Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
V8dc

Prisvärd utombordare???

Rekommendera Poster

Nu börjar jakten på båtmotor till mitt trä-projekt(en Camping-sport)! Givetvis kollar jag på Blocket. Dock så har jag ingen koll på utombordare! På skylten till båten står det max 30hk. Så det gäller båtmotorer i klassen 25-40hk. Så nu är jag ute efter något prisvärt! Årsmodell är inte viktigt! (ja, jag vet att det borde sitta en 50-talare...) Vad ska man leta efter? Vad bör man undvika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Helst kort rigg. Inte 4-takt (för tung och dyr)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du berör ett av de allra känsligaste ämnena här på forumet! Det är nästan som att svära i kyrkan om man ska försöka ge sig på jämförelsen mellan 2 & 4-takt och olika utombordar-fabrikat mm. Nästan så att man åker på en propp om man tycker fel! Om jag ska försöka vara opartisk i mitt svar och enbart vara konkret så säger jag så här: Det finns 3 sorters utmobordare. vanlig gammal hederlig 2-takt, bränsleinsprutad 2-takt och 4-takt. Alla har sina för och nackdelar. I inköp är (generellt sett) 4-takt dyrast, bränsleinsprutad 2-takt näst dyrast och 2-takt billigast. När det gäller servicekostnad är det samma ordning som gäller som för inköpspriset. Även begagnatpriset ligger generellt i den ordningsföljd som jag nyss nämde. Vad gäller servicevänlighet så är det väldigt få saker som man kan göra själv med en 4-takt. Den kräver specialverktyg oftast i form av dator och speciell programvara plus särskild utbildning. Delvis gäller detta även för bränsleinsprutad 2-takt, men här kan man göra betydligt mer själv. Med en vanlig 2-takt kan man göra nästan allt själv beroende på var på handen tummen är placerad förståss. Men som sagt: alla motortyper har sina för och nackdelar. Vad gäller motorfabrikat tror jag personligen att det har av mindre betydelse vad man väljer om vi talar om motorer yngre än ca. 8-10 år. Här är de flesta fabrikat ganska jämnbördiga idag i själva kvaliteten. Och handen på hjärtat så har alla fabrikat söndagsexemplar då och då. Något annat vore ju faktiskt direkt orealistiskt att tro! Däremot kan ju ens smak skilja och vissa föredrar motor A medan andra föredrar motor B. Jämför först vad som skiljer mellan de oilka motortyperna. (Det finns ganska många likheter dem emellan också som man inte ska glömma bort!) Nästa steg är väl att välja storlek och fabrikat. Sedan är det upp till dig att bestämma dig för det slutgiltiga valet, men jag önskar dig lycka till och att allt går bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret! Jag är inte ute efter att starta en hätsk tråd. Utan, helt ärligt, så vill jag få lite tips. 4-takt är inte aktuellt eftersom den blir för tung till båten... Kort rigg pga det ser nog konstigt ut med höjd akterspegel på denna båttyp(tror jag...) Eftersom budgeten till hela projektet är hyffsat stram så gissar jag att det blir en äldre modell än 8-10 år... Därav denna tråd ;-) Det räcker gott med tips som: Motor X är bra, men kolla lite extra efter läckage...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, mao ör det en vanlig 2-takt som gäller för dig. Som jag sa så tror jag inte att märket i sig är så viktigt. Exemplarets kvalitet är desto mer intressant. Tyvärr är det inte många som för servicebok över sina båtmotorer (märkligt nog) men det betyder mycket om man köper begagnat! Mitt råd är att helt enkelt bara kolla exemplaret hos en verkstad där de kan ta kompressionsprov mm. Då får du en betydligt större garanti att du gör rätt val. Hoppas att fler kan svara så du får fler konkreta svar än de jag kan ge. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ska du ha en äldre motor tycker jag du ska ha en motor som passar till din gamla campingbåt. 70-80tals Johnson Evinrude Mercury eller Penta Skicket avgör priset inte så mycket årsmodell när det gäller så här gamla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är inne på den tanken men ville inte snäva in frågan redan från början ;-) Mera tips! Något man ska akta sig för generellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hätske Hasse

Ett solklart fall, se bara för och nackdelar så förstår du: 4-takt: Dyr, tung, slö, svårmekad, rasslar och rasar, låter fel, ful, luktar skumt, brandfarlig, allmänt förargelseväckande, borde förbjudas eller straffbeskattas! 2-takt: Billig, lätt, ett kraftpaket, lättskruvad, går som en klocka, låter underbart, klassiskt snygg, luktar ljuvligt, säker, helt enkelt en gudomlig skapelse som skänker lycka och glädje! En viktig grundregel: Japanare är bara skit, en gammal hederlig västerlänning ska det vara!

post-0-1394234328,2903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha en gammal motor och skruva själv så rekommenderar jag Johnson/Evinrude. Det mest på grund av det enorma utbudet av delar men också för att dom är lättmekade. Gör ett kompressionsprov och ta reda på vad du ska förvänta dig för den modell det gäller. Det gjorde inte jag så nu håller jag på att helrenovera en 25 hk Evinrude jag köpte begagnad, hade värmenypt. Jag har goda erfarenheter av Yamaha och Mercury också, men en misskött gammal murkla är inte rolig att jobba med. Håll dig borta från gamla Crysler motorer, min skar mitt ute på vattnet utan att jag nånsin visste varför. Inget fel på kylningen eller så och rätt oljeblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V8dc, Det låter som om min gamla snurra skulle passa dig utmärkt. Den är från rätt tidsålder och du får bra sprutt på båten. Handstartad mariner40hk -79 i fint skick. Köpte den i somras av en båtmotorfirma och har litat på den hela sommaren. Servad och ompysslad av yamahacenter i höstas. Hör av dig så pratar vi om saken. Humlan blir såklart utan motor då men MrKapten letade ju efter en kortriggad båt i renoveringsbehov...

post-3557-1394234328,4263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Humlan: Jag har skickat ett mail till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...