Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
pa28-pilot

MD 32A..Går för varmt..?

Rekommendera Poster

Kollegor, hej!

Jag ett par frågor till ni som är bekanta med MD32A (den franciskan som sitter på 106 HP från 1976...). Förra året hade inga möjligheter att sjösätta. I år strax innan sjösättningen startade jag motorn på landbacken och det kom igång på direkt...!Hade provkört intil bryggan och laddat batterier med circa en timmes körning. Laddningen fungerar utmärkt och första mätningen gav til startbatterier ca 14,04 V och till förbrukare ca 13,60. Allt väl så länge jag inte överssteg 1400 r.p.m.! På slutet körde motorn till 1800 r.p.m. ca 10 minuter och då visade det sig att det bubblade och fick en hel del vatten i expansionsskärlet.
Idag var och körde en runda på västkusten, på en cirka 30 minuter, lagom fart för Nimbus 26 med rak axel (7,5 knop), när jag var tillbaka, så hade ca 1 liter vatten hittat ut från expansionkärlet..fast att jag startat motorn med vaten på lilla strecket (MIN..).
Då önskar lite svar från någon som kan dessa gamla VPenta..: Vad kan ha hänt ??? Var att jag hopade över 1 år utan sjösättningen, att avlagringar och sediment har hunnit att täppa till?
Klart att jag var och byte både bränsle, olje -filtrar förra året, dock impeller väntade in till det sista i år for sjösättningen.
Medan jag skriver kommer på att ha glömt att kolla om vattem strömmar genom...oljekylaren! Skall kolla imorgon! Kan det vara något som jag har glömt, tycker ni?
Sägs inte finnas reservdelar till en MD 32A, men kan det vara vettigt att ta isär värmeväxlaren och rengör??? Kan det vara svårt? eller ta bort termostaten i så fall tips att komma till den?

Tackar vänligen för ngn svar!

Fernando
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som hänt din motor vet jag inte, men jag skriver lite skenerellt om motorn.

Motorn ifråga är enormt kännslig för varmkörning!

Topparna ska efterdras varje år!

En stor tung motor som jag skulle undvika.

Har funnit i någon av Volvos lastbilsmodeller.

Delar lär finnas att få tag på i Tyskland.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

det låter som den trycker ut avgaser i kylvattnet.Om du belastar den hårdare kommer den att koka pga att den tryckt ut kylvattnet. Detta låter som trasig topplockspackning eller sprucket topplock.Hade samma fenomen på min gamla båt, då va det en spricka i toppen som gjorde att avgaserna tryckte ut kylvattnet men kokande motor som resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle o Madette, hej! Tackar för era svar. Har även tänkte genom era svaren! Dock erfarenheten saknas från min sida. Har ingen verkstad på lagom avstånd.Men jag önskar göra rätt från början angående sökning för att avhjälpa felet, har kollat följande: Tömde vätskan direkt från värmeväxlaren ca 2 liter och hittade inte olja i vatten. Samma sak gjorde med motorolja..inget spår av vatten. Borde kanske kolla först om dess termostaten fungerar.., eller??? Om inte skulle vara topplockspackningen, eller själva topplocken, kan felet ligga i värmeväxalaren..? Idag klarar inte att vara ner ihamnen... Åter igen, undrar om någon vet hur man kommer åt en termostat eller om finns en möjlighet att köpa en kopia av verkstadsbok till md 32A, uppskattar alla svar, tackar på förhand! Fernando Ps: till historien hör till följande: när jag köpte min Nimbus 26 var jag i kontakt med Skåne Marin i Ängelholm. De hade monterade den motor till ägaren innan mig. Jag har dock reagerat varför har de monterat denna motor utan att vara kopplat till expansionskärlen..!! Fick svar..att leda bort trycket från värme...JAG FATTADE INTE NÅGONTING, SAKNADE SENS, OCH HAR EN KÄNSLA AV ATT JAG DROG EN NITT... Har de sista dagar kopplat värmeväxlaren till expansionsskärlen och satt en gummi platta till tanklocket för att hålla tätt...resulterade med högre värme...min stora frågetecken är om det inte finns olja i kylvatten och inte vatten i motorljan...? Var..skall börja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är vanligt att det spricker i toppen på dom motorerna. Mellan ventilsätet, då går komretionen ut i kylkanalen. det betyder inte att du har vatten i oljan eller olja i vattnet.Det bubblar i expantionskälet, ju mer du belastar ju mer tryck får du i kylsystemet och övertrycket som blir då pressar ut kylvattnet ur kylsystemet via expantionskärlet. locket på expantionskärlet har en övertrycksventil som öppnar vid 0,5 bar har jag för mig.Viktigt att den fungerar.

Ta ett kompprov på den.                                                                                                                         

du kan tryck sätta kylsystemet via expantionskärlet, finns en mätare som du sätter istället för locket med en pump och tryckmätare.Finns även en annan grej att prova med, det är en grej med en vätska i som du håller mot eller trycker mot öppningen i kärlet. Om det är komp som går ut i kylsystemet färgas vätskan av avgaserna.

Om så skulle vara fallet är det ju ioförsig svårt att säga om det är toppen eller topppackningen med då vet du ju att du måste lossa toppen för vidare felsök

 

Lycka till

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom å tänka på en annan sak

När du starta upp den efter vintervilan fylde du på kylvatten varmkörde å klämde på slangar så du fått bort ev luft som kan ha kommit in i systemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JPA, HEJ! Bra tips, har redan laddat manualen. Skall läsa genom och fundera kring vad ni alla har inkommit med förslagen. Tackar vänligen, Fernando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Madett, hej! Begripligt dina synpunkter! Skall börja agera och ha dina ord som backgrund. I ditt senaste inlägg om hur det var efter...vinter: Redan tidigare har jag pekade på att min båt inte sjösatts förra året...båten stod på landbacken i ett och halvt år utan start... Strax innan sjösättningen startade gick fint då. Har bara kollat vatten (glykol) nivån, känd inte på några slangar (inte klämt på någonting). Hade ny motorolja och filter. Skall göra en genomgång på ett sakligt sätt imorgon. Tackar vänligen, Fernando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även en annan grej att prova med, det är en grej med en vätska i som du håller mot eller trycker mot öppningen i kärlet. Om det är komp som går ut i kylsystemet färgas vätskan av avgaserna.

madette!

Vad heter grejen och var köper man detta?

Hörde om den tidigare men har inte lyckats hitta den.

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte vad den heter , men ser ut som ett provrörsglas med en konisk gummipackning i ena ändan som man sluter tätt mot kärlet. jag fick låna den av min lokala bilverkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag såg allt att du skrev att den inte va i sjön på nått år. dessto större andledning att se till att det inte står luft i systemet.

Oom det står en luftficka i motorn å du startar kan luftfickan fassna i vattenpumpen och då cirkulerar den inte kylvattnet, om du fyller på vatten i kärlet och startar och varmkör kläm på slangarna som går til och från pumpen så hjälper du till att trycka förbi luften. luften dräneras sedan bort i kärlet. det är därför viktigt att övertrycksventilen funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Madette o övriga kollegor!

Ni som uppmärksammade mitt dilema som jag här har exponerade, ville först tacka alla för det uppvisade intresse att hjälpa till!

Redovisar här mina tankar kring detta och vad jag har gjort idag vid båten:

- Kopplat bort expansionsskärlet från varmväxlare och ställt till precis som jag fick båten för 3 års sedan efter motormonteringen av Skåne Marin. Enligt de så skall maskinen inte ha någon tank (expansioskärl...) kopplade till (begriper mig inte på den resonemang men ändå...

-Sedan startade motor hur fint och lät som helst (motor har en rå men trevlige gång).Lät locket på vattentank från värmeväxlare vara öppet ett tag för att uppfatta om det fanns en cirkulation från vattenpumpen i själva tanken. Motor marchade då på 1000 r.p.m. i tio minuter...temperaturvisare på instrumentpanelen visade ca..1/4 av hela gröna området.

-Ökade varvtal till 1600..visarem började stiga till 45% av hela skalan. Lätt det stå en 5 minuter tills att vatten i tanken började att rina ute. Precis då skulle jag se om vattem nivån i värmeväxalaren skulle sjunka...p.g.a. att termostaten skulle vid det här läget, skulle öppna sig och låta vatten passera till nedre delen av värmeväxlaren och därigenom få vattenet gå runt själva motorn...men motor vid det högra varvtalet förtsatt att utvecka värme och vatten stiger i tanken...för att sedan liksom en luftballong under vatten kastade den ute. Sedan försvan detta trycket. FICK INGEN UPPFATTNINGEN OM ATT TERMOSTATEN ÖPPNADE SIG!!!Klämd mycket och ofta på olika gummislangar tal det har sagts för att klämma bort eventuell luft. Har även varit ett par´ gånger och kände på temperatur vid avgaskröket sista gången hade motor varit igång i minst 30 minuter och det kändes normal varmt (Tyckte faktiskt att det var lägre än min kroppstemperatur...kan det vara så..?  Håller på att stänga motorn och uppskattar att det har spillts ner från värmeväxlaren till svinet ca 1 liter vatten. under 15 minuter körningen på 1800 r.p.m.

fråga:

ÄR DET MÖJLIGT ATT MOTOR HADE FÖR MYCKET VATTEN...(Kan frågan vara dum?) För enligt instruktionsmanualen från VP för denna motor finns en sprängskiss med en värmeväxlare och man får tanken på att vatten nivå skall täcka precis övanför cellerna i växalaren och jag hade fyllt ända uppe i kanten till locket (värmeväxlare, förstås..), vid sjosättningen för 3 veckor sedan!

-Ny start efter en timmas vila. Med kvarvarande vatten i motorn från förra körningen. Startar lätt och öppen vatten tank (utan locket), 30 minuter i circa 1400 r.p.m. vatten visar samma nivå hela tiden. Ökar till 1800 varierar till 2000 r.p.m. vatten stiger men mindre denna gången! 

Det blev sent och med hänsyn till gäster som skulle natta i hamnen ...slutat här mitt experiment...imorgon skall ditt igen!

Allt detta som jag försöker förklara är att jag har en klar känsla av att det inget fel på toppen eller packningen ...då med allt värme som jag har tvingade motorn att alstra dem sista 4 - 5 dagar med letande av vad kan det vara ...??? skulle redan sprungit läck ordentligt någonstans...eller hur ? Åtminstone, om det skulle vara em bil...brrr, hade redan varit på skrot!!!

Idag, hade en av båtgrannar tittade förbi och mellan öväsen undrade han vad jag höll på med?
efter vad jag sa tyckte han att motor start är för BRA för att vara något galet med cylindertoppen. Han (är bilmekaniker och har gjort lite konstruktionslösningar till någon kollga i hamnen)...tyckte att jag inte skulle skruva på något annat just nu än att leta efter själva termostaten...Den filuren (termostaten, alltså..)

Också som jag refererade innan, så kändes och klämdes lite där och där för att leta efter eventuella luftfickor. Tyckte att ena slangen som ligger an på ena sida vid botten delen av värmeväxlaren (vänstra sidan) och andra delen är kopplade precis där bakom själva impeller pumpen (eller pumphuset)...Den slang TYCKER JAG har varit MESTADELS UTAN VATTEN...skulle där finnas det vattenet som borde komma från termostaten ...???? Om ni har svårt att förstå mitt resonnemang kring detta rör så tar jag en bild på det imorgon!

Har läst någonstans att vatten cirkulerar och kommer varm på ovan delen av värmeväxlaren för att sedan termostaten öppnar sig vid ca 75 à 78¤ och släper nedåt...kan det vara så???

Skall ta upe termostaten imorgon...dock har inga packningen till det godset (plåten som sitter kring tanklocket på varväxlaren). Kan det finnas ngt företag som säljer typ standard hård papper som är oil beständigt, som kan användas som packningen??? I fredags köpte till exempel en gummi matta, nästan lika stor som en A4, som är 1mm tjock och är olje beständigt samt klarar temperaturer uppe till 100¤. Med den har gjort en packningen till tanklocket 73 Kr.

