Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
batbatbat

Båtnamn: byta/andra namn = otur?

Rekommendera Poster

Betyder det otur om man ta bort namet av en båt? Gäller samma sak om man ändra namnet?
TACK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har några vänner som nyss bytt namn på sin båt och som gick igenom allt sjömans-skrock de kunde hitta. Det landade i att de avnamnade båten med champagne innan de döpte om båten i champagne. På det viset kunde de få dricka champagne två gånger dessutom (man måste ju ha lite i sig också)

P.S. Vi själva ändrade namn från Dazy till Lazy Lyn på vår förra båt utan några åthävor. Henne hade vi en väldig tur med. D.S.

Senast ändrad av ciaraud | 17 juli 2012 | 05:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att ni utrett det här, jag har själv haft en del funderingar kring hur det bäst skall gå till. Som sagt, det finns ju inte något som heter för mycket Champagne.  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har bytt namn på flera av våra båtar, utan några som helst åthävor. Senaste gången det hände var för åtta år sedan. Jag har alltid varit motståndare till diverse skrock och vidskeplighet, men efter att ha läst ovanstående blir jag tveksam. Det är nog säkrast att avnamna och döpa om m. hj. av Champagne. Sticker för säkerhets skull iväg och köper ett par flaskor och hoppas ceremoninerna inte kommer för sent!laugh 

Jäklar, vi har ju bytt namn på två båtar till. Kanske säkrast att köpa ytterligare fyra flaskor? 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Champagne är magiskt på så vis att det aldrig kan blir för mycket, för tidigt eller för sent. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handelsfartyg byter namn med ämna mellanrum utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan problem?

Glöm inte att skriva båtens gamla namn på någon undangömd plats, t.ex på botten för att sedan målas över.

post-13907-1394237173,3256_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan problem?

Med tanke på att ett handels fartyg avverkar kanske 500 nm per dygn så är nog problemen försumbara. 500 nm är ju vad många fritidsbåtar kör mellan grundstötningarna. Man kanske byter namn för sällan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att ett handels fartyg avverkar kanske 500 nm per dygn så är nog problemen försumbara. 500 nm är ju vad många fritidsbåtar kör mellan grundstötningarna. Man kanske byter namn för sällan?

Om jag gick på grund varannan vecka skulle jag nog sälja båten och stanna på landbacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog byta jag å då man har blivit ensam att äga den ,,men Champagne ska jag nog inte ha då jag byter namn utan det blir öl som man dricker i den annars

ska nog bli

Only one

Senast ändrad av snottra | 17 juli 2012 | 15:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...