Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Tommy_J

Tips om modern båt med kojplatser för 4 personer.

Rekommendera Poster

Vi äger i dagens läge en Flipper 666 som vi endast haft i vår ägo ett knappt år. Vi trodde i vår enfald att den skulle räcka gott och väl eftersom vi tidigare bara haft mindre båtar och klarat oss. Nåväl, man kan konstatera att behov förändras och barn växer snabbare än vad man ibland vill erkänna. Senaste övernattningen vi gjorde så kunde vi konstatera att det var kaos i båten trots att vi packat endast det mest nödvändiga. Vi har funderat på stuga för att kunna övernatta där men enligt senaste omröstning (när vår båt var minst i hamnen) så var vi alla överns om att köra på konceptet byta till större båt och övernatta i gästhamnar. Eftersom jag vet att detta forum innehåller en stor samlad kunskap så skulle jag vilja ha lite tips och råd på alternativ som passar en fyrapersoners familj. Båtar vi tittat på är Aquador 26 HT samt 23 HT, Bella Falcon (men den verkar ha en kojplats för lite), Yamarin 76 DC (där ligger barn under golvet).

Följande önskemål har vi om framtida båt:

- Skall gå att övernatta 4 personer utan att man trampar på varandra eller i detta fall ligger på varandra.

- Toalett skall finnas.

- Och nu en knepig fråga; Vi uppskattar daycruiserns öppna lösning under soliga dagar men vi hatar innerligt kapell och dess fällande hit och dit. Dilemma som jag egentligen inte vet om ni kan hjälpa oss med...

- Båten måste vara modern, vi är inga ruckelromantiker.

- Inga dubbla motorer, vi skall ha råd att använda båten också. 

- Budget 700000 kronor eller i vårt fall dryga 70000 euro, får förstås gärna understiga.

Emotser tacksamt era svar och tips om modeller!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella 850 verkar ligga aningen över budget, fin båt dock som motsvarar önskemålen. Falcon 26 har vi tittat på men den verkar bara ha kojplatser för 3 personer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på Flipper 760? helt ny och kunkurrenskraftigt pris!

Min bror har en sådan med en verado 300, mycket fin båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Forbina 850F! Uppfyller alla dina krav förutom kanske biten med kapellet då.

 

/B

 

Ps. Jag råkar ha en till salu ;)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur sams man är ;o) yamarinen är väl inte större än flippern iaf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarinen har ju kojer under durken. Hur är det i Flippern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som en stickkoj då?

Har inte tänkt på hur det serut i flippern, ska kolla det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MV MARIN 6600 känns lite som att byta ner sig eftersom vi har en båt i den storleksklassen redan, det måste vara en större båt än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falcon 26; Hur ser sovplatserna ut i den? Försöker googla men hittar inget vettigt... Kan man sova fyra där och i sådana fall hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men titta på flipper 787 som finns på blocket å på eriksson marine. Snygg, modern, diesel, kapellös ochndu har mycket pengar över dessutom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

 

Har en Falcon. Tycker det är en väldigt prisvärd båt med bra kvalite i nivå med Aquador men utan flashigt polerad körsbärsinredning.

I dubbelkojen föröver sover 2 pers bekvämt. Bra längd och bredd vid huvudänden.

Stickkojen bakom pentryt är inte speciell lång. Tror inte en normal lång vuxen kan ligga där. Det går även att bädda dinetten med iläggsskivor. Har dock själv inte provat.

Tycker att du skall ta med familjen och titta och provligga.

Förövrigt skulle jag råda dig, om du nu skall köpa en Falcon att satsa på en med så stor motor som möjligt då skrovet tål det och körupplevelsen blir riktigt underhållande.

Lycka till !

 



Senast ändrad av blondbella | 22 juli 2012 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har väl flipper 760 stickkoj alldeles direkt innanför skjutdörren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falcon 26 är en ganska trist båt som påminner om 666 i layouten. Satsa på en större bobåt är mitt tips. En Yamarin 76 är tyvärr bara en upphottad daycruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med upphottad? det är en DC varken mer eller mindre, en aquador 26 DC är också en daycruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med upphottad menas att man försökt göra den till bobåt, vilket den inte är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Låter som att NI letar efter en 9m (29 fot) DC, finns ett antal olika modeller.

Jag råkar ha en Polar 820 express med enkel diesel AD 41, som ska säljas, ligger inte på blocket så maila mig om intresse finns. (Du får en slant över :-) )

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Du verkar inte ha speciellt bra koll på ngt du.. Men Yamarin 64 DC de e grejer det.. wink

Däremot kan jag nog hålla med om att det kankse inte är den optimala bobåten för fyra vuxna personer, Men det är klart det finns ju familjer som övernattar i 6m DC så jag tycker fortfarande att det bästa är att kolla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schaefer 290 Phantom är en väldigt bra båt med jättestora ytor uppe, samtidigt som man ändå lätt sover 4 st vuxna bekvämt nere. Sen finns ju Bavaria 27 också. En båt som liknar Schaefern ganska mkt. Schaefern är mer utav en partybåt pga sina stora soffor mm. Kolla in dom mkt prisvärda båtar båda två.

/ Sippola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sea ray 260 sundancer har midcabin i den ryms ni utan problem. En sådan hittar ni med god marginal innom er budget. När det gäller kapellet så är det ganska smart bakre delen fäller man ihop lätt och främre delen där räcker det att knäppa bort sido o framrutorna så kan ni ha binimitoppen kvar när det är väldigt fint väder är det bara att fälla ihop den också. De flesta amerikanska 26 fotarna med midcabin skulle kunna passa er och kommer med god marginal innom budget. Ibland dyker det upp exemplar med diesel och duopropp som ligger runt er budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du intresserad av en sea ray 260/275 sundancer så har jag en sådan och kan maila dig lite information etc. om du är intresserad.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 25 wa bör rymmas med god marginal i er budgeet - stor stickkoj men kanske inte väldigt mkt bobåt - men nöjer man sig med kappel bara över midskepps är den rätt enkel...

Forsätter prisraset på båtar kan du kanske komma över en Grandezza 31 DC av tidig modell - fantastisk båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Njae. 

Men isåfall är en falcon betydligt rymligare till samma pris..

Till er andra som försöker kränga era vrak här sätt in annons på blocket istället. Tror inte detta är en annons site  devil



Senast ändrad av blondbella | 26 juli 2012 | 00:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips! Jag resonerar väl som så att själ och hjärta vill ha en 76 DC. Tyvärr är den ingen bobåt trots hög stekarfaktor. En äldre båt går bort, vi söker hyfsat nytt och fräscht. Vill gärna ha en finsktillverkad båt (eftersom vi tillhör världseliten inom båtbyggar branschen), detta till trots så finner jag ingen som motsvarar budget. Nu har vi bestämt oss för att i första hand titta lite på amerikanska modeller eftersom man där får, i mitt tycke mycket båt för pengarna. På lördag bär det av till moderlandet för att provligga lite, förhoppningsvis kommer vi hem lite klokare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...