Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
mansmag

Köper Motorbåt i morgon

Rekommendera Poster

I morgon hoppas jag vara ägare av en Flipper 510. Båten är från 1977 och motorn är från -78. Vad behöver jag kolla extra noggrant? Är det något jag ska tänka på när jag väl ska börja använda båten? Bör jag köp nya bensindunkar mm? Förra gången jag köpte båt körde jag på gammal soppa så förgasaren fick något skit i sig så den varvade på maxvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt och framförallt motor från -78 kan ju haverera vilken dag som helst, eller om du har tur så håller den ett par år utan större problem. De är som rysk roulette.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fattar jag med. Men är det något speciellt jag ska kolla efter. Och som sagt, vad ska jag tänka på innan jag börjar använda båten. Man är ju så sugen att fräsa i väg direkt men det kan kyske vara värt att ta det lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med dig reservmotor så du kommer hem enklare! En granne sålde sin 70 talsbåt med gammal motor. Den höll ca 10 dM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en 34år gammal motor så att få ett råd på vad du skall kolla blir lite patetiskt, var glad för varje timme den går istället då den redan lever på övertid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medlemsskap i SSRS.

Mobil med laddade batterier.

Justa sjökort över det områda du ska åka i.

Kolla vädret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har inte hört nåt på ett tag, så det tyder väl på att det blev ett köp och att han nu är upptagen med att ro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De här grabbarna ser i alla fall glada ut över sin nya båt(?).

post-15159-1394237174,4139_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur KBV klassar deras båt och alkoholintag?

Ingår U-båt i reglerna för 0,2 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske inte räknas som delta i väsentlig uppgift för framförande av fartyg att sitta på en båt som står på botten?  Men man kan ju aldrig veta...

Senast ändrad av Anders_St | 19 juli 2012 | 14:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev köp. Inköpt söder om Linköping och transporterad på 30 släp hem i natt. Åkte kl 21 och kom hem kl 02 så det gick lite snabbare än 30... Båten är superfin. Helt osliten inne i båten med alla originalinstrument. Alltså är den helt ren. Bara en ratt, två dragströmbrytare samt gasreglage. Inredningen är så gott som ny. Motorn startade direkt och den hade inte varit startad på tre veckor. Motorn går riktigt bra! Tomgången är väldigt låg och den dör om man står för länge påmtomgång även vid varmkörd motor. Båten är inte vårfixadså den är rätt matt i lacken men det fixar jag. Trailern som ingick är jättefin och kostade 7000 för tre år sedan. Kapellet är från 05 och i gott skick och verkar vara tätt då det vart torrt i båten igår efter alla skyfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar!

Fast jag kan inte låta bli att retas lite med en gammal sanning: Det finns två riktigt lyckliga dagar i en båtägares liv; den dagen han köper båten och den dagen han säljer den. :-)

Men välkommen till båtgalningarna! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten har hittills fungerat dubbelt så länge som min förra. Den rasade på jungfruturen och den här har hållit för två resor. Jag är grymt nöjd! Hela båten var full med tampar och linor mm så jag har sorterat lite bland dem. Vad behöver man ha med sig som grundutrustning? Igår köpte jag ett cigguttag som man kopplar med klämmor direkt på batteriet så att jag kan ladda iPhone som har sjökort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att gratulera till båtköpet och hoppas att du blir nöjd med den . Det där med utrustning man ska ha med för alla eventualiteter brukar öka med tiden. Ska du ut på havet behövs mer grejor för säkerheten än en liten insjö. Men en bra början kan vara att ta med mobiltelefon och flytvästar till alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet.

Fast jag kan inte riktigt förstå det Anders kallade en gammal sanning: Det finns två riktigt lyckliga dagar i en båtägares liv; den dagen han köper båten och den dagen han säljer den.

Känner nog en liten bävan när jag köpt en annan gammal båt. Glädje under tiden och en viss sorg när jag ser den segla iväg. Å andra sidan är jag väl långt ifrån normal. surprise

Däremot håller jag fullständigt med i välkommen till båtgalningarna!

I min stora båt har jag nog en 4-500 m lina med ombord, inklusive ankarlinor. Olika grovlekar och längder.

I min lilla båt, som är i storlek med din har jag nog styvt 50 m lina, några bergkilar, en hammare och lite handverktyg. En vanlig orienteringskopass hänger i ett snöre under en av bänkarna, Båtshake ett par spänner den ene med några dörjer och en plastback.

Som första reservmotor har jag en Tohatsu 4 Hk akternsurra och som andra ett par bastanta åror.

Min andra reservotor passar väl stilmässigt inte in på din båt. Det får väl bli paddlar i stället. Huvudmotorn passar väl heller inte in. Ett sprisegel som hissas på en grovt tillyxad och lackad granstam.wink

Senast ändrad av toaen | 20 juli 2012 | 18:38

post-945-1394237175,4872_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag personligen gillar att ha det rent och snyggt! Så min utrustning är följande: 5kg ankare, 4 fenders, 20m lina, diverse verktyg som mejslar, en skiftnyckel, några blocknycklar, säkringar, en brandsläckare är viktig tycker jag så det sitter en liten fin 2kg ifall olyckan är framme och såklart flytväst men det vet väl alla?! Lycka till och hoppas du får några fina båtdagar innan upptagningen ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag tog jag med barnen på en trevlig liten tur i ekoln. Det blev endast 5 distans med en lång ankringslunch. Båten går riktigt bra och tyst. Jag har investerat i en 1 kg pulversläckare. Sedan tidigare låg det med en bengal så att jag kan ha tifo på sjön. En sak som inte är så mysig är att soppatanken är precis där matbordet är och att matbordet är dörren till soppatanken. Det blir en del bensinångor bland mackorna! Samma sak om någon ska sova i likkistorna i aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekoln är ett utmärkt ställe att åka med gamla tvivelaktiga motorer. Lägger den av så bara att driva in till närmaste land och ta SL buss  hem. Ej heller risk för stormar och höga vågor som ute på havet.

Bra ställe att starta båtlivet försiktigt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med om attdet är perfekta trakter att testa sig fram och skaffa sig haverierfarenheter i, brukar dock hålla mig lite mer söderut på näsfjärden, där hsr jag till och med tappat masten på en stortriss en med snabb bogseringsassistans som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet!

En gammal sanning gällande äldre motorer: pressa dem aldrig! Om du låter bli att ge järnet stup i ett så ska du se att din gamla motor hänger med ett bra tag.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...