Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
DannyJ

Förklaring av kompprov

Rekommendera Poster

Vad tror ni om det här resultatet jag fick på kompressionsprovet på min V8:a?

 

C4: 11.9        C8: 9.4
C3: 9.8          C7: 8.2
C2: 9             C6: 10
C1: 9.5          C5: 9.5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att cylindrarna ska ligga max 10% ifrån varandra. 11.9 och 8.2 är ju en klart större skillnad, men det betyder inte att motorn är slut för det. Häll i lite olja i den cylindern med 8.2 och pröva igen. Får du högre värde är det sannolikt kolvringarna som är slitna. Får du ingen skillnad lutar det snarare åt att en ventil läcker.

Jag har haft flera motorer med komp utanför 10% som fungerat bra, men 8.2 är egentligen lite väl lågt.

Äger du båten idag? Varför gjordes provet?



Senast ändrad av Mange249 | 20 juli 2012 | 07:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla motor var det just c7 som gav upp forst....fullt normalt eller bara ett sammanträffande?

Jag hade iofs noll komp....blev en ny motor dårå...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort ett nytt kompprov på C7 nu.

Första försöket: 8.2

Sen hade vi i lite olja och då fick vi 9.5 istället.

Då är det kanske en sliten kolvring som du säger...

När man ger gas så orkar den bara upp till 3-5 knop sen händer det inget mer... har även haft vatten i oljan. Jag har en trasig oljetrycksvakt som skulle kunna vara  problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...