Jan99 0 Postad 17 Juli , 2012 Hej. Tänkte försöka ställa in tändningen på min Evinrude 35:a CD2 tändning. Årtal 80 Någon som vet hur man gör? Allt från hur gasreglaget, tändplattan , rullen osv skall vara ställd. mvh Senast ändrad av Snowflake | 17 juli 2012 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 20 Juli , 2012 Skall bara vara att montera tändplattan utan att ställa tändningen. Det enda du kan justera är throttle pick up point dvs synk. gas/tändning. Det gör du med den lilla skruven som sitter på armen som gasrullen sitter på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 20 Juli , 2012 Hej! Tack för svaret. Har du någon aning om hur man syncar detta? Skall gasen/växeln vara i neutral vid justering? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 20 Juli , 2012 Brukar finnas ett eller två streck på kamkurvan som sitter på tändplattan som gasrullen löper mot. Rullen skall ligga mitt för eller mellan strecket/strecken när gasspjället börjar att röra sig. Om inte justera med skruven som sitter på armen för gasrullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 21 Juli , 2012 >> Brukar finnas ett eller två streck på kamkurvan som sitter på tändplattan som gasrullen löper mot. Rullen skall ligga mitt för eller mellan strecket/strecken när gasspjället börjar att röra sig. Om inte justera med skruven som sitter på armen för gasrullen.<< Hej. Jag har justerat så att rullen ligger mitt för men när jag sedan drar tillbaka gasreglaget till neutral så hamnar inte rullen mitt för strecken. Men det kanske spelar mindre roll att den ligger mitt för i neutral? På bilden så råkade detta gasstag (pinnen) lossna. Har styrt in den igen men hur skall jag justera detta och har det något med start/gas att göra? Tacksam för alla tips, i annat fall så måste jag åka 5 mil för att lämna in motorn för justering. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 22 Juli , 2012 Du justerar synkningen genom att först dra tillbaka gasen till lägsta läget (slow) mot stoppet för tändplattan (tändplattan stoppas och går inte att vrida mera moturs). Vrid sedan gashandtaget så att gasen ökar (tändplattan vrids medurs) tills det gasrullen som styr gasspjället precis möter kamkurvan. Vrid sedan försiktigt lite till på gasen precis så att gasspjället börjar att röra sig, Då skall rullen vara mittför eller mellan strecket/strecken. Motorn funkar så att på väldigt låga varv så förställs (vrids tändplattan) för att öka gasen. När man sedan ökar ytterligare så öppnar man gasspjället också för att höja varvet på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 22 Juli , 2012 Hej igen, tack för en tydlig beskrivning. Nu fick jag motorn att starta igen :-) Provkörde ett par minuter och det gick bra. Får dock inte upp den i toppfart när jag drar ner gasreglaget i botten på styrpulpeten. Finns det något sätt att justera det? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 22 Juli , 2012 Vad menar du med gasen på styrpulpeten? Har du reglage med wirar eller menar du styrpulpeten (rorkulten) på motorn? Du måste kolla så att gasspjället öppnar fullt vid full gas. spjället skall stå horisontellt vid full gas. Senast ändrad av Nordin | 22 juli 2012 | 23:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 22 Juli , 2012 Ja har wirar med reglage. Ok, så för att få maxfart skall spjället vara helt öppet, när jag för reglaget till maxfart. Dum fråga men går detta att testa utan växel i? Att jag testar genom att lägga i neutral och gasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 23 Juli , 2012 Brukar inte gå att gasa fullt med växeln i neutral. Sitter en plåt på växelförararmen som gör att tändplattan stoppas. Men du kan ju kolla om spjället öppnar fullt om du för växelreglaget fullt framåt. Motorn behöver inte vara igång du kan göra det utan att starta motorn. Ta bort luftburken/ljuddämparen och kicka in i förgasarhalsen främre spjället är choken och det bakre mot motorblocket gasspjället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 23 Juli , 2012 Tack :-) Nu funkar det bra !!! Den låter en aningen knackigt på låga varvtal. Går det att justera till via Lean/Rich (blandarskruven) eller är det något annat som jag skall justera? Senast ändrad av Snowflake | 23 juli 2012 | 11:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 23 Juli , 2012 Bränsle/luftblandnings skruven lean/rich skall stå ca 1-1,5 varv ut från bottenläget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 27 Juli , 2012 Hej igen. Har provkört några dagar och det funkar bra. Dock är den svårstartad direkt efter att jag varit ute kört samt att den dör på tomgången vid anläggning vid båtplats, trots att förgasaren är rengjord och bränsletanken och slangen är ok, då dessa är testade på annan motor. Kan detta ha att göra med spjällen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan99 0 Postad 28 Juli , 2012 Hej Någon som hur spjällen i förgasaren skall vara ställd vid tomgång? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 28 Juli , 2012 Blandningskruven 1-1,5 varv ut från botten läge samt tomgången ca 750-800rpm med växeln i framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser