningen? Ca 3-400 kubik mindre än övriga som jag tittat på. Finns en firma Båtcompagniet som säljer och importerar Yamaha och Suzukimotorer parallellt, någon som har erfarenhet av dessa ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 Juli , 2012 Men vad förväntar du dig vinna med ett byte? Mercuryn du har går säkert i många år till och till minimala servicekostnader. Och effekten verkar du nöjd med. Man måste vinna något för att byta anser jag. Miljömupperi är det det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 22 Juli , 2012 Alla som har eller haft en 4-taktare förstår varför. Stinker mindre, låter mindre och fungerar även bra vid låga varv. Att den sedan är bränslesnålare och man slipper hålla på med olja är positiva egenskaper. Miljöeffekten, ja slippa medverka till att släppa ut stora mängder oförbränt bränsle kan kännas positivt. Dock blir miljöeffekten begränsad om man säljer motorn till någon annan. Bättre hade varit återvinningsstation men kanske någon med en riktigt gammal motor kan byta upp sig ett par snäpp och minska utsläppen. Kanske den hamnar i vatten som inte är så känsliga för utsläpp. Jag tror TS redan insett detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 22 Juli , 2012 Men jösses Crabfish! Om man tänker på miljöaspekten så är det bättre att behålla en gammal motor än att köpa en ny. Den totala miljöpåverkan av att tillverka en ny motor överstiger den något ökade miljöbelastning en äldre motor utgör. Du låter som om du hade egenintresse i båtmotorbranchen i bland Crabfish! ;-) Bifogar en kul bild som inte har någonting som helst med saken att göra. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 22 Juli , 2012 Nej inget eget intresse mer än att det vore trevligt med fler lyckliga ägare av bättre motorer. Totala miljöbelastningen är intressant faktor, därför är en bensintörstig Hummer (bil) bättre för miljön än en Toyota Prius. Dock måste ett mer miljöriktigt val var bättre då vi (konsumenter) visar åt vilket håll vi vill och exemplet med bilar så är valet av en hybrid ändå ett steg bättre då vi visar vart vi vill komma. Så om TS påskyndar utvecklingen genom att välja en mer miljövänlig motor borde det ses som positivt. Vi får vara glada över att man inte tar skatten till hjälp ännu mer och straffbeskattar bränslet ännu hårdare då man vet att tvåtaktare får ännu högre kostnader med ökade skatter och ska få dem med sådanan motorer att byta. Eget intresse, alltså att kränga båtar och motorer, ja det vore en utmaning som heter duga med en allt kärvare marknad. Många sådanna firmor har säkert sett sin guldperiod och kommer få tuffare framtid. Men förhoppningsvis en friskare där reparationer av båtar körs med timkostnader som närmare hjärnkirurgers kostnader. Näpp nu får det inte bli mer OT. Hoppas TS hittar en fin ny motor. Vore väll trevligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 22 Juli , 2012 Crabfish! Din jämförelse haltar betänkligt. Varför inte diskutera utan löjliga överdrifter? Hur många Hummers finns det i Sverige? Själv har jag sett max 5-6 stycken i landet. Den vanligaste bilen i Sverige är förmodligen en ca 8-10 år gammal Volvo? Hursom, en Volvo lär det vara. Jämför med en sådan i stället. Prius subventioneras så vitt jag vet rejält redan av tillverkaren Toyota, som alltså säljer varje ex med förlust. Det gör man för att framstå som miljövänliga.....Ett PR-trick, mycket smart, men det har nog kostat duktigt med yen...... Att vara i båtmotorbranchen betyder inte nödvändigtvis att man kränger båtmotorer i Sverige eller någon annanstans. Man kan ändå ha egenintresse i branchen Crabfish, exempelvis som leverantör/underleverantör av material /maskiner etc etc.....Eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 22 Juli , 2012 Varför inte en ny Mercury? Är du missnöjd med den du har? (Ber om ursäkt att jag tog tråden lite OT, men miljöargumentet för att köpa en ny motor bara måste bemötas......) edit ändrar ordval för bättre flyt i texten :-D Senast ändrad av labbibia | 22 juli 2012 | 09:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 22 Juli , 2012 Mercury 75 hk Optimax väger 170 kg jämfört med tex Yamaha som väger 120 kg övriga ca 150-155 kg. Det känns som det är mycket att vinna genom inte ha tyngre motor än nödvändig men samtidigt ha kraften där. Mercury fyrtaktare är 60 eller 80 hk och Uttern S52 får ha max 75 hk enligt papperna och försäkringsbolaget. Därför känns Mercury inte riktigt intressant annars så har jag aldrig haft några större problem med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 22 Juli , 2012 Låter som ett bra argument tycker jag. Varför släpa med sig en person extra i båten om det inte är nödvändigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 22 Juli , 2012 Ofta är det så att de lättare motorerna är på mindre cylindervolym. Det resulterar tyvärr oftast i högre varvtal och mer irriterande oväsen. Har du kollat de motorer du är eventuellt intresserad av vilket varvtalsområde de har? Även ljudnivån är intressant, men kan vara svårt att få reda på om inte man hittar tester. Byter du motor så kommer någon annan att gladeligen ta han om din nuvarande. Eller ha den i reserv om du får dåligt betalt för den. Jag har min förre i reserv och den har behövts då och då. Men totalt sett kommer en motor till ut på marknaden. Ingen motor skrotas förrän den är kass. Miljömässigt bättre du åker båt lite runt skåne än flyg till Thailand. Fast olika säsong så det blir kanske båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser