Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Rkallberg

Buster xl galloperar

Rekommendera Poster

Hej! Ny på forumet och hoppas på hjälp. Har en för mig ny buster xl -99 med honda 75 av samma årsmodell, monterad i tredje hålet och ny 17 alu prop. Problemet är att den galloperar hejdlöst om jag inte trimmar in ordentligt. kavitationsplattan är då kraftigt nedtryckt i vattnet även vid vid maxfart. Jag har inga problem med att den tappar greppet i vattnet, även när jag försöker tilta upp och den börjar gallopera. Den går tydligt snabbare när jag försöker tilta upp, men då börjar hoppandet. Hur löser jag detta? Vad ska jag prova? ideer motages tacksamt! Med vänlig hälsning, Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste problemet med att montera smart tabs sx, båten går nu mycket bättre. Dessutom blev den snabbare ur vattnet, knappt någon planingströskel längre. Nu är jag nöjd! Med vänlig hälsning, Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du har inte tagit bort felet bara symptomen...  Skulle gissa på för lågt monterad motor. Om smart tabs är självjusterande trimplan med ständigt tryck så förlorar du garanterat fart pga dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, jag vill hellre lösa grundproblemet till galoperingen än bara dämpa symtomen, så jag har jobbat vidare.

 

I våras byggde jag om båten för att få soppatankar i fören, delvis för tyngdpunktens skull. Den fasta bakre tanken är kvar men tom.

 

Idag höjde jag motorn ett snäpp till, till det fjärde hålet och tog bort trimplanen för att testa om det tilsammans med den nya tyngdpunkten tog bort galoperandet.

 

Men Tyvärr, den galopperar ändå vid farter över 25kn om jag inte trimmar ned ordentligt.

 

Vad ska jag testa nu? Jag vill ju hellst lösa grundproblemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorbåtar börjar gallopera om du tiltar ut för mycket mycket! Förstår inte problemet? den går fortare för att du tvingar upp fören och därav mindre skrov som ligger mot vattnet och mindre friktion helt enkelt. Sluta tilta upp helt enkelt eller köp större motor om du vill åka fortare.

Alternativ två är att köpa en stålpropp med mycket kupp som kommer att greppa mer men tillslut så får du gallop även på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten gör 34kn som bäst när jag nollar tilten, med galoperande som ett brev på posten. Ska jag köra fortare än 25kn utan galoperande, så är jag tvungen att tilta ned nästan maximalt - det gör den grymt tungstyrd och maxfarten blir knappa 30kn. Det är mitt problem.

 

Med de självjusterande trimplanen så blir det mycket bättre, men det har ett pris, en massa vattenskvätt & plogande i lägre farter.

 

Jag kommer fortsätta experimentera. Tänker nu testa att låsa de självjusternade trimplanen i något lämpligt läge för att se om den kan bli en bättre kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen motorbåtsåkare men undrar hur båten skulle bete sig med ett litet bärplan i fören. Kan tänka mig att det räcker med en stekspade på en pinne för att testa.

 

Kan tänka mig att kraften på en sån liten yta räcker vid 30 knop. Om plåtbiten sätts så den precis släpar i vattnet borde den förhindra att fören sjunker under den nivån.

 

Men vatten är en svårflörtad materia så det kan bli så att det bromsar farten. Annars borde andra ha såna bärplan därfram.

 

Men jag skulle ändå inte kunna låta bli att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...