Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
NicolasJ

KAD32 - byte av erfarenheter

Rekommendera Poster

Jag är an ny medlem här, ägaren av Aquador 23 HT 2006 med KAD32P diesel DP-E drev, och ville öppna en ny rubrik om denna motor för samling av problem och deras lösningar, erfarenheter etc. Det ser ut att mer än 3500 KAD32 dieslar vara tillverkade 1997-2006, och säkert många av dem fortfarande är i bruk i Sverige. Jag har speciellt letat efter an Aquador med KAD32 - inte D3 vilken verkar att ha många problem (och elektroniken i motor på sjön gillar jag inte heller).

Jag gärna servar min motor själv (det var bara en omgång - köpte ett år sen), bytit alla 5 filtrar, impeller, alla 3 oljor.. Verkar att funka bra. Nu 400 timmar (var 300 när jag köpte).

Det som jag gillar inte är att det droppar lite olja från draneringhål på luftkylaren. I verkstadsboken det står att det är normalt vid tomgång (låg varvtal, när olja trycket i turbo är lägre än lufttrycket). Någon som har sådan oljaläckage? (syns på båbordsida av motor, längs bakom startmotorn)

post-10022767-1394237173,702_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En andra fråga: i manualen står att kolla ventilspel (valve clearance) varje 200 timmar. Inte gjört på min motor i 400 timmar. Den låter bra, alla cylindrar ventiler verkar att låta samma utan någon oljud, jag vill inte beröra bra fungerande motor.. Någon som hade ventilreglering? På vilka timmar? Behövdes regleringen eller spel vara normala?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry för att jag svarar själv - bara att uppdatera.. några folk kanske kunde svara om oljaläkage och ventilspel reglering? kanske andra synpunkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min förra båt var en Aquador 23 HT med KAD32P. Den läckte också olja från luftkylaren vilket oroade mig tills dess att jag läste i verkstadshandboken att det var normalt vid längre perioder av tongång eller körning på låga varv, vilket stämde för mig då jag ofta puttrade runt i deplacementsfart.

Jag oroade mig inte för det men det var lite irriterande att behöva torka bort oljan där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...