Fyrtornet 1 Postad 19 Juli , 2012 Har idag en 50W solcellspanel som laddar en bank på 2x 80Ah batterier via en maxpower regulator. Nu funderar jag på att skaffa en 50W panel till. Men hur kopplar jag in den för att laddningen ska bli så effektiv som möjligt? Parallellt eller i serie? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicolasJ 0 Postad 19 Juli , 2012 Det ju beror på vilken maximum voltage (spänning) har solpanellerna och vilken maximum voltage tålar Maxpower regulator. Men vanligtvis koplas panellerna parallelt. Det är bättre eftersom, om kopplas serialt, panellen i skuggan kan blockera nästan all ström från annan panel vilken är inte i skuggan. Om parallelt, de är oberoende. Faktiskt att ha 2 50W paneller kopplade parallelt är en fördel före bara en 100W panel. I alla fall vad jag som en fysiker från Moskva universitet (en av bästa!) kan föreslå.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrtornet 1 Postad 19 Juli , 2012 Låter bra då kopplar jag dem parallellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2012 Klart man ska lyssna på en fysiker från Moskvas universitet! Faktum är att ofta består en större panel av flera paralellkopplade serier av solceller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser