Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Fd_golfspelare

Kan ej stänga av Suzuki 55Hp (83-84 års mod)

Rekommendera Poster

Sjösatte båten, allt var frid och fröjd.
Stängde av motorn sen gick den inte att starta.
Har en extra motor hängandes i skogen som jag köpte när startmotorn slutade att funger förra sommaren så jag kilade dit och hämtade startreläet, eftersom det var stendött. FAAN ingen skillnad motorn var fortsatt stendöd.

Helvete kan det vara glapp i kontakten?  , klippte alla kablar och skarvade utan kontakt.

Nu startade motorn, men går inte att stänga av. Jag har kollat alla kablar mot hur de var i kontakten och allt är skarvat på rätt sätt 

VAD har jag lyckats att åstadkomma?

Vad är det som gör att motorn dör när man vrider tillbaka nyckeln?
Sluts eller bryts en krets? Vad är det som sluts eller bryts?
Jag provade att koppla bort batteriet när motorn var igång, men det hjälpte inte.

Tog bort bränsleslangen och då stannade motorn, men så vill jag ju inte hålla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du talar om vad det är för motor så är det nog lättare att få hjälp av såna som vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar.

Vad är det som skall kortslutas?

Färgerna i tabellen stämmer inte överrens med de som jag har på min motor.sad

 

Från Tändningslåset nyckeln har jag

Vit som efter kontakt fortsätter som vit

Svart som efter kontakt fortsätter som svart

Blå som efter kontakt fortsätter som blå

Röd som efter kontakten är orange

GUL som efter kontakten är gul

Grön som efter kontakten är Blå/Röd

Brun som efter kontakten är brun

 

Kontakten har jag som sagt tagit bort, kan det vara en bygling mellan två anslutningar i kontakten?

Eftersom jag inte visste vad som skulle kortslutas kollade jag inte vad de olika färgerna gick till på motorn, jag kopplade bara ihop det på samma sätt som det såg ut att vara i kontakten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla aldrig bort batteri när motorn går. Ladd kretsen kan gå sönder regulatorn vill ladda Max och då kan den gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Jan skriver brukar det vara en kontakt i tändningslåset som sluter mot jord (minus på batteriet) då tändningen inte är påslagen. Kontakten skall altså vara öppen då tändningen är påslagen. Från denna kontakt i tändningslåset går en ledning direkt till CDI-boxen i motorn. Det kan också finnas en säkerhetsbrytare som i så fall är parallellkopplad med kontakten i tändningslåset. Ledningen mellan stoppkontakten/säkerhetsbrytare heter Stop Eng i de tabeller som Jan skickar med och länkat till, men det är inte entydigt i dessa vilken färg den har. På en punkt är tabellerna dock tydliga. Jord är som på de flesta andra motorer svart. Din uppmätning visar dock inte på någon kontakt som sluter mot svart, vilket är skumt.. Men, börja med att kolla att säkerhetsbrytaren inte ligger sluten och kolla även färgerna på ledningarna in till denna brytare. Dessa färger bör vara desamma som för motsvarande kontakt i tändningslåset.

Stoppkretsen har primärt inget att göra med startmotorn. Det är andra kontakter i tändningslåset som sköter startmotorn, så ditt byte av startrelä borde inte skapa detta fel, om du inte samtidigt kommit åt ledningarna i stoppkretsen.

Glöm inte att kolla att den svarta ledningen vid tändningslås och säkerhetsbrytare verkligen är ansluten till jord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...