Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Vicke

Limma Marina Soft

Rekommendera Poster

Jag behöver limma fast skrovbeklädnad (Marina Soft) i rufftaket och jag hade tänkt att använda vanlig, vattenbaserad kontaktlim... Jag undrar vad ni har för förslag/erfarenheter av processen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolla både taket och tapeten, vänta tills det är klibbtorrt, tryck fast det. Det bör vara minst 15 grader när du limmar. Har man möjlighet att sätta klädda skivor i taket är det en rätt bra lösning. Man kan skruva ner dom om man behöver och problemet med att det är upp och ner när man limmar försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med limmet, vattenbaserad eller skall man ta den riktiga typen som luktar apa? Om man använder vattenbaserad lim, kan man rubba stycket någe efter att man satt fast de eller är det så att stycket sitter och har man gjort fel så är det kört?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Vad har du för båt? Själv försöker jag alltid undvika att limma om jag kan p g a demonterbarheten. När jag har klätt rufftak/skrovsidor har jag helt enkelt klämt fast materialet med skruvade tunna träribbor på lämpligt avstånd, beroende på skrovform etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vissa ställen kommer jag inte att kunna sätta träribbor och är tvungen att limma direkt mot skrovet, tyvärr. Jag har en Century, kolla i min sjöbod... Vilken material är lämplig att limma på, dvs det som man sedan skruvar fast mellan ribborna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag har kört med något sådant där rutigt material som är gjort för ändamålet. Köpte på SEA SEA i Segeltorp. Det gick att limma också, förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska också sätta upp skrovmatta och undrar om det gick att ha vattenbaserat lim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittar i sea sea katalogen men hittar nada... Menar du att det är något material som man limmar beklädnad på och sedan skruvar man upp hela stycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att det inte skall vara några problem. Kruxet är bara det att det måste vara hygligt varmt för att vattnet skall dunsta och limmet torka. Hoppas någon som har erfarenhet lägger sig i... Det jag undrar är om man måste ha tryck mot styckena enda tills det torkar eller om det räcker att lägga emot materialet? Hubbe, vad är det för matta du skall limma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror den heter marina soft ,ska klä hela ruffen i en coronet 24, så det blir nog mycket jobb med tillskärning och inpassning,det verkar svårt om man ska limma både på matta och skrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade med en kille på östersjökompaniet. Han hade alltid använt sig av CascoFlex. Jag frågade om kontaktlim och han tyckte inte man skulle använda det då det kan gå igenom skumgummit och lösa upp det. Då menade han ej vattenbaserat lim. Vicke du har rätt om värmen, annars kommer limet aldrig torka. Jag har limmat lite i båten redan, isoleringen i taket. Jag kladdade bara på limmet, lät det torka lite och sen tryckte jag upp det. Satt som berget, man behövde inte pressa en längre stund. Man har bara en chans på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur varmt var det då du limmade? Casco har flera limtyper än jag har mögelprickar på mitt kapell! Vilken använde du? Det jag tycker är jobbigt är att man endast har en chans på sig. Mina takytor är dubbelkrökta och det är omöjligt att limma allting på en gång, inte heller blir det lättare att limmet hugger som bara f*n. Därför tänkte jag på vattenbaserade alternativet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att limma mattan runt/mot en tunn masonitskiva som du har måttanpassat i förväg. Sen skruvar du upp hela kalaset i rufftaket, förslagsvis med teakribb som du monterar med 15 centimeters lucka. Det blir jättefint. Mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte det någon fara att masoniten börjar hänga efter ett tag pga fukten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd inte masonit... Den kommer garanterat böja sig eller svälla. Ska man göra innertak är plywood bäst. Och vill man vara helt säker på att slippa att det slår sig bör man köpa 6mm. Jag använde CascoFlex och det va 10 grader ute och 22 grader i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limma inte med kontaktlim, det förtvålas när det får kontakt med vatten. Limma mse PU-lim (polyuretan) finns i bygghandeln, det härdar med hjälp av luftfuktighet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...