Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gäst Navvis

Gratis sjökort ?

Rekommendera Poster

Gäst Navvis

Vore det inte bättre om sjöfartsverket delade ut gratis sjökort åt alla. Då kanske inte så många skulle köra på grund. Dessutom slapp man ha så många dyra utryckningar för båtar som gått på grund ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju just det, man ska kunna läsa och förstå också. Ingen vits med en flaska vatten i öknen om man inte vet att man kan dricka upp den. men det kanske är en bit på vägen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst navvis

Vad sägs då om gratis utbildning... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns pengar! All skatt vi betalar på bensin och diesel som är tänkt för bilar där skatten till viss del ska gå till vägar mm. Den delen kunde sjöfarten få tillbaka iform av aktiviteter för att öka säkerheten. mvh Roland hmmm. man kanske skulle starta Sjöpartiet eller Sjödemokraterna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst navvis

Sunt förnuft trodde jag ingick i båtköpet :-D Men det är klart, manöverintyg kan ju vara bra när man gått på grund. Man måste ju manuvrera sig därifrån.... :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste väl ligga i envars eget intresse att inte utsätta sig själv och andra för fara? Har man råd med båt och vad allt kostar runt den har man väl ändå råd med ett sjökort? Ni ska inte tro att de vi båtägare betalar i skatter för bensinen är tänkt för båtfolket. Väck inte den björn som sover. Då sitter vi där med skatter så höga att bara de i näringstoppen har råd att själva gå på kryss medan alla vi andra står på decket på en kommersiell färja och tänker tillbaka på den tid då det fanns något vi vanliga dödliga hade råd med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst björn

Skatterna går till pensioner, skolorna och sjukvården. Om vi svenskar skulle sluta fuska med sjukskrivningen och slutade svartjobba skulle vi ha råd med guldkantade uppdaterade gratis sjökort till alla. Skyll inte på skatterna, skyll på fuskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med föregående talare. Sluta fuska. Vi är bara 1 miljon svenskar som arbetar och betalar skatt som går till alla 9 miljoner svenskar. En av nio som drar lasset alltså. Och så pratar de om friår!!! Jo tack. Nåväl. För att återgå till ämnet anser jag att sjösäkerhetstänkandet generellt är ganska dåligt. I somras såg jag flera nästan olyckor som det heter inom flyget. Ingen (!) sågs till på manöverplats på en del fartyg som med god fart fördes fram genom vattnet. Bland annat blev ett rådjur nästan överkört när det simmade över ett sund. GPS och autopilot om jag får gissa :-/ Vad skulle hänt om det varit en simmande människa? GPS är jättebra även i dimma, men det är ingen radar och man måste oundgängligen hålla öronen öppna och också ge ljudsignaler. Inte minst i trafikerade farleder. Dagersignaler är en annan historia som jag inte såg en enda gång i somras. Många går för motor med seglen uppe och som seglare väljer man ju väg efter det man ser (motorn kan ju vara igång utan att driva fartyget). Sedan ser man att de går rakt mot vinden i god fart och då förstår man att man väjt undan och tagit ett extra ben fast man hade rätt till väg. :mad: Jag anser att en säkerhetskurs och en sjövettskurs borde ingå i alla båtköp. Sunt förnuft är en gåva som tyvärr inte alla besitter varför det även vore bra med en lag som sa att minst en ombord skulle ha kustskepparintyg eller högre kompetens. På så sätt skulle alla onödiga olyckor kunna undvikas. Det händer ju tillräckligt med saker ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förarintyg åtminstone vore en bra bit på väg, men då tycker jag att praktikpass skulle vara obligatoriskt, inte som nu ett tillval.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att många inte klarar att läsa ett sjökort rätt. En bekant köpte för många år sedan en liten sportbåt med STOOR motor. Hans tidigare erfarenhet av båtar var hans farfars gamla träeka, han var en livsfara, han sa att när han såg pinnar i vattnet så höll han sig så nära dem som möjligt för då var det nog lugnt. Han hade tur att hans båt inte stack så mycket annars hade han suttit på grund många gånger.Han hade en urriven sida från en telefonkatalog med sig i båten, det var det enda. Han sket fullständigt i knopangivelser Osv på vissa platser, det var bara full fart som gällde. Hans båt blev stulen innan han hann ställa till det ordentligt som tur var. Mvh Cole

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ett sjökort kan man ha länge om man uppdaterar det med de senaste rättelserna ur Sjöfartverkets publikation underättelse för båtsporten. Jag tror även att uppdateringarna finns på Sjöfartsverkets hemsida nu för tiden. Båtsportkortet utkommer varannat år och kostar kring 500kr (Ostkusten). Som tidigare talare påpekat är det knappast priset på sjökorten som bidrar till alla olyckor och tillbud. Fram med ett krav på Förarbevis för fritidsskeppare! De bästa /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det går faktiskt att göra ruskigt fina färgkopior av sjökorten i en modern laser-färg-kopiator (typ finns på jobbet :). Provade detta förra sommaren, eftersom jag oftast körde på en begränsad yta av Vänern, och ville ha ett behändigare format på sjökortet (för styrpulpetare). Om man dessutom plastar in det in en inplastningsmaskin så får man ett kort som överträffar plaståttan Min taktik är att jag behåller orginalet i fint skick, och tar ut kopior som jag kan rita kurser på. OK, nu var ju inte detta gratis för min del, men hade jag hållt till i Stockholms skärgård känner jag ett antal personer som jag kunnat låna orginalkortet från. Men ... det är rätt maffigt att sitta med det stora kortet på köksbordet och planera sommarens rutter, så jag kan nog inte tänka mig att slopa den investeringen. ;-) mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm mærkeligt når der er mange som bruger mange hundre tusind kroner på deres båt og så ikke vil bruge penge på et fører bervis eller søkort - til gavn for alle - selvfølgelig kommer der ulykker og uheld , det gør der som bekendt når man lever arda ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog att: om kulorna kan rulla på varvet så är det väl inte mycket att gälla över ett par hundringar för sjökort. Med svensk byråkrati hade hanteringen av Gratis sjökort blivit ett svart hål samt att en väldig massa männinskor utan behov skulle hämta ut kort i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan ! Dumt snack, att sjökarteverket skulle dela ut gratis sjökort. Det är ungefär, som att Sedelverket skulle dela ut gratis 1000.-Kr sedlar. Det kostar ju inte mycket att trykka upp en sedel, likaså Sjökarteverket, trycker ju inte bara upp sjökort, utan pengarna går ju till hela verksamheten att gjöra sjömätningar. Det är för den delen, olagligligt att kopiera sjökort. I vissa länder, gjör hamnmybdigheterna, ratsior, för att se, att det inte finns kopierade sjökort. I Australien o. Nya Zeeland. Visst tar i plånboken alltid, när mannskall köpa nya sjökort, men det är upp till var och en, hur ofta mann förnyar sina sjökort. Sedan är det en annan sak, om mann skall ge sig ute och segla världen runt, då kommer sjökorten att kosta en liten förmögenhet. Transas, digitala, WF7 paketet, innehåller 6000 sjökort och ryms i en enda CD (Ja den tar plats bara ca.393Mb Som papperskort skulle det bli flera hundra kilo !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...