Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Crona

Segla hem en båt från Kiel till Helsingborg.

Rekommendera Poster

Någon som seglat från Kiel till Helsingborg? Hur långt tid kan det ta med hyfsade vindar? jag räknar med ca. 5 knop i snitt med motor och segling. Ska ev. köpa en HR 352:a. Någon rutt som ni kan rekommendera.. vi blir isf 2 som seglar hem den så vi räknar med endast dags segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade hur långt det är. Ca 180 distansminuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon,, ska kolla sjökorten när jag kommer hem.. på tänkbara hamnar man kan övernatta i. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte varit i trakteran mer än en gång. Legat på Flakefortet, Dragör och Rödving. Sen gick jag Smålandsfarvattenen och norröver.

Går man österut från Kielfinns det en ö som heter Fehmarn går man söder om ön, så ser det ut på mitt översiktiga sjökort (i datorn) som om det finns två hamnar ca 39 och 45 distansminuter från Kiel.

På Danska sidan serdet ut som om det möjligen kan finnas en hamn Rødby havn ca 50 distansminuter från Kiel.

Kom på att jag köpte en ny Kommas Havnelods på båtmässan i stället för mitt  säkert 15 år gamla ex http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8711429283 Inte fel att ha.

På Fehmarn fanns det 5 hamnar på sydsidan pluss några på fastlandet. Det fanns även några hamnar på vägen från Kiel. Även på Danska sidan fanns det betydligt fler alternativa hamnar än de jag kunde se på översiktskortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...