Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Crona

Segla Rotterdam, Cuxhaven via Kiel kanalen till Helsingborg!

Rekommendera Poster

Okay, ändrade planer. Är för dyrt och omständigt att transportera båten från holland till kiel. Så min fråga är har någon seglat från Rotterdam till Cuxhafen och via Kielkanalen. Klarar man slussa där på 2 man och vad kostar en passage för en HR 352? Jag har aldrig seglat i vatten med starka strömmar på grund av tidvattnet. Ska det ändå gå bra med en ganska stark motor? Tacksam för så många svar som möjligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka hamnar kan man gå in i då vi helst inte vill segla nattetid med en nyinköpt båt.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde gå att slussa på två man. Man lägger till vid en liten flytponton som följer med upp/ner i slussarna. Tror en passage med båt under 12 m kostade 19 euro för 2 år sen. Gällande tidvatten: läs på översiktligt hur det funkar samt kolla i tabellerna vilka tider hög/lågvatten inträffar i de olika hamnarna! Vi hade inte koll på det, och det är mindre lustigt att göra 0,9 knop med en vrålande diesel i ett par timmar för att slutligen gå på grund i Cuxhafens hamn. På varje plats är det högvatten var tolfte timme och lågvatten däremellan. Mellan dessa tider är vattnet på väg åt endera hållet och då gör man klokt i att hänga på! Svårare än så är det inte, typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay,, men gick ni på grund eller ställde ni er på grund när ni förtöjt? Båten sticker typ 1.65m .. trodde att Cuxhaven var en stor hamn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul.

Inga problem att segla från Rotterdam upp till Brynsbyttel. Första gången vi gick till Kielkanalen från Holland stanna vi i Borkum(Harlingen ,Borkum).Vid senare tillfällen har vi gått direkt Harlingen Brynsbyttel. 

Beroende på väder kan ni gå på nordsjön eller gå stande maastrout,igenom Holland.

Eller ska jag säga tid för det tar längre tid att gå genom hollands kanaler.Men vad fint det är,har ni tid missa inte detta.

Och det går fint att slussa på två.

Själv har vi gått överallt i Holland  från söder till norr ett par gånger.Ligger just nu i en av städerna runt Markemeer.

Alla broar och slussar vi varit i är gratis.(Jag har hört att det någonstans i Friesland ska kosta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våran båt sticker 2,2m.

Så 1,65m är inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska nog inte dra ut på tiden för seglingen då vi båda jobbar. Det blir mest en transport sträcka där vi övernattar för att sova. Men vi går säkert ut och äter och tittar tunt där vi stannar till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Happysix, är det inte Puerto Banus på er profilbild? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer.

Observant av dig. Det var några år sen vi var där nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där för drygt 3 veckor sedan, dock inte med båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi stack 2.10 och fick ta sats för att hasa oss över en sandbank på väg in i Cuxhaven. Detta undviks nog om man inte kommer vid absoluta lågvattenpunkten som vi, alt bara sticker 1.65 ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...