ante75a 0 Postad 19 Juli , 2012 Hej alla, jag har köpt en gammal stålbåt som är ca 8m och den styr grymt dåligt. Jag vet att det brukar göra det när det är roder båtar men jag tänkte att det kanske är någon här som har erfarenhet av hur man bygger ett optimalt roder. Storleken på rodret måste ju bero på längd och bredd på båt m.m. Snälla hjälp mig jag vet inget om det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juli , 2012 Är ditt roder D format? det brukar det vara på äldre båtar, byt till ett kvadratiskt/fyrkantigt där övre sidan går uppåt , alltså större mått på akterkanten av rodret än i framkant, finns det plats vid propellern så kan med fördel rodret gå en bit för om hjärtstocken. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juli , 2012 Det var denna formen jag försökte förklara. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ante75a 0 Postad 19 Juli , 2012 Tack kalle..Jo det är som du först förklarade det. Vad blir skillnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juli , 2012 Betydligt bättre bett i rodret. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ante75a 0 Postad 20 Juli , 2012 Ok, har det någon betydelse vilkna mått jag har? Eller är det bara så stort som möjlig som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 20 Juli , 2012 Hjärtstocken måste ju klara roderkrafterna. Ju större roder destå större krafter på stocken. Om det inte är något fel, alltså tillverknings / ritningsfel, på det roder du har så skulle jag nog rekommendera dig att köra någon säsong med det och lära dig köra båten. Det är svårt och det tar tid, jag vet. Dock tror jag inte att det blir markant mycket lättare med ett nytt roder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juli , 2012 Nja har han ett D format roder så vinner han en hel del att byta det till ett kvadratiskt, och lära sig att manöverera med det. Samma höjd och bredd som det gamla, så hamnar du säkert innom marginalen för vad din hjärtstock klarar. Ett tips vid backning bara 10/15 graders rodervinkel så får du mest roderefekt, det är bara vid gång frammåt du får efekt på fulla utslag på rodret. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser