Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
MagSod

Trimplan panelen

Rekommendera Poster

Jag vill koppla de två knapparna på panelen så att bb knappen styr bb trimplan och sb knappen styr sb trimplan, alltså inte tvärtom som det brukar vara. Kablarna som går från trimplanspumpen är en röd, en grön, en vit och en gul. Provade att skifta på den gröna och röda, men det var inte rätt. Panelen är av äldre modell och jag kan inte se vilket märke det är, två stora vita knappar/brytare är det. Någon som kan hjälpa mig med detta?

Sen har jag en äldre Evinrude 225 V6 och undrar vilken kabel jag hämtar varvtalet från, färg?

Har googlat och sökt men ej hittat något, så tacksam för svar!

Senast ändrad av MagSod | 20 juli 2012 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du skifta knapparna? Blir inte det väldigt förvirrande?

Efter din beskrivning gissar jag att du har Instatrim-systemet. (Se bild)

Om det är för att du, som jag, vill att knapp nedåt ska vara trimplan nedåt istället för fören nedåt så kan du skifta hur knapparna styr sina trimplan. Jag har inte utfört detta ännu men om du kollar denna tråd: http://forums.iboats.com/showthread.php?t=484094 så verkar det som att man ska skifta röd och gul kabel. Dessa styr åt vilket håll pumpmotorn ska gå.

Om det är så att du bara vill skifta knapparna verkar det vara grön och vit som ska skiftas. Det är solenoiderna för respektive kolv.

Testa och återkom gärna med resutlaten!

Mvh
Fred

post-5151-1394237175,7829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt! Knapp ner med vänster/babord knapp, trimplan bb ner. Ska testa imorgon bitti!

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag det spegelvända, antagligen så som dina knappar är kopplade nu är det mest logiska.

När man bygger en maskin så kan man inte utgå från att operatören är insatt i hur det mekaniska rör sig och det ska man inte tänka på heller då det ska vara så lättförståeligt och logiskt som möjligt.

Dina tidigare båtar har kanske haft trimplanen kopplade så som du vill ha dom kopplade nu och du har den funktionen i ryggraden eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara ha det så när mn i hög fart råkar i klammeri med trimplanen, sen om jag säljer båten så ska jag naturligtvis återställa. Men nu är det jag som kör! Å ja, det är en vana sen tidigare båtkörning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du Instatrimsystemet. Det är ett av de vanligaste systemen och reservdelar finns att få tag på antingen här hemma eller på andra sidan Atlanten. Här har du hemsidan: http://www.insta-trim.com/

Om du vill ha en ny frontplatta till tryckknapparna kan du kolla med ordföranden för Coronetklubben. De köpte upp ett stort lager av dessa och säljer dem till rimligt pris.

För mig är nuvarande båt första båt med trimplan och powertrim. Ändå tycker jag att det känns mest logiskt att knapparna motsvarar vad prylen gör. Jag har vänt på plattan runt powertrim reglaget (VP har ju tryck på båda sidor så man kan välja hur man vill ha det) och vridit runt vippströmbrytaren, så trycker jag ned brytaren åker drevet ned och tvärt om.

När jag körde båten förra sommaren så var jag konstant förvirrad över vilket läge trimplanen stod och fick tänka till ordentligt varje gång jag kom in till bryggan...ska jag trycka upp eller ned på knapparna för att få upp trimplanen. Det var för mig ett tydligt tecken på att jag tänker annorlunda än standard.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för hjälpen.

Nu har jag skiftat på röd och gul samt på grön och vit kabel och nu fungerar knappsatsen som jag vill ha den. Dvs, vill jag att bb trimplan ska ner så trycker jag på bb knapp nedåt etc.

Så jag sätter problemet löst på denna fråga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, så man behöver alltså skifta fyra kablar! Fint att vi kunde lösa frågan tillsammans, nu vet ju jag hur jag ska koppla också!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Coronetklubben säljer sina till klubbmedlemmar! Jag tror att någon utanför klubben undantagsvis fick köpa men naturligvis går det inte att göra så allt för många gånger för då tar reservdelar slut som i första hand skall gå till medlemmar med Coroneter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte medlem i Coronetklubben och det var inga som helst problem att köpa. Jag frågade dessutom ifall jag kunde hänvisa andra spekulanter jag ev. skulle stöta på och det gick bra. Detta var alltså direkt från ordföranden i klubben så har du problem med det får du prata med honom.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja men då såsmiley

Nu tror jag inte att jag på något sätt skrev att jag hade problem! Jag bara refererade till klubbens normala policywink

Själv så skall Intstatrimgrejerna av på den ena båten och ersättas med helt elektriska och då jag har dubbla styrplatser så får jag två kontrollpaneler över hur lite original det än är tyvärr.

Inget fel på funktionen men när det blir något krångel så slutar det oftast med olja inne i båten och/eller i sjön och ingetdera är önskvärt !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Text är ju lite kepigt i det sättet att nyanser lätt kan tolkas fel. Jag läste kanske in lite andra saker i ditt inlägg än du menade pga ditt utropstecken och formulering av texten.

När jag letade platta till min panel hittade jag Coronetklubben och dess klubbshop. Jag skrev faktiskt en öppen fråga i forumet angående att köpa som ickemedlem och det var då ordföranden skrev att jag skulle kontakta honom så det var inga skumraskaffärer inblandade! wink

Bra att veta att du ska byta system...då vet man vem man kontakta ifall knappsatsen skulle ge upp! wink Jag fick renovera en av knapparna på min då den ärgat i kontaktytorna. Det var lite klurigt eftersom knappen är nitad så jag fick borra lite och sedan sätta ihop den med smältlim...men det gick!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...