Ha ni en trevlig sommar vecka...oavsett om det regnar eller...?

Tackar för orden! M.v.hälsningar



Senast ändrad av pa28-pilot | 23 juli 2012 | 01:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej till er alla!

Tack för alla tips som har inkommit. Jag skall vara väldigt kort just nu (har en tid att passa, tyvärr), men lämnar ändå lite info:

- Igår fick tag i själva termostaten. Har redan kollat och den öppnar som det skall.

- När jag hade tagit bort termostaten och med det hållet gapandes där det sitter...Så har gjort en motor star på tomgång. Vatten cirkulerar som det skall, det var väldigt rent inne i värmeväxalaren, detta då gick motorn på en cirka 800 r.p.m. Sedan ökade försiktigt till 900 / 950 r.p.m. och då såg en tunn vattenstråle som pyst ut från värmväxlaren...Alltså saltvatten i sötvatten med glykol. Detta var orsaken till att trycket ökade hela tiden i sötvattentanken och till slut rann ut det självaöverskottet...! Slut.

En fråga återstår? Ringt Drevia och det finns inte såna insats, allternativet är att hitta någon firma som kan ta det jobbet att svetsa i en cell på värmeväxalaren. Har en gång läst här på detta forum någon som har skickat i väg till en verkstad och fått det tillbaka i ett sådant skick som var bättre än original... Menjag kommer inte ihåg vad eller var någonstans! Tps någon som har en tråd att hjälpa till med lite info?

Allternativet 2. Köpa begagnade...tips?

Tack på förhand

Fernando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du kollar om du kan tv ändra till sjövattenkylning. Har gjort det på vår MD11 och kört resten av sommaren. Funkar bra men kanske med lite kallare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, detta med färskvatten-kylning är ju i grunden bara ett litet omständligt sätt att undvika rost och s.k. pannsten långsiktigt inuti motorn.
Alltså egentligen en rätt oviktig funktion särskilt i nödsituationer, den kan offras tillfälligt och senare återställas.
[Man behöver väl f.ö. inte vänta ända tills vinteruppehållet med ursköljning/återställning, skulle nog själv försökt koppla tillbaks till färskkylning snarast möjligt efter semesterresan. Skickat värmeväxlarn på eventuell reparation och hoppats på återmontage innan säsongsslut, detta dels för att vinterkonservering är lättare med färskkylning och dels för att jag ogillar oprövade grejor vid den ofta något hektiska sjösättningen.]

Kan f.ö. anse att följande borde gälla varje båtägare med färskvattenkylning:
Tag noga reda på hur nödomkoppling till sjökylning går till, anteckna detaljerna lättillgängligt och lättbegripligt för att möjliggöra snabb omkoppling!

[Alltså steg för steg vilka slangar som skall flyttas etc, för man kanske är sjösjuk och knappast  klartänkt alert i en nödsituation i en redlöst gungande båt. En båt som kanske dessutom en svart blåsig natt driver allt närmare en läkusts bränningar. Särskilt bra då att snabbt kunna fixa sjö-nödkylning utan att behöva panikbläddra i manualers olika avsnitt. Kan jag fundera? ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas -1 och alla som har hjälpt till med tråden!

Saken är (verkar vara detta: Att insatsen inne i själva värmeväxlare har fått punkteringen!!!

Konstigt men sant! Men i själva verket inget skall det kännas konstigt med dessa gamla trotjännare som har sänkte glädje till alla i minst 35 à 40 år. Har redan fått tag  i en begagnade sådant...vi får se. Dock måste ni vänta på uppfölningen när jag kommer tillbaka från min semmester.

Det var inget fel på själva värme, vatten nådde inte ens 69 grader för att vara mera exact och termostaten fungerar vid 71 grader. Risker med begagnade reservdelar..??? Vi får se. Drevia hade inte något. Men, en duktigt handlare ute i landet har hjälpt mig med en lösningen som verkar vara bra.

Ha ni er alla en fortsatt trevlig sommar! Hälsningar,

Fernando

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är (verkar vara detta: Att insatsen inne i själva värmeväxlare har fått punkteringen!!!

Har du provtryckt växlaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...