Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kriffe

Hissat för högt?

Rekommendera Poster

Hej!

Det skrivs mycket på detta forum att om man hissar för mycket så börjar propellern kavitera när man svänger. Blir det också svårare att få upp fören när man trmmar ut om man har hissat för mycket? Jag har hissat två hål har en viper stål prop på min evinrude men tycker inte att jag får det lyft jag vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att en propeller börjar släppa när man tex. svänger ju mer man hissat motorn.
Skrovets form och proppellerns geometri bestämmer hur mycket man kan hissa. Och sen så klart vad man är ute efter, stabilitet och hög hastighet eller bra grepp från stillastående och i svängar..

Finns ju dem som kör med prop.axeln i höjd med eller t.o.m. över botten linjen, men då såklart med lite mer avanserade ytskärande proppar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Det blir svårare att få upp fören om man hissat för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kör med full gas så går det att trimma nästan hela mätaren ut och visst lyfter det lite så det känns att det går lättare men inte så man får upp fören ordentligt särskilt inte om man är flera i båten. När jag trimmar ut så ökar farten men när man kommer upp i varv så är det som att det bara varvar mer men farten ökar inte nämnvärt och det blir ett stort vatten sprut bakom motorn och fortsätter man så tappar proppen fäste och övervarvar. Är motorn för högt hissad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara utan att veta vilken båt och motor som sitter på, men man hissar för att bla. få mindre motstånd i vattnet och det i sin tur ger dig möjlighet att dra en större propeller, och visst är det så att hög hiss ger mindre grepp i kraftiga svängar gärna i låg planingsfart. Rekomenderar inte att trimma ut överdrivet mycket med hög hiss, risken att du slår sönder propellern pga. fel anfallsvinkel mot vattnet ökar markant. Detta gäller dock inte så många standard båtar.

Men man brukar säga att du hissar tills farten slutar öka slippen tar över.

Obs, Allt ovan är grovt generaliserat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är en crescent 610 dorado och motorn är en Evinrude 150 -01 med en viper 21

Jag provade sänka motorn till nedersta hålet igår (den satt där före propeller byte) för att kanske kunna trimma upp lite mer. Resultatet blev att jag kunde trimma upp mer än tidigare på mätaren men båten blev långsammare än när jag hade hissat och när du trimmat ut halvvägs på mätaren så börjar det dra i ratten. Om man fortsätter trimma så drar det mer och mer och när man trimmat ut nära max så orkar man nästan inte hålla imot. Det verkar som vipern behöver hiss för att funka i alla fall på min båt. Har nu hissat två hål som tidigare. Det verkar som att jag måste ha en mer stävlyftande prop om jag vill ha mer lyft. Tycker inte att det står något om stävlyft på Evinrudes orginal propellrar. Är det någon som vet vilka propellrar som är stävlyftande till Evinrude och har erfarenhet av andra märken än evinrudes egna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellerns Rake som till stor del avgör hur mycket stävlyft en proppeller kan ge!
http://www.rundquist.com/images/propeller.gif

Raker, Chopper, Ballistic, Vensura tex. är i regel stävlyftande

Det blir allt vanligare med lösa nav på nyare propellrar så man ej behöver hålla sig till deras egna märken längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får mer fart med mer når du väl det önskade resultatet. 

Om du har nöjet att skjutsa runt folk i båten kan du ju placera dem efter båtens egenskaper. I ditt fall långt bak låter det som.

Så gör jag själv. Har en slags mittpulpet som sitter för långt fram i mitt tycke - men med hela familjen med i båten (3 pax olika storlekar) på aktertoften går båten perfekt. Med bara mig själv når jag högst hastighet om jag trimmar ut ett pinnhål (gammal motor utan moderna bekvämligheter såsom hydraulik).

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...