Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Minego

Trim/ SX drev

Rekommendera Poster

Trim/tilt slutade fungera. kollat säkringarna vid toan, vad jag kan se är alla hela, Men vid koll runt trimpumpen hittar jag en svart dubbel kabel med gummi snabbkoppling som går in i drevet bredvid sjövattenslangen....vad är det för kabel? Trimnivåmätare? Hittar ingen hane, i alla fall inte runt trimmotorn....hittar ingen sprängskiss på drevet. Trodde först att kablarna vid reglaget lossnat men inte felet.

Säkring för trim/ tilt var sitter den? enbart säkringspanelen toan eller finns det en annan jag missat!!! Nån som haft liknande problem(säkert) o har svaret hur jag går vidare?Kommer att kolla att reglaget har ström i kablarna när jag kommer åt.

Båt 2755 med SX drev från -05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kabeln du pratar om är till Trimgivaren. 

Jag är ingen expert på trimmet. Men en bra början är ju att börja mäta lite på reglaget. Är drev trimmet helt dött? Fungerar inte åt något håll? Så tycker jag det tyder på att det inte får ström. 

Konstruktionen är ju inte så himla märkvädig. Problemet ligger inte i sköld eller drev. Fokusera på pumpen. Men först reglaget. Bakom reglaget finns en massa kablar, se till att allt är kopplat korrekt, så du inte har korrision, eller annat. Mät upp kablarna mellan reglaget och pumpen. Det är samma färger, så du ser att när du trycker på knappen vid reglaget verkligen ger en signal ner till pumpen. 

Jag har inte funnit någon säkring till mitt drev. Har ungefär samma drev som du. Kolla så du verkligen har stöm till pumpen.  Det enda jag inte skruvat med på min båt är nog drevpumpen, ville bara ge dig lite felsökningstips hur jag skulle gjort i samma situation.

Du har ingen Strand knapp? Den jäveln är bara till ondo. Den knappen kan höja ditt drev till ett mycket högt läge. Och är som gjort för att krångla, Då det finns massa säkerhetspärrar som går in osv. Jag kopplade förbi den i min båt. Det luktade problem lång väg med den knappen. Bara ett tips. Om du har den fuktionen? Inte alla som har den.

Kommer jag på något så skriver jag. Uppdatera oss gärna om din utveckling av problemet. Alltid bra att veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att TS inte tar illa upp om jag flikar in en fråga i tråden: Strandknappen...är det den vanliga tryckknappen som gör att man kan tilta upp drevet över den normala trimläget? Jag har ett 290-drev och har denna knapp...bör man koppla ur den? Har även äldre 290-drev säkerhetsspärrar för ändläget som kan strula?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för motor?  På de allra flesta VP motorer så sitter det en automatsäkring till powertrimsystemet (pumpen) på motorns stytrbordsida. På min 5,7a sitter denna på avgasknät.

Det sitter även en hängsäkring på kabeln som går från handreglaget och bakåt ( på en av kablarna) denna är för powertrimet. Detta förutsatt att du har pw knappen i handreglaget förståss.
Kablaget som du ser gå ut genom skölden är som sagts tidigare för trimgivaren, så den har inget med ditt fel att göra. Börja med att felsöka om pumpen får ström överhuvudtaget.

//LG

Senast ändrad av Figo | 20 juli 2012 | 23:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är en 5.8 Omc Cobra( Ford 351),  drevlyft helt död, varken upp eller ned, ingen strandknapp,,,

Börjar med att kolla ev hängsäkring på kablarna till reglaget, ev korrision men efter att bytt det för något år sen, inget minne av en hängsäkring och dragit ur/i kopplingarna vid reglaget . På pumprelät  finns en röd knapp, kan det vara säkringen Du pratar om? kollar igen om jag hittar en sprängskiss på den, hittade en men ingen motsvarande knapp där...båten måste upp för litet service så angelägen om hitta en lösning. Powertrim knapparna sitter i reglaget.

Senast ändrad av Minego | 21 juli 2012 | 01:25

Senast ändrad av Minego | 21 juli 2012 | 01:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en verkstasnmanual, sprängskiss över drevet som PDF. Jag har inte kollat nämnvärt i den, Men kanske den kan hjälpa dig. Den är 17Mb stor. Vill du ha den? Så måste jag ha din mail. Eller om någon annan vill ha den så kan jag skicka den till er också.

Jag har ett filöverföringssite som gör att du kan ladda ner den. Men måste bara ha din email, då det är företagets tjänst vill jag inte bara lägga ut länken här på forumet.

Skicka PM till mig
PDFen: heter 7797367 LK SX, DP-S Drive (cover date should be 96).pdf

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet var enkelt men ändå inte....kollade de två 50 amp säkringarna och dom såg hela ut, men när vi skicka ström igenom den ena så visade det sig att den var trasig.....Tack för tipsen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...