rool 3 Postad 16 Juli , 2012 Jag har nyligen bytt motor i min Bayliner, en Ford 460 V8, men när jag skulle starta den i helgen tände den inte. Dom flyttade över fördelaren från den gamla motorn, jag har gnista till alla stift, men motorn vill inte starta. Börjar bli oerhört less nu, så tacksam för alla tips och ideer. En fundering jag har är om verkstaden kan ha bytt sida på tändkablarna, dvs vänt på fördelaren? Tack på förhand/ Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Juli , 2012 Jag är inte så bra på motorer men fick en vild ide i huvudet: Jag lärde mig en sak här på MG för några månader sedan. Det finns båtar med dubbelmontage där motorerna går åt olika håll!! För att minska sidoinverkan från propellrarna vill man att de roterar åt olika håll. Tydligen byter man kamaxel, startmotor, lite tändningsprylar på den ena motorn och vips har man en vänster- och en höger-roterande motor. Fundering: Det är inte så att din nya motor ska rotera åt andra hållet jämfört med din förra? I så fall skulle just fördelaren vara en sak som inte går att flytta över. Ett hugskott bara. Annars kan ju tändningen stå åt helskotta fel. Fråga: du har gjort grundinställningen så brytaren öppnar någorlunda i rätt läge så man får igång motorn och kan fininställa det sista med stoboskoplampa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 17 Juli , 2012 Låter långsökt. Normalt så vänder man bara rotationsriktning i drevet, man kan säga att ett går bakåt och ett framåt, en ny propeller och ordningen är återställd. Merparten av Pentas drev går att köra bägge håll och det enda man gör är att flytta växelväljaren på drevet. Merparten av folk har ju drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Juli , 2012 Det är en lika motor som den tidigare, men jag själv har inte varit inblandad i bytet, utan en verkstad. Men det skulle kunna vara så att tändningen är åt helvete fel såklart... Men borde inte motorn ändå tända?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 Juli , 2012 Får den bränsle? Kollat med startgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 17 Juli , 2012 Jag har testat med stargas utan resultat, och det sprutar iaf bränsle i förgasaren, om det sedan kommer ner och förbränns vet jag inte...ett tändstift var åtminstone väldigt blött, medans minst 2 var helt torra och luktade inte ens bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser