Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
2035

Johnson 25

Rekommendera Poster

Hejsan. Har lite problem med en Johnson 25hk motor.så jag tänkte höra här om någon har några bra tips och idéer. Som sagt det är en Johnson 25hästars 2cylindrig. (Tvåtakt) som är mycket svårstartad och när den väl startar så får man varva upp den rejält för att den ska hålla igång.Och när man lägger i växel så vill den gärna dö. Bra ginsta på stift nya stift bra komp. Den ryker ganska mycket tror de kan bero på att den stått länge. extremt tacksam för alla svar har skruvat på denna motorn i två veckor nu börjar få lite panik semestern snart slut å Inge åka båt har de blitt. HJÄLP!! mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken årsmodell är det? Har du kollat lågfartsmunstyckets inställning? Läs om det i manualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell 1972. Hittar inga ställskruvar konstig förgasare. Har inga manualer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

72a då måste du lära dig meka själv med den för lämna in till verkstad inte lönt anser jag. Min 74 , 20Hkr Archimedes skrotades pga ålderdomssvaghet och trasig vevaxel 89. Din är 40 år så den lever på övertid.

Men gissningsvis får du kolla tändningen som nog har brytarspetsar och som jag sa lågfartsmunstycket som många gamla Johnson har,. Min 20 Hkr från 90 har och även min 2hkr från 80 har.

Och så kylsystemet behöver ses över. Impeller. Hur är växelhuset? Håller det tätt eller fullt av sjövatten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack bra tips! Kan ju prova med nya brytare och kondensator. Kanske nya tändstift? Kan det ha nåt med saken att göra? Och vad menar du med vattnet? Menar du att den kanske drar in vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva gärna själv för det lär du dig av. Motorn är vattenkyld. För att fixa det sitter det en pump ovanför växelhuset vars skovelhjul är av gummi och kallas impeller och som slits ut med tiden. Den måste vara hel. Dessvärre vanligen svår att byta i gamla motorer pga att bultar ibland rostat fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar en impeller ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen hittat felet starta motorn imorse och då upptäckte jag att den läcker vid en packning:( blir att skruva ner skiten misstänker att jag behöver en avdragare te svänghjulet. Får jag det tätt där så ska den nog gå som vanligt hoppas jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och skruvat ner det som går för att komma åt packningen. Släppte på Förgasare och sen släppte jag på alla bultar till kåpan. Men den vill ändå inte lossa. Vad mer måste jag släppa på? Kan lägga upp en bild så kanske det blir lättare att förstå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna packningen är kass kan det vara orsaken till att den inte orkar och inte går att få nåt högt varv på mtorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...