Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Svenne69

Mercrusier 5,7 går varm. Tydligt problemmönster.

Rekommendera Poster

Problembeskrivning:

Min mercrusier 5,7 V8 går varm och jag har hittat ett tydligt mönster. Under 1-2 timmars körning i marschfart (c:a 25-28 knop) går motorn fint och håller temperaturen på en bra nivå. (c:a 80 grader enligt tempvisaren). När jag sedan släpper på gasen (går ifrån c:a 3200varv till under 1000varv för att puttra igenom ett sund går motorn varm.

Motorfakta: Mercrusier 5,7 v8, Alfa drev samt eftermonterad sötvattenskylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet

Antagligen så är din impreller dålig. Då blir det gärna som du beskriver. Du har en sjövttenpump på din motor. som suger vatten under din båt. Det är dags att byta imprellern i den helt enkelt.

Du har även en impreller i ditt drev. Den kyler dock inte motorn, utan kyler drevet. Den skall också bytas.

Dessa två servicepunkter måste du ha superkoll på. En del säger att man skall byta var tredje år på din motor. Jag tycker man bör byta dem varje år.

Börja med att byta impreller. Det är det enklaste.

Skulle det fortsätta utan förbättring? Så får du kolla motorcirjulationspumpen. Den sitter på motorblocket. Och behöver väldigt väldigt sällan byttas, den är byggd utan gummit och bara pumpar runt din glykol i motorn.

Men det kan även vara en krånglade termostat. Antagligen mindre troligt då den verkar göra ett gott jobb när du kan köra så länge på matchfart utan värmeproblem.

Att göra en sjövattenkyld motor till sötvattenkylning är en konst. Just nu håller en jag känner  på att göra ren sin motor GM350 (samma motor som du). Motorn har varit sjövattenkyld kanske i max 300 timmar. Och det kommer stora rostflag, sand och annan skit i all evighet! Han har provat med allt möjligt, tryckluft, högtryck i timmar. Ändå bara fortsätter det.

Tanken är att göra den motorn sötvattenkyld. Men nu funderar han på om det ens är möjligt. För skiten tar aldrig slut. All denns skit kommer täppa till värmväxlaren tillslut.  Att bara slänga på en sötvattenkylning på sjövattenkyld motor kräver mycket arbete som dessutom skall göras otroligt noga. Så man verkligen har en ren motor.

Det kan i värsta fall vara så att din värmeväxlare börjar bli täppt? Om inte impreller bytet eller motorcirculationspumpen är kass är det bara skruva av värmeväxlaren och kanske försöka spola igenom den baklänges för att försöka göra ren den.

Om din motor har gått alldels för varm för länge. Kan också en sprucken topplockspackning orsaka det probelemt du beskriver. Mindre troligt, för då brukar det märkas med flera andra motorproblem. Orolog tomgång, glyckol med olja eller glykol i motoroljan. 

Nu har några saker att ta tag i. Det brukar vara rätt lätt hitta felet till ett kylproblem. Och inte speciellt dyra saker att fixa det.

Lycka till! Börja med imprellern.

Lycka till!

Mvh
Kristian

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kristian för ditt svar och ditt välkomnande.

 

Åtgärder jag gjort:

Bytt impeller i drevet (Den gamla var jätte fin och ej sliten, har kollat att den nyinsatta fyller en hink på den tid den skall. Genom att ta bort slangen som går in i värmeväxlaren och stoppa ner den i en hink.)

Rengjort värmeväxlaren (Tagit isär och rensat ur ordentligt.)

Luftat systemet genom att stå på tomgång i 40 minuter utan lock samt via luftskruvar på värmeväxlaren.

Den enda impellern jag visste fanns är i drevet. Vart sitter den andra ?

 

Utförligare problembeskrivning:

Efter 30 minuters hårdkörning (3000-4000 varv), drar jag av på gasen till under 1000 varv. Öppnar huven och ser då att ur expansionskärlett kommer det en stråle med 50/50 blandat clykol som hamnar i motorrummet (c:a 1 liter). Det verkar som om det blir något kontigt tryck i systemet?. Motorn gick sedan varm på låg fart.  

Provade med att efter att jag fyllt på nytt kylarvatten och intagen lunch ge mig ut på ny 30 minuters färd på 3000-4000varv, drar sedan succesivt av på gasen. (2500, 2200, 2000, 1500, 1200, 1000, under en 5 minuters  period. Kunde sedan stå på tomgång i 15 minuter utan att motorn gick varm. Dock låg värmen väldigt högt men inom ramen.

