Driven 0 Postad 18 Juli , 2012 Nu är jag på g igen. Skall titta på en Sealine F37 om någon vecka, tar gärna mot tankar och funderingar om denna båt, den är 5 år gammal med dubbla D4:or och axeldrift. Vad är viktigt att tänka på/undersöka noga innan jag ger mig in i en ev affär. Är detta en båt som har rykte om hög eller låg kvalitet? Båten säljs av ett företag som heter Elite Yacht Company, kan jag lita på dem, eller har någon hört något som gör att jag bör dra öronen åt mig? Den är importerad 2010 från England men gått i Sverige sedan dess. Bör jag vara extra varsam med den historiken? Många frågor från en novis, kan ni svara på en eller några av dem är jag tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Juli , 2012 Tycker att du redan har tagit första steget..att erkänna att du är novis vilket för mig innebär att det finns ingen prestige med i affären, ta nu kontakt med en besiktningsman som är auktoriserad så att du får en rättmätig bedömning av båtens skick! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 19 Juli , 2012 Kompisen hade en F37 i några år. Vill minnas att den är 37 fot från topp till tå så den kändes väldigt liten jämfört med våra andra Sea Ray mm. Taket i salongen är lågt så är du lång blir det inte så bra. Snyggt med det välvda glasdörrarna Det är bra båtar. Dock ej som Princess och Fairline men prislappen är inte den samma heller. Har inte hört något illa om företaget. De säljer mest båtar som ligger i England om jag inte missminner mig. Gissar på att företaget är reggat i England så där får du se upp ang garantier mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 19 Juli , 2012 3 säsonger i UK motsvarar väl ca 10 säsonger på svenska ostkusten. Det mesta går att putsa bort men inte allt. Och det sätter sig inte bara på utsidan. Trädetaljer och icke rostfria metalldelar inne i båten tar rejält med stryk. Liksom all el. Så föreställ dig att båten är från år 2000 så kommer du rätt förväntans- och prismässigt. Instämmer för övrigt med Westfjord om besiktning. Vill också lägga till; kräv att se importhandlingar gamla kontrakt mm. Båthandlare verkar av någon anledning ofta ha haft inbrott i kontraktsarkivet, däremot begåvade med väldigt brett munläder. Om ögonen flackar i sidled, vet du vad som kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 19 Juli , 2012 Seriöst. Vad är det som säger att 3 säsonger i UK skulle motsvara 10 på ostkusten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 19 Juli , 2012 Funderar också på varför skillnaden skall vara så stor på slitaget i England kontra Sverige. Antar att båtarna ligger i sjön hela året, samt lite mer saltstänk, något annat?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 19 Juli , 2012 Kvalitet på båtar är spännande, var skall vi placera Sealine? Mellan Forbina och Bavaria? med Nordwest, Windy mf i toppen? Jag trodde att de låg i nivå med Fairline, Princess, vad skiljer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 19 Juli , 2012 Vad kan skilja i längd? är det att badbryggan är inkluderad, eller mäts de som helhet medan andra märken mäter vattenlinjen? Tänk att detta skall vara så svårt :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 19 Juli , 2012 Vissa mäter längden som bara skrovlängden. Andra tar med badplattform eller tom peke eller pulpit. T ex min båt är en Bavaria 28 sport. Men LOA=total längd är 8.95 vilket är knappt 30 fot. Detta skiljer kraftigt mellan olika tillverkare och är klart värt att kolla upp vid köp. Ang Sealine så är mitt intryck såsom andra skrivit, helt ok. Men snäppet under de andra tre stora engelska varven och de bästa italienska. Vid beg köp skulle jag inte betala lika mycket för en Sealine som motsvarande fairline, princess etc. Senast ändrad av thundergod | 20 juli 2012 | 01:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Juli , 2012 Med ökat slitage menar jag att jag kollade på olika nästan nya segelbåtar från UK förra sommaren när SEK började bli stark. Har inte en aning om vad det beror på men de fina båtarna som bara var några säsonger, såg ut som skit. Nedmattad gelcoat, rostiga beslag, röstjärn och kölbultar. Skrovgenomföringar ärgade och rostiga. Ankarspelet var bara att slänga. Motorerna såg ut som ungefär 3 gånger äldre stockholmsbåtar. Nu kommer säkert just era objekt inte vara slitna, utan skina som solen utan något som helst slitage. Men de jag såg på skulle jag aldrig köpa, ovsett hur många % billigare de är än motsvarande stockholmsbåt. Har för mig de var ca 40% billigare då. En vild teori är att det blåser saltstänkta vindar som bara den typ hela tiden och att de ligger i året runt utan årlig rengöring eller sevice som vi gör här i Norden. Senast ändrad av Soumi_batti | 20 juli 2012 | 12:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 20 Juli , 2012 Ok, jag vi får helt enkelt se om den här båten ser ut på samma sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonro3 0 Postad 17 September , 2012 Jag har mycket goda erfarenheter från Sealine från England. Köpte en S28 som var i mycket bra skick (375tim) det enda som inte var så bra var gummilisten runt rutorna, som jag kommer att byta i vinter. Motorerna såg nästan nya ut och inget oljestänk i mootorrummet //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser