Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Suckan

Motoralternativ Bella Falcon?

Rekommendera Poster

Lurar lite smått på att uppgradera till en Bella Falcon och som marknaden ser ut finns ju en del att välja på... En fråga från en inombordarnovis: om jag väljer mellan en KAD300 och en Mercruiser D-tronic (250hk), vilken ska jag ta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Falcon är en bra båt som har ett bra skrov för lite högre farter och lite starkare motor (än den jag hade). Vikten på större dieslar kan dock vara ganska stor och om det är någon väsentlig viktskillnad skulle jag välja den lättaste av de två då Falconen kan bli ganska baktung med en större diesel i sig.

Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa motorer men tycker att VP har ganska tuffa eftermarknadspriser vilket gör en VP-diesel dyr i det långa loppet. Annars är det väl en viktigare fråga om man köper beggat hur den förre ägaren behandlat båten.

Lycka till!

PS

Kolla gärna med medlemmarna i Bella Falcon-klubben här på MG. Flera har erfarenhet av KAD300:an i alla fall.



Senast ändrad av ChristerN | 20 juli 2012 | 22:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Orsaken till min fråga är att gubbarna på båtklubben gärna lovprisar just KAD300 på det tekniska planet. Vikten har jag ingen koll på, men det är ju självklart en aspekt i förhållande till effekten. Liksom servicehistoriken. Men diesel är hursom det som gäller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Håller helt med Christer N. Har själv en Falcon med diesel men har haft en väldig tur och har inte ngn av de motorer du nämner (menar nu inte på något sätt att de motorer du nämner är dåliga)

Men även om den blir baktung så går den bättre då akten lyfter och gångläget blir bättre i högre farter även med en tung motor. Dessutom så är det ganska enkelt att justera gångläget med trimplan med hyfsad storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej välj kad 44 EDC gör ingen större skillnad, KAD 300 EDC samma motor med KAD 300 är en chipp trimmad KD 44EDC. Du kan ju chipp trimma en KAD 44EDC men en KCR enhet och fpå samma resultat. 

Problemet är dreven som sitter på KAD 300 det är ett hybriddev som kom till på grund av den 25 extra hk. Detta drev har en tendes att gå sönder, under delen är samma som 290 DPE. Även KAD 44EDC med DPE drev har svårt att klara en KCR trimmad KAD 44EDC.  Mercruiser D-tronic (250hk) saknar kompressor och passar illa på en Falcon 26,a som har ett för tunt akterskepp och mycket djup V och behöver kompresson. 

Vilket du än väljer, byt ut de alldeles för små trimplanen till de störta du kam hitta. Själv har jag bytt från standard 18 x33cm till 33x65cm, vilken skillnad.

En sak till du bör göra är att flytta fram förbrukarbatterierna till förpikens vänsterfack för att få bort baktungenheten.

Samma går min båt underbart nu.

Ingemar

 

 

post-19654-1394237399,1779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...