DannyJ 0 Postad 19 Juli , 2012 Vad tror ni om det här resultatet jag fick på kompressionsprovet på min V8:a? C4: 11.9 C8: 9.4 C3: 9.8 C7: 8.2 C2: 9 C6: 10 C1: 9.5 C5: 9.5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juli , 2012 Man brukar säga att cylindrarna ska ligga max 10% ifrån varandra. 11.9 och 8.2 är ju en klart större skillnad, men det betyder inte att motorn är slut för det. Häll i lite olja i den cylindern med 8.2 och pröva igen. Får du högre värde är det sannolikt kolvringarna som är slitna. Får du ingen skillnad lutar det snarare åt att en ventil läcker. Jag har haft flera motorer med komp utanför 10% som fungerat bra, men 8.2 är egentligen lite väl lågt. Äger du båten idag? Varför gjordes provet? Senast ändrad av Mange249 | 20 juli 2012 | 07:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 20 Juli , 2012 På min gamla motor var det just c7 som gav upp forst....fullt normalt eller bara ett sammanträffande? Jag hade iofs noll komp....blev en ny motor dårå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 20 Juli , 2012 Har gjort ett nytt kompprov på C7 nu. Första försöket: 8.2 Sen hade vi i lite olja och då fick vi 9.5 istället. Då är det kanske en sliten kolvring som du säger... När man ger gas så orkar den bara upp till 3-5 knop sen händer det inget mer... har även haft vatten i oljan. Jag har en trasig oljetrycksvakt som skulle kunna vara problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser