Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
marcus-L

Wellcraft Scarab 21

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag är sugen på att köpa en scarab 21 från 1986. Motor är en 454 med alpha one drev.

vad är det för nackdelar/fördelar med dessa båtar, Ska man passa sig för nått med dom? 

Jättetacksam för snabba svarsmiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Svår fråga då båten är gammal. Är motorn från 86 också så skall du räkna med att det snart är ett motorbyte. Du bör kolla allt, bälgar, mellanlager, bränsle och kylsystem, mm. Är det en USA import så skulle jag helt avråda dig från köp. Men som sagt med den åldern så kan vad som helst hända inom en snar framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn ska vara en utbytesmotor som inte ska ha gått så mycke men man vet ju aldrig. Okej jo det ska tydligen vara en USA import så då kanske det inte är nått att sattsa på.

Har även kollat på en scarab 21 1988 med 350mag, den motorn vet dom ej om den är renoverad med en firma har servat den i flera år och säger att den är bra.

Hur är det med fukt i akterspeglarna på dom? man vill ju inte köpa nått med rutten akterspegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en scarab så den motorn är säkert hårt körd men överlag när alla avråder och påpekar att köp med motorer som är från säg 80-tal och framåt inte är att rekommendera undrar jag bara varför? Min Mariner 100hk -92 går precis lika fint som när den kom ut från fabrik. Klart att saker kan hända både nytt som gammalt men jag menar på att man inte ska bli avskräckt pga Åldern. Fukt i akterspegeln kan du ju få i alla båtar med nån typ av balsa trä inplastat. Själv har jag under två vintrar totalrenoverat min Sunbird pga helt vattensjuk, glasfibern såg ut som sockervadd och inte ens bottenstocken var inplastad riktigt. Man förstår att tillverkarna bara lämnar 5 års garanti oxå. Kusinens Wellcraft Eclipse hade dom lappat durken med ca 10x10 cm spillbitar plyfa, inte för att det är trät som ger stadga men principen hur snålt allt är uppbyggt. Så bästa hade ju givetvis varit bortskruvat drev, då ser du ju verkligen hur akterspegeln ser ut. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man jämmför en scarab 21 från 88 med en stinray, regal,searay eller chris craft från ca 1995 som man får för samma pris, hur stor är skillnaden i skroven och kvalliten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för sämmre med en USA import? Tror den var importerad för ca 2 år sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

21 fotaren är lite kort och kan bli lite hoppig å studdsig i lite sjö.

Jag skulle inte välja ett Alpha drev till en 454. Drevet är för klent byggt för en så stark motor. Sedan på den typen av båt så bör man ha drevdusch på ett Alpha drev då vexelhuset hamnar ovan vatten och oljan blir överhättad

Nu kostar ju iofs ett nytt utbystesdrev bara 21000:- hos drev.se men värt att tänka på.

Annars så är det väl som alla båtar som är typ 25 år gamla. Ta med dig en kniv å be om lov att få hugga lite här å där i bärtankar å dyl. Inte omöjligt att det är lite rutten trä här å var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej men om man tar med en fuktmätare så borde man ju kunna mäta om det finns nå ruttet trä.

Men vad för nyare båt kan man jämföra scarab 21 med? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fuktmätare är alltid bra.

Scarab 21an bör kunna jämföras med en Formula 206 LS eller Chris craft Stinger 222. Osäker på hur en Four winns Liberator 211 kan vara i jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då får man ta med en son om man åker och tittar på nån.

Men är det värt att lägga ca 120 000 på en scarab från ca 1986-1988 när man får nått från 95-00 för samma pris? Finns det nå fördelar med scarab eftersom då står så hökt i pris

 

Tack för alla svar hitillssmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Inte någon som ger honom rådet att ta hjälp av en besiktningsman samt någon som kan motorer på sina 10 fingrar? När det gäller rådet att som novis förlita sig på en fuktmätare så vet nog alla att det är svårt att tyda en fuktmätare.

Allt annat än besiktningsmän/kvinnor är som att be om problem!



Senast ändrad av 2012 | 21 juli 2012 | 18:35

post-10022140-1394237175,9367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Jag lite mer på min egen erfarenhet en en besiktingsman ;-)

Den båt jag har ni hittade inte besiktningsmannen ruttet trä som va ganska uppenbart i vattenskid utrymmet. Hade jag inte litat helt på honom så hade det inte blivit den båt jag har i dag. Hade jag gjort det själv så hade jag hitat rötskadan. 

Det hus jag har i dag missade besiktningsmannen att det va en fuktskada i min tvättstuga. Det blev en renovering för nästan 200 000:- som jag själv fick stå för. 

Man kan ju även här i forumet läsa om några bestiktingsmän som är mindre seriösa.

Så sök massor med info och rota runt som fan i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Så du tycker att det är OK att dra alla över en kam?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion. Jag kan ge båda parter rätt.

En newbee på båtar bör inte köpa en båt osett över internet utan besiktningsman. Tyvärr florerar det alltför många sol-och-vårare, varav många fiskar kunder på bl.a. detta forum. Blocket är en annan köttmarknad för torskar. UK-import verkar vara den senaste modeflugan att skinna svensson på nån halv mille och uppåt. För 10 år sen var det före detta sänkta floridavrak som gällde.

Å andra sidan har de besiktningsmän jag kommit i kontakt med riktigt dålig koll. Dels verkar de ha generellt dålig koll, dessutom verkar de sakna kompetens på brister hos specifika märken/modeller.

Svårt läge alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...