Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sebb85

Använda iPad istället för lowrance hds5

Rekommendera Poster

Hallå! Har sökt runt lite bland olika trådar här och inte funnit nått svar. Jag har i dagsläget en lowrance hds5 med plotter och ekolod. Funderade då att köpa en garmin 720 som jag kunde använda enbart för att navigera mig! Kom då och tänka på att man kunde köpa en ipad och ett bra navigations program till , tex seapilot. Så min fråga går alltså ut till er som använder iPad och program istället för plotter! Hur pålitlig är den? Hur mycket fel visar den din position? Lägger den av titt som tätt när den inte hittar nån satellit? Hänger den med även i lite högre fart? (20-30 knop) Vilken app använder ni till den? Är det bättre investerade pengar att köpa en iPad istället för bara en plotter för ca 10000:- Tacksam för tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör både iPad och plotter. Min plotter kan ibland påstå att det inte finns kartor för aktuellt område. iPaden fungera alltid, har aldrig varit med om minsta krångel. Jag har Navionics, Seapilot och Plan2Nav div annat. Använder dock bara Navionics, den är så enkel att jobba med. Visst saknas det funktioner för avancerad ruttplanering mm men det är inget man normalt saknar. Man kan lägga upp bra-att-ha rutter hemma. I båten blir det sällan gjort. Jag kanske köper en nyplotter med tiden men då ska den kunna jobba ihop med iPaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns massa trådar om detta. Paddan är känslig för fukt och i viss mån för alltför starkt solljus (den blir överhettad och stänger av sig en stund). Kan du hålla den skyddad mot detta så är den i mitt tycke att föredra framför en plotter. Som nämns så är heller inte plottrar skottsäkra, även jag har varit med om att sjökorten helt plötsligt försvinner i min lowranceplotter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör lika dant , kör också Navi på paddan . Men ..lite för ljussvag ! Saknar även kurs upp ....:-( ..och var gång man zomar så tappar den gps,en ..och du får varje gång trycka på knappen hitta mig , de e korkatt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navionics på iPaden är otroligt bra! Visst den inte tappar GPS när du zoomar - bara tappar centreringen av GPS position på skärmen, själv GPS inte påverkas. Det är SÅÅ latt att zooma och röra kartan med lätta gingertips att det kan inte jämföras med någon bästa plotern. Jag använder både iPad och en äldre plotter (vilken visar fart, totala sjömil och sjömil från sista tankningen, också visar kartan i närmare skalan).
Den förra mina iPaden kunde överhettas av Solen, men den var svart. Den nya (men fortfarande den andra modellen, inte den sista 3-e) vilken jag köpte i Vit(!) inte visar några tecket på att överhettas (men jag tror att den sista 3-e modellen kan bli hett också i vitt eftersom den blir ganska varm även i rummet).
So iPaden 2-a modellen i vit är bara perfekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saknar även kurs upp

Samma här, någon av de andra apparna har det, jag kommer bara inte ihåg vilken bara att man ska trycka två gånger på gpsknappen.

Svagheterna är ju annars att den inte är vatentät och att det kan vara svårt att se i stark sol. Överhetning har jag inte upplevt, kanske inget problem i år men jag hade inga problem förra året heller.

Tips för Navionics:
Spara spår och maila hem och/eller lägg upp på Google maps.
Ta bilder, perfekt för komma ihåg hur det såg ut.
Använd Comunitylayer, där finns både rättelser och tips.
Använd Googles overlay så får man satellitbilder över land.

Försök med detta på en plotter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med Seapilot i min padda. Den har både kurs upp och en knapp för att återgå efter man zommat eller hamnat utanför kortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör Eniros gratisapp Eniro på sjön. Den funkar kanon på alla sätt och vis, är superöjd! Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge du har kontakt med mobilnätet, ja. Investera några hundralappar i ett riktigt program som fungerar även om 3G nätet går ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit och köpt mig en iPad och även köpt seapilot appen! Verkar vara en bra app, bara testat den i soffan än så länge.. Verkar tufft att man kan se båtar som ligger i gästhamnen :) även beställt en hållare till ipaden som jag ska montera i båden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...