Under färd är knäna knappt ljumma. (kyls av sjövattnet som har passerat värmeväxlaren). Limporna är varma )kyls av det slutnasötvattendelen)

Skall tilllägga att jag själv inte är någon mekaniker. Har dock googlat en väldig massa.

Tacksam för ytterligare tips och råd.

mvh

Svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vart din sjövattenpump är placerad på din motor. Men den sitter ju någonstans där remmen sitter. Då remmen driver pumpen. Antar att du har en stor REM som driver, generator, servo osv. Troligtvis sitter den längst ner till vänster om du tittar på motorn framifrån. 

Därifrån går det en slang ner i botten av båten. Där hämtar den kylarvattnet till motorn. Plugga denna slang, skruva bort sjövattenpumpen och kolla på imprellern. Det brukar vara en kran för slangen så du kan stänga den. Ifall du skulle behöva byta sjövattenpumpen. Om du inte får denna slang täppt, så sjunker din  båt, då slangen är kort och kommer aldrig ovanför vattenlinjen. Så var försiktig och tänk före du börjar skruva.

Annars tycker du har gjort ett bra och välgenomtänk arbete med alla saker du har kollat.

Antar att båten är ny dig. För du har väl inte starta båten på land utan att sjövattenpumpen har fått vatten? I så fall har du bränt den imprellerna. Det går snabbt att förstöra den.

Troligtvis ligger ditt fel i med sliten eller trasig impreller. :)




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste ditt meddelande igen. 

Jag är lite oroad då du skriver att det är tryck i ditt glykolvatten, såpass mycket tryck att den trycker ut vattnet i båten. Det tyder på att du får kompression ut i kylarvattnet. Spruken topplockpackning eller block.  Hur ser ditt glykolvatten ut? Inga oljerester? Kan vara jävligt lite, blir rätt lätt snabbt tryck om det finns minsta spricka, eller hål i topplockpackningen. 

Dessa gammla motorerna har inget övertryck i sitt kylsystem som moderna bilar. Dessa motorer cirkulerar bara glykolvattnet i lugn och fin takt. 

Om inte motorn gått för varm, kokat, så bör inte topplockpacknigen gått. Men de är rätt känsliga om det gått för varmt. 

Ta det lungt, behöver ju inte vara det värsta. :) Men ha koll på glykolvattnet, samt att oljan i motorn ser bra ut. Brun och fin, inget cafe latte eller gråfärgad.

Satsa på imprellern i första steget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert och har inget erfarenhet av problemet, men jag har själv eftermonterat slutet system och blev avrådd från helsystem där limporna ingår med hänsyn till varmgång. Vet inte vad du har för motor mer än Mercruiser V8:a men hörde att MPI motorn är känsligare än andra.

Är inte säker på hur vattnet cirkulerar men både ett varmt block och väldigt varma avgaser ska kylas av samma glykolvatten. Beroende på storlek och placering på värmeväxlaren i kylslingan så kan ju limporna få ganska varmt kylvatten, som sedan går tillbaka in i motorn och då är ännu varmare villket kan resultera i att växlaren inte hinner med. (Går att hitta monteringsanvisning från tillverkaren via Google). Även min temp går upp en liten aning när jag drar av på gasen från höga varv innan termostaten hinner öppna och släppa på mer kylning. Samtidigt som AvS skriver, kolla impellern, om den är lite skraltig så räcker den kanske inte till när varvtalet på den sjunker.

Du skriver att du har övertryck i systemet, känn så bultarna mellan limpa och knä är tillräckligt dragna alt. skruva isär och byt packning så det inte läcker avgastryck till kylvattnet. Din packning ska bara ha ett stort hål i mitten för avgaser, de 4 andra ska vara täckta. De små kylhålen har inget tryck, medans stora avgas hålet har hyggligt övertryck vid höga varv.

Har du själv monterat sötvattenskylningen eller har tidigare ägare gjort det? Kanske är motorn dåligt rengjord innan montering, limporna kan var lite täppta om de varit sjövattenkylda innan.

Mvh Andréas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tips om att se över kylarlocket. Enligt Mercrusiers servicehandbok är detta en viktig detalj. vad tror ni kunniga om det? 

Alf Von Sil: Angående sjövattenpump...... På min Mercrusier 5,7 sitter det 5st remhjul. Axel, pump, servo, generator samt spännhjul. Ingen sjövattenpump. Sjövattnet kommer från drevets pump upp till värmeväxlaren.

 

post-10022890-1394237176,7339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Alphadrev orkar inte pumpa upp den mängden kylvatten som din motor kräver. Det är något skumt här. Det är intill omöjligt att du i så fall har ett Alphadrev monterat. I så fall har du ett Bravo drev, men det finns inget bravo med imprellerhus inbyggt.

Det skulle vara väldigt intressant och veta mer bakgrund på din motor och drev.  När blev den sötvattenkyld? Och vad det en firma som gjorde jobbet?  Hur hamnade ett Alphadrev på båten? Jag är inge Mercruser kille, men V8 5,7L rimmar dåligt med ett alphadrev i singel montage. Fast jag vet att det finns sådana installationer från fabrik. Dock har de då alltid löst kylningen till motorn via en egen sjövattenpump för att få upp rätt mängd kylvatten.

Här skulle vi behöva lite mer hjälp av folk med Mercruser erfarenhet och kunskap. Finns ju mängder bra folk här på forumet, vart är ni pojkar?

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en impeller på en Mercruiser 5,7 alpha one och den sitter i drevet. Den klarar lätt det kylbehov som finns i en frisk motor. Gör kompressionsprov och kolla topplockspackningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan detta fenomen uppstå om termostaten är felvänd eller att det saknas o-ring?

post-10022890-1394237177,449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristians tips är dock bra då det ibland inte är helt lätt med en konvertering. De åtgärder Du gjort med rengöring av värmeväxlare etc. är viktiga men Du måste utesluta topplockspackningarna=kompressionsprov. Därefter är kylarlocket, som släpper ut expanderande kylvätska i expansipnskärlet vid rätt övertryck viktigt. Det måste vara rätt lock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tacka alla trevliga forummänniskor som kommer med hjälp och tips.

Skall se om jag kan få tag i någon som kan hjälpa mig med ett kompressionsprov. Dock startar motorn lätt, går väldigt fint, oljan ser fin ut, stiften har fin färg, ingen olja i kylarvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofasiken ett Alphadrev klarar alltså kyla en 5,7 Något nytt skall man lära sig varje dag. :)

Jag hade en V6 Mercruser med alpha, där satt det en sjövattenpump på motorn. Polarna har en SeaRay med en 5.0 / Alpha och den sitter det också en sjövattenpump på motorn.

Då kommer ju nästa frågetecken. Kan det vara så att ett Alpha drev kyler för lite om man sätter på en värmeväxlare på motorn? Jag har nämligen aldrig sett ett alphadrev kyla motorn i någon båt jag varit i. Men alla har haft värmeväxlare. Varför sätta i ytterligare en sjövattenpump med impreller om den i drevet fungerar att kyla allt. Svårt att tro att Mercruser tycker det är billigare att utrusta båten med mer utrsustnig än vad som absolut behövs?

Hur som helst. Trådskaparens problem återstår. Kolla också så att inte någon kylslang vid drevet/skölden ligger i kläm. Prova och hissa och sänka drevet på land medans du med någon typ av mindre spegel kan se så att vattenslangen inte böjs på ett konstigt sätt.

En felvänd termostat är inte en helt omöjlig felorsak, Jag läste på ett annat forum, att en hade lyckats vända termostaten fel. Och blev väldigt konstigt varm. Dock finner jag inte det inlägget längre, för det skulle ju vara intressant och se om han hade ett liknande problem med värmen?

Angånde termostater, jag byter termostat varje år på min motor. Och jag kan säga att det är otrolig skillnad på hoppande av temperatur mellan säsongerna om man vill tro tempgivaren. Just nu har jag den bästa termostaten någonsin. Den är så jäkla snabb och stabil. Så inget byte inför nästa såsong. Tempgivaren har aldrig varit så stabil någonsin. 

Mvh
Kristian

 



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 24 juli 2012 | 02:11



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 24 juli 2012 | 02:13



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 24 juli 2012 | 02:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det är rejäl skillnad på vattenpumpen på generation  1 och 2 på Ahlpa one drevet, generation 2 har mycket större kapacitet.

Vilket variant av Alpha one drevet rör det sig om här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla om det är generation 1 eller 2 på drevet.

Flera jag har pratat med säger att anledningen till att den går varm är att den inte orkar kyla ner.....hmm jag undrar... Går jag ner nu och startar och låter den gå på tomgång i 1 timme så når motorn arbetstemp vid c:a 80-82 grader efter ett tag och jag ser på tempmätaren när termostaten öpnnas upp och tempen sjunker ner till c:a 78 grader för att sedan ligga stadigt mellan c:a 80-82grader.

Om jag tar båten ut på 2 timmars färd i marshfart 28knop 3200-3400 varv, tar upp den i 4000varv c:A 35 knop lite då och då under denna färd. Ligger temperaturen på stadiga c:a 80 grader, lite över c;a  81-82 när jag pressar motorn lite hårdare. Om jag sedan kommmer till en kanal för att puttra igenom så går den varm.

Termostaten har en diameter på 44 millimeter. ???  Original Mercrusier har 54 mm diameter.

Har försökt få tag i en termostat som öpnnar vid 71 grader och en på 61 grader. för att kunna testa mig fram.

post-10022890-1394237180,1599_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har ett Ahlpa one generation II. Skall dock säkerhetsställa detta under morgondagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ett sånt test hälper. Men det är klart. Det är bara att prova. När motorn går på tomgång, så behövs det inte mycket till kylning. Då klarar Alpa drevet av det. Det är när det börjar gå undan det behövs bra tryck i grejerna.

Jäklar svår problemlösning. Finns ju så många frågtecken. Hade hoppas att någon elite hade klivit och berättat hur det förhåller sig.

Jag tror fortfarande att drevet är alldeles för klent för att kyla en värmeväxlar kylning i din storlek.  Men så är jag inte expert på ämnet heller. 

Du sa att du bytt impreller i drevet. Är detta riktigt gjort? Det ser inte  helt enkelt ut när jag läste om bytet i en tidning. Tydligten så är det bra att byta hela impresslerhuset och inte bara imprellern. Så den inte suger luft eller liknanden?

Ligger du i sötvatten tro? Hur vore det att testa att koppla bort värmeväxlaren helt och köra den som det var tänkt från fabrik?  Motorn dör ju inte att testa detta en dag på sjön, i sötvatten.

idérna börjar ta slut. Jag rekommenderar dig att registerar dig på www.boatlife.se och ställa din fråga där. Var nog med att beskriva din motor och vad du gjort och dina problem. Där finns det riktigt vassa gubbar Jag har alltid fått svar på de mest krångliga frågorna där. De är galna i dessa motorer. :)

Mvh
Kristian 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Alpha One så har jag ett sånt drev till min 7,4 liters mercruiser och den kyls via impeller i drevet. Den är sjövattenkyld.

Känns som flödet av kylvatten blir för litet under låga varvtal. Om det är cirkulationspumpen för sötvattenkylningen eller något impeller-relaterat i drevet vet jag inte.

Se till att ha rätt termostat som ska sitta monterad. Det är a och o.

Att ha fräscha grejer nere i impellerhuset är också viktigt. Om det varit tätt någonstanns så borde du fått problem även vid högre varvtal och temperaturen gått upp även då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag tog vi oss ner till båten. Innan vi startade upp båten passade jag på att vända på termostaten så fjäderdelen pekade emot blocket. Startade motorn och efter ett tag kom den upp till c:a 76grader. Då taxerade vi ut med båten och tog fart. Det såg ut som om den höll en lägre arbetstemperatur än tidigare. Känslan av lycka spred sig genom kroppen efter en stunds testkörande. Det verkade ha löst sig. Den gick upp i värme vid hårt körande, den gick ner i värme när jag släppte på gasen......jippii !  Stannade till vid Dalarö för att tanka, då precis innan vi lägger till så gick motorn varm, igen !!!!!.

Helt uppgiven la jag mig i båten och vilade i några timmar medans familjen sysselsatte sig med annat. När krafterna kommit mig åter tog jag isär termostathuset och plockade ur termostaten. Körde utan termostat hela vägen hem. Motorn låg i början på en temp på 58grader, körde på lite hårt (4000varv 35 knop) gick då upp till c:a 80-82 grader. Den höll sig där. Den började aldrig koka men det sprutade ut 1liter kylvatten ut expansionskärlet. .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd att du blåst en topplockspackning, känner igen symptomen från en bil, Sierra V6, som jag hade en gång. Inte kl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja symtomen pekar lite på sprucken packning men det faller på att motorn klarar hög effekt. Då blir komprssionstrycket större. Så var det i vår dieselmotor. Gick bra på låg effekt men blåste ut vattnet ur expansionskärlet på högeffekt. Skaffa stektermometrar och tejpa på tex sjövattnet när det kommer från värmeväxlarn. Det ska vara pissljummet helst. Är det kokhett har du ännu hetare vatten i motorn då värmeväxlaren blir ineffektiv om vattnet som ska kyla är varmt. Det blir en värmeshock ochså just när motorn är glödhet efter hård körning och kylvattenflödet avtagit med låga varv. Med termometer kan du avläsa resultatet. Det finns termometrar med radioöverföring så du slipper sitta vid motorn och kolla. Bra med värmelarmet när steken är för varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns problemet innan sötvattenskylningen monterades? Vet du något om motorn liv/ålder innan sötvattenskylningen monterades. Ofta problem att montera på gamla motorer

Hade en motor som spökade med tempen en gång. Fick då rådet att plugga de två slangar som går till knäna. Knäna får då sin kylning via vattnet som går till limporna. Bara att använda två tvingar när man provar. Funkade på den men den hade ingen sötvattenskylning. Motorn ifråga var igensatt av rost i blocket :(

Termostaten skall sitta med fjädern neråt. Iaf på de motorer utan sötvattenskylning. Skumt att det fungerat när den var monterad åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

61 gr är på tok alldeles för lite.Vet inte vad Chevamotorerna skall ha för termostat men tror att du skall du skall väl upp mot ca 80 gr. Sen skall du ha rätt kylarlock så du får upp trycket i motorn för det skall bli rätt.



Senast ändrad av Nimbus10 | 29 juli 2012 | 10:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör nu utan termostat. Startar motorn och väntar vid bryggan tills den har kommit upp i 55gr, drar sedan ut. Motorns värme stiger och sjunker med motorns varv under färd. 55-70-80. När jag efter en halvtimmer färd kommer till en kort kanal så sänker jag farten och tempen följer snyggt med ner till c:a 65-70 grader. Helt plötsligt verkar det som om det tar stopp i kylflödet och tempen rusar i höjden och motorn kokar som följd. Och detta utan termostat. Kan det vara så att motorn tar tjuvluft någonstans eller att det bildas luftbubblor i motorn av någon anledning. Den kokar inte på höga varv eller när motorn blir belastad. Det är efteråt den kokar.

Alla råd emottages med tacksamhet!!!!

Motorn är inköpt från USA-online i Täby. Så även det slutna kylvattensystem. Monterat av någon mekaniker som heter Thomas, som har sitt säte i Tyresö?? Har försökt komma i kontakt med denne Thomas. Någon här kanske som vet nummer till denna Thomas. 

post-10022890-1394237196,0641_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör nu utan termostat. Startar motorn och väntar vid bryggan tills den har kommit upp i 55gr, drar sedan ut. Motorns värme stiger och sjunker med motorns varv under färd. 55-70-80. När jag efter en halvtimmer färd kommer till en kort kanal så sänker jag farten och tempen följer snyggt med ner till c:a 65-70 grader. Helt plötsligt verkar det som om det tar stopp i kylflödet och tempen rusar i höjden och motorn kokar som följd. Och detta utan termostat. Kan det vara så att motorn tar tjuvluft någonstans eller att det bildas luftbubblor i motorn av någon anledning. Den kokar inte på höga varv eller när motorn blir belastad. Det är efteråt den kokar.

Alla råd emottages med tacksamhet!!!!

Motorn är inköpt från USA-online i Täby. Så även det slutna kylvattensystem. Monterat av någon mekaniker som heter Thomas, som har sitt säte i Tyresö?? Har försökt komma i kontakt med denne Thomas. Någon här kanske som vet nummer till denna Thomas. 

post-10022890-1394237196,1297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FIck du någon säker identifiering av drevet? Generation 1 eller 2 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tätat slangen som går från expansionskärlet. Misstänker att den har tagit tjuvluft där slangen möter termostathuset. Jag misstänker att det blir något slags baksug in i sötvattenkylningen när jag drar av på gasen.



Senast ändrad av Svenne69 | 05 augusti 2012 | 21:52

post-10022890-1394237203,287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte detta heller. Motorn gick varm igen. Detta efter en 30 min färd med 3200-3400 varv.Och när motorn legat på c:a 700-1000varv.  

Precis när motorn kokade kollade jag värmen på alla slangar:

Slangarna från utblåset till limporna var stekheta, slangarna från limporna till värmeväxlaren var stekheta, slangen från värmeväxlaren var så kall att jag med lätthet kunde lägga min kind eller tunga på den. Slangarna till och själva knäna  var kalla. Och då menar jag kalla.

Kontenta:

Impellern i drevet kyler mycket bra, värmeväxlaren kyler upperligt bra. Var tar det stop????

OBS ! Motorn går fortfarande fint vid hög belasting och höga varv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va det en ny eller renoverad motor?

 

Någon gav dig tipset att  köra utan sötvattenkylningen och jag tror detta är ett bra steg att ta sig framåt. Då kan du börja ringa in problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...