Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
timson

b18 ojämn gång

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte efter en hel vår av renovering till slut båten igår (en crescent 53dc). Den funkade fint första provturen, svarade bra på gasen och gick lätt upp i plan. Idag var jag ute på en lite långre tur och det gick fint första timmen, sen så råkade jag ta en våg lite ovarsamt men en liten smäll i skrovet som resultat, och då tvärdog motorn. Den startade direkt när jag vred på nyckeln, men efter det så har den börjat gå ojämnt och hackar vid gaspådrag. Fick den att gå hyffsat i ca 7 knop för att sen hacka och dö vid mera gaspådrag. När jag vände hemåt senare på dagen gick den först lite ojämnt för att sedan svara bra på gasen och man kunde ligga runt 20 knop dom 10 distansen hem, för att sedan börja hacka igen.

Förstår inte vad som kan ha hänt riktigt.. Har kollat över all el och inte hittat något fel där.

Det är en b18 med enkel solex med 100A drev.

Tacksam för tips & förslag! :)



Senast ändrad av timson | 20 juli 2012 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några tips?

Borde det vara något med tändsystemet då det vart problem vid stöten eller är det bränslesystemet jag borde kolla närmare på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Skit i bränslesystemet som lossnade i smällen och nu ligger och delvis blockerar bensinen, var är ju inte lätt att veta men börja med det enklaste! Troligen förgasaren.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...