Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
PungPlask

Panikhjälp med motor som ej kyler.

Rekommendera Poster

Hej. Jag sitter ute på holmen där mina päron har stuga. Jag o farsan sjösatte våra småbåtar för att åka lite fort och tävla lite. När jag slängt på motor. Och startade hände detta: Motorn pissade en skvätt vatten och massa luft om vart annat. Vid högt varv så var det enbart en stadigt vattenstråle. På tomgång så kom det enbart varm luft i kortare omgångar. När det efter en stund kom skapligt med vatten så stack jag iväg för en provtur. När jag gasade upp så varvade motorn upp lite skummt en kort sekund. Sedan pissade den inget mer vatten alls. Kom bara varmluft och lite rök/vattenånga. Vad kan vara felet? Kan en trasig impeller bete sig så eller är det någon form av luftficka? Hur löser man det isåfall? Skriver på telefonen så ni får ursäkta mitt sätt att skriva. Tacksamm för erfarna svar. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som gammal torr impeller (men jag är inget proffs)

Släpp på vxl.huset och impellerhuset, kolla impellern, är den torr eller hård? är den fortsatt böjd när du tagit ur den ur impellerhuset så är det bara att byta annars är det snart ett värmenyp om du fortsätter tävla.  Den håller bara några år & behöver bytas regelbundet för bra drift.

dvs är min erfarenhet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor? Har den den sedvanliga skvallerstrålen eller är det det kombinerade avgas- och vattenutsläppet  rakt bakåt?

Min gamla Evinrude 6 hk hade utblåset bakåt och ingen skvallerstråle. En vår kom det inget vatten när jag provkörde den i balja men precis när jag skulle stänga av för att motorn inte skulle bli för varm puffade det till ordentligt och det kom fullt med vatten och ånga ur utblåset! Jag drog slutsatsen att det var en kärvande termostat och efter byte fungerade det utmärkt igen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är fräsch. Kan ju iof vara kass ändå då motorn stått stilla ett år sen bytet. Jag tycker det är lustigt att den pumpar luft med bra tryck men bara vatten ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en evinrude 35hk från ca -82-83. Termostat säger du? Vattnet som kom från skvallerhålet var snorvarmt, även röken som kom. Kan det fortfarande vara termostaten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker...men du kan ju testa att köra utan temostat. Kommer det vatten direkt då så kan du värma upp termostaten i en kastrull och se ifall den öppnar strax innan vattnet kokar. Det är ju i alla fall ett sätt att utesluta/bekräfta termostaten som felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 7,5 evinrude tog bort termostaten körde igång spruta vatten som fan vilket visa impellern funka bra.Körde även ut en massa skit som samlats runt cylindrarna.Sedan va de full stråle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passade även på att koka upp termostaten o såg att den öppna bra såklart när den ändå va ut.Plätt lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir nästa fråga. Hur får jag bort termostaten? Evinrude 35hk -82 2-cyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Evinrude 35 hk från -59 sitter den längst upp, bakpå motorn (satt även där på 6 hk -75:an) under ett lock med tre skruvar. 

Se till att ha en ny packning redo när du ska skruva tillbaka allt alt. tillverka en egen av ett ark med packningspapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...