GreenSpeed 0 Postad 20 Juli , 2012 Hej Någon som har erfarenhet av Flexiteek? Fortfarande bra efter några år? Underhåll? Vad gör man om man får någon typ av skada, kan man byta mindre områden utan större besvär? GreenSpeed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lottis52 0 Postad 27 Januari , 2014 Hej. Svarade precis på en fråga om Isiteek, kan inte unvika o lägga mig i Flexiteek heller, är ju samma material. kolla in på marinagolv.se där får du svar. Dom har en faq sida. laga hål sögs vara lätt har inte behövt men det sägs så. MVH L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 Januari , 2014 Hade flexiteek i min Delta. Det är ett okej golv inne. Känns ganska plastigt, relativt lätt att hålla rent med rätt rengöringsmedel. Ute kanske man ska akta sig för att ha det - blir brännhett i solen, fick hälla vatten på akterdäck för att kyla ner det.. Jag förespråkar plast eller teak golv, man kan ju ha det lackat eller oljat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 30 Januari , 2014 Jag har något som heter Duradeck på min båt. Har haft det två säsonger nu och jag skulle personligen välja det framför flexiteak. Det är lika tjockt som ett riktigt teakdäck, ribbat och med riktig nåt. Självklart slipbart som riktig teak mm. Vet inte hur det ligger till prismässigt jmf med flexiteak. Vid nybest av båt som det var i vårt fall så var det samma pris eller tom något dyrare än riktig teak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 30 Januari , 2014 Jag har Flexiteek på min båt sedan 10 år eller så. Det är riktig nåt, om man nu med nåt menar något separat material och inte annan infärgning i samma. Jag kan hålla med om att det kan bli varmt, men det kan vanlig teak också. Däremot helt halkfritt och befriande underhållsfritt. Har haft på peket där man kliver som sagt i 10 år, och det ser fortfarande inte illa ut eller har färgförändrats. Har bara tvättat det (ibland). På badbryggan har jag någon gång fått spill med färg, men då det är plastmaterial som inte suger åt sig räckte det med lite ruggning med grovt sandpapper för att få bort. Köpte färdiggjorda flak, tänkte aldrig tanken att pilla ihop det själv även om det kanske skulle blivit en aning billigare. Visst är det något tunnare än vanlig teak, men det är faktiskt en fördel på min båt då det är lättare att få det att inte så pålagt ut. Det är inte billigare än vanlig teak, men kan man acceptera att det bara nästan ser ut som äkta teak om man tittar nära och sover gott på nätterna med vetskap om att det är fejk kan jag absolut rekommendera det. Kan man inte det - köp riktig teak. Att slippa allt underhåll har för mig varit vikigt. Se gärna min hemsida, där det läggs Flexiteek på några ställen i Dagboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 30 Januari , 2014 Som privatperson så blir det väl lite billigare om man gör det själv men resultatet på gör det själv-kittet och en svetsad platta är inte att jämföra. Jag har arbetat med både svetsning och limning och svetsen blir bättre! Men man får ju som bekant det man betalar för! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ELOtto 1 Postad 2 Februari , 2014 Jag håller som bäst på att bygga mina isiteekpaneler till badbryggan då jag är trött på underhåll och inte gillar att teaken blir grå en bit in på sommaren. Vår teak nåtad fanerad teakplywood var rätt sliten så det var dags för byte så vi prover detta istället för teak. Materialet är lätt att arbeta med och det stämde grymt bra med kulören på teaken i båten i sittbrunnen mm och så stämde storleken väldigt bra på ribben med det som ligger i min båt 40mm ribb och 5mm nåt. Har provsmutsat ner det och det var bara att torka av med svamp och diskmedel... Återkommer när det börjar bli dags för montage, måste hitta ett lämpligt distansmaterial ca 2-3mm då Isiteeken är aningen tunnare än plywooden som låg där innan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 2 Februari , 2014 Ett distansmaterial som kanske skulle funka är väl något plexiglasmaterial som är 2-3mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ELOtto 1 Postad 2 Februari , 2014 Teaken som låg där var nerfalsad i badbryggan ca6-7mm och jag vill upp till slät kant med plasten på Isiteeken, kan man lägga plexiskivan i samma lim/nåtmassa som till Isiteeken simson MSR CA SSKF SMP eller ska den plastas fast? Jag har ett vinyl strip golv som är 2,3mm och det skulle funka höjdmässigt men är inte säker på om materialet klarar att limmas med detta lim? Vill inte ha skiktning under Isiteeken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ELOtto 1 Postad 4 Maj , 2014 (redigerade) Nu efter några månaders "uppehåll" så var det dags för sista monteringen och tillverkningen av hörn mm... Jag tycker det är ett kanonmaterial att arbeta med och och det blir i mina ögon skitsnyggt och framför allt praktiskt på badbryggan när ungarna ska bada (halkfritt) och när man gör det lilla "skuttet" från bryggan och slipper halka på ett oljat teakdäck... Har limmat fast allt och ska foga då det torkat.. Redigerad 4 Maj , 2014 av ELOtto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 2 Juni , 2014 Min stora fundering är hur flexiteek, eller snarer Isisteek, men det är väl samma material vad jag förstår, undantaget svetsning/ nåtning/limning, blir när det blir slitet? Blir det inte blankt och halt? Det är med att det blir varmt i solen är ju intressant info, det har jag inte tänkt på. Att teaken också blir varm är kanske sant, i någon mening, jag har aldrig bränt mig på varm teak eller tyckt att den blivit för varm. Men jag uppfattar då att flexiteeken kan bli så varm i solen att man bränner sig på den, eller i alla falla inte kan sätta sig eller ställa sig på den utan vidare. Det går ju bort i så fall.Och billigare än teak är det ju inte nej, inte ens om man gör det själv. kvm-priset på löpande isiteek ligger ju över kvm-priset på teak-ribb.För min del är det två saker som talar för isiteek, dels det minskade behovet av underhåll, dels enkelheten i att lägga det, jämfört med att göra eget med teak i sittbrunnen och badbryggan, som är det som gäller för mig. Nackdelen då om det blir så varmt. Får kanske fundera lite på detta.Har underhållit peket som köptes nytt förra våren och kände att det funkade fint. Har en flaska teak-olja och en flaska teak-wax liggande i båten, och en pensel. Och penslade på 2 gånger förra året och 1 gång i vår, Det går snabbt och smidigt och teaken har hållit sig fin, så jag kände att om man bara gör den manövern 3ggr/år vår sommar höst, så kanske det funkar, och det underhållet skulle jag nog kunna leva med. Bara grejerna finns i båten så det är enkelt och snabbt gjort när andan faller på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 2 Juni , 2014 Min stora fundering är hur flexiteek, eller snarer Isisteek, men det är väl samma material vad jag förstår, undantaget svetsning/ nåtning/limning, blir när det blir slitet? Blir det inte blankt och halt? Det är med att det blir varmt i solen är ju intressant info, det har jag inte tänkt på. Att teaken också blir varm är kanske sant, i någon mening, jag har aldrig bränt mig på varm teak eller tyckt att den blivit för varm. Men jag uppfattar då att flexiteeken kan bli så varm i solen att man bränner sig på den, eller i alla falla inte kan sätta sig eller ställa sig på den utan vidare. Det går ju bort i så fall. Och billigare än teak är det ju inte nej, inte ens om man gör det själv. kvm-priset på löpande isiteek ligger ju över kvm-priset på teak-ribb. För min del är det två saker som talar för isiteek, dels det minskade behovet av underhåll, dels enkelheten i att lägga det, jämfört med att göra eget med teak i sittbrunnen och badbryggan, som är det som gäller för mig. Nackdelen då om det blir så varmt. Får kanske fundera lite på detta. Har underhållit peket som köptes nytt förra våren och kände att det funkade fint. Har en flaska teak-olja och en flaska teak-wax liggande i båten, och en pensel. Och penslade på 2 gånger förra året och 1 gång i vår, Det går snabbt och smidigt och teaken har hållit sig fin, så jag kände att om man bara gör den manövern 3ggr/år vår sommar höst, så kanske det funkar, och det underhållet skulle jag nog kunna leva med. Bara grejerna finns i båten så det är enkelt och snabbt gjort när andan faller på Är inte ytterligare en fördel att de flesta "syntetteak" varianterna är gjorda för att hålla hela båtens livslängd? (återstår att se om det stämmer). Äkta teak som slipas och fixas med måste ju bytas efter ett antal år. Något som kan kosta rätt stora pengar. Ang. om däcket blir varmt så blir inte mitt Duradeck varmare än teak vad jag märkt. Jag tror nog att man motiverar kostnaden för syntetteak ganska lätt, om man inte är den typen som måste ha äkta teak eller att man gillar den silvergråa patinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 2 Juni , 2014 Hepp, duradeck var inte direkt något unikt namn Stötte på flera olika saker utom det jag sökte googlar vidare http://www.laveronline.co.uk/garden-c7/composite-decking-c210/composite-deck-boards-c208/dura-composites-dura-deck-sanded-22-x-146-x-3660mm-teak-decking-p2269 Nej, det lutar ju lite åt isiteek för min del. Noterade dock idag att min båt har 35mm ribb-bredd i sittbrunn, men isiteek kommer i 45mm. Kanske inte hela världen, men får fundera på hur det påverkar utseendet, och framförallt fördelningen av ribbor, så man inte får några jättesmala ribbor någonstans. Även ramen skiljer, 50mm i min båt och 60mm Isiteek, fast där kanske man enkelt kan kapa bort 10mm längs kanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 3 Juni , 2014 Om man inte vill ha teak men ändå ett naturmaterial är ju kork ett alternativ. http://www.antesbatvarv.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 3 Juni , 2014 Jag lyckas inte hitta något som heter duradeck, med det finns visst en del andra varianter, här är en till, kallad Atlanteak http://www.springtidemarine.com/marine-flooring/atlanteak-by-treadmaster/ Där verkar det som att färdiga custom-made paneler ligger på nästan samma kvm-pris som Isiteek gör-det-själv, i alla fall i england. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 3 Juni , 2014 Nån som vet vad marindeck ligger på i pris, ca. per kvm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ELOtto 1 Postad 8 November , 2014 Nu kan jag efter denna sommars båtåkande lämna rapport av hur isiteeken funkat och hållit sig på vår badbrygga... Trots några dagar med 33gr värme och stekande sol så har den inte varit varmare än teaken i sittbrunnen. Den tål nästan vad som helst och går att tvätta av med högtryckstvätt! Skulle man mot förmodan lyckas göra en skada så går det att slipa i "fibreriktningen" med ett grovt sandpapper. Jag gjorde några steg ner i båten av Isiteek på de bitar som jag fick över från badbryggan och materialet är helt halkfritt och lätt att skrubba rent om det blir fläckar på det. Kan rekommendera Isiteek